Reklam

 
Sidan 8 av 12 FörstaFörsta ... 3456789101112 SistaSista
Resultat 141 till 160 av 234

Ämne: Många bygga samma flyg, på skoj?

  1. #141

    Standard

    Jag körde med lättplywood i min. Det känns tillräckligt stabilt och är lätt att skära med lasern.

  2. #142
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Jag ser väl inga hinder till lättplyfa? Har jobbat lite med det förut och tyckte det kändes lite vekt dock? Jämfört med vanlig plyfa vill säga. Några invändningar om att byta ut till lättplyfa?!

    omröstning!
    jag kan tänka mig byta.

    Blir det någon viktskillnad? Lättplyfa är väl bara tre lager?

  3. #143


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Känns som att lättplyfa säkert fungerar bra till kroppsspanten men hur är det med "ramen" med vinginfästningen ?
    Tror mera på vanlig ply.
    Roger

  4. #144

    Standard

    Jag kan kolla ikväll om jag har tillräckligt mycket spill av min lättplyfa för att skära ut en ram i 133%. Jag antar att Mr.Bob bor i närheten av Söderköping och jag bor i Linköping så där är inte helt orimligt att mötas någonstans för att känna och klämma på delar.

  5. #145
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Fan vad smutt Daniel !

    dessvärre tror jag mer på vanlig plyfa pga större modell, kör man hårt finns risk att det brister mellan vinge och kropp?

  6. #146

    Standard

    Fanns det nån PDF med alla linjer nånstans på 800 mm-varianten? Jag laddade ner AutoDesk DWG TrueView och det är ett av de fyra lagrena som man inte ska ha något ritat i som inte syns i preview och utskrifter och jag lyckas inte flytta dom strecken till ett synligt lager. Har möjligt skriva ut på A0. Tänkte om det inte löser sig med laserskuret 800mm-kit så blir det att fixa på annat sätt. Men börjar ju bli sugen på laserskärare igen...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  7. #147
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Tror fan jag är 100% klar med kitet nu..!? Tänkt lite och justerat lite och tänkt lite till så fått.. till allt tror jag? Känner mig nöjd iaf! Blivit några timmar men klart värt om det sitter som en tight handske!

  8. #148
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Ålänning:
    Det fanns bara en DXF fil i zippen via länken.
    Vilka linjer är det som inte kommer med/syns?

  9. #149

    Standard

    Det är DXF-filen jag öppnat och allt funkar som det ska, förutom att de röda linjerna är i fel lager och syns inte i Plot Preview eller Plot oavsett vad jag skriver ut till för format (PDF är det jag vill ha för då kan jag enkelt skriva ut i 1:1).

    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  10. #150

    Standard

    Är en till här flygare over here som hakar på nu, men jag måste fundera på om jag verkligen behöver 3 kit eller om jag nöjer mig med 2. Men det hade vart kul prova tre olika stjärtar...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  11. #151
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    De kostar inte så mycket, köp

    det är de linjerna jag hade Problem med när jag skapade en pdf, märkte alla linjer och satte samma lager på allt, i mitt fall 0 då de övriga var det.

  12. #152

    Standard

    Jag kan fixa 100% filen, har i princip redan gjort jobbet för min egen laser.

  13. #153

    Standard

    Mr.Bob... Jag kunde inte byta lager på linjerna i Viewern så jag borde ha laddat ner en trial av ett riktigt program istället. :-)

    Men Daniel har ju nåt på gång där. :-) Är det alltså en fil som passar in i MBS skärmaskin också eller en PDF som man kan skriva ut?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  14. #154

    Standard

    Jag körde en Word-översättning på anvisningen, mjaoonä. Ska vi översätta den som folk och göra en svensk PDF-anvisning? Det skulle underlätta för de som är nya/ovana på bygga. Fixar nån texterna (jag kan inte tyska) så kan jag göra anvisningen, sen får vi hjälpas åt justera den med nya versioner tills den är bra.

    Var det nån som försökt få tag på Taschenflitzer-skaparna? Kunde va schysst bara nämna att vi försvenskar den samt skalar om osv inför ett massbygge.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  15. #155
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Jag måste bara uppmana folket, jag har INTE pratat med MBS gällande en 800mm, så det som har skrivit upp sig på listan för en 800mm vill ni ha ett laserskuret kit?!?!?

    Jag vet ju inte vad priset blir på ett sådant kit eftersom det är en "helt annan modell" iom att det är 5st kit som står på listan.

    SVARA MIG ALLA SOM VILL HA EN 800mm TACK !

  16. #156

    Standard

    Här är filen som jag arbetar på. Den är anpassad till storleken på MBS laser, arbetet är inte helt klart men om någon vill titta på filen så finns den här.
    https://www.dropbox.com/s/jil015vq8e...laser.dxf?dl=0

  17. #157
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Såg bra ut Daniel!

    Jag är 100% klar med den uppskalade filen, har lagt till småsaker som kommer förklaras under bygget vad de delarna gör etc.

    Finns en ändring isf som jag skulle vilja göra tills jag lämnar den färdiga filen till MBS.

    OM vi nu ska använda oss av lättplyfa istället för vanlig plyfa !

  18. #158

    Standard

    Hur var det med nummer på spryglar, behövs det eller är det störst längst in och minst längst ut som borde räcka?

    Jag vill nog gärna fortfarande ha en 800 mm Mr.Bob, så om det går att få OK av MBS att ha bägge alternativ (din 133% och Daniels 100%) så skulle det vara tummenuppsymbol!

    Jaså nu haglar det ute...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  19. #159
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Såhär tänker jag isf för bästa hållbarhet om vi ska använda oss av lättplyfa, några invändningar/förslag etc ?

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Kroppram 1060mm lättplyfa.jpg 
Visningar:	81 
Storlek:	19,2 KB 
Id:	70644

    blir merkostnad om man vill få nr på spryglarna(lasertid 15kr/min), de är storleksordning och de tunnare närmast kropp, det ser jag inte som några konstigheter FOLKRACE

    Edit: jag har inte räknat med några glasfiber detaljer, vet inte ens om MBS har sådant men det får man lösa på egen hand om man nu väljer att vilja ha något sådant. skruvhål på 1.8mm är gjort i motorspant för fästkorset som följer med de flesta motorer, 32mm mellan skruvhålen(korsvist mått X )

  20. #160


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Röster på vanlig ply till 133%-utförandet.
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •