Reklam

 
Sidan 2 av 12 FörstaFörsta 1234567 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 234

Ämne: Många bygga samma flyg, på skoj?

  1. #21

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Bra förslag Henke och lockande bilder!

    Bilderna visar vad det går ut på och vad Ålänning och jag tror på; skaparglädje och gemensam glädje på fältet.
    Som gammal pylonflygare är jag förstås entusiastisk. Pylon Racing är det roligaste jag har varit med om i modellflyg. Att vänta på starterns kommando "flyg" och sedan köra de 10 varven är något alla bör få uppleva. För de som inte är roade av tävling så finns en annan utmaning med denna modell: Att hålla vikten under 250 gram så att man får flyga på vilken äng som helst.
    Namnet Taschenflitzer säger allt. Betyder ungefär "Snabbisen för väskan".

    Har läst det viktigaste i länkarna som Henke gav oss. Den första länken går till en 47 sidor och 699 inlägg lång tråd. Modellen konstruerades 2008 och tråden lever än idag. Mycket att läsa för den som kan tyska. Eftersom elflyget är ännu bättre idag än för 12 år sen så borde man kunna klara 250g-gränsen.

    Den andra länken går till en kort tråd som i första inlägget ger ritning, bygganvisning och detaljritning. Klicka på "Anhang 2277487". Konstruktionen är bra, ritningen är bra och bygganvisningen är bra med tydliga bilder. En förbättring önskar jag dock, en batteribyteslucka så att man inte behöver lossa vingen för att byta batteri. Att sätta motorn inuti nosen eller, som på Henkes bild, framför motorspantet, kan vara en smaksak. Båda alternativen har fördelar och nackdelar. Modellen är som helhet enkel att bygga av lösvirke.

    Skall vi gå vidare med denna Snabbis som entypsmodell?
    Lars

  2. #22


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Det kanske går att förmå t ex http://www.mbs-rcmodels.se/laserskarning/ att laserskära en materialsats till relativt lågt pris ?
    Roger

  3. #23
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lars 41an Visa inlägg
    Skall vi gå vidare med denna Snabbis som entypsmodell?
    Lars
    Jag har gjort denna till mig själv som byggsats. Tanken är en lättare setup och mest för att lära mig att skära balsa i lasermaskinen. Fanns färdig DXF att skära efter. 1mm, 1.5mm, 2mm, 3mm gick fint men 5mm ville gärna brinna för mig. MBS kan säkert göra kit. (2+3 blir ju dessutom 5 ihop så jag klarar mig)

    Det finns som sagt många sidor att läsa om denna modell och många olika drivlinor. Modellen blir inte snabbare än man väljer motor. Jag vill köra min med en Hacker A10 och 3S 500mAh batteri. Tror det blir trevligt.

    Minns Jonas Leander som byggde en ännu enklaste "speedster 400" för ganska många år sedan. Även den berömda Kobra från AOH kom upp i min tanke, men de faller bägge på att det inte finns DXF ritning att skära efter. Här var det liksom bäddat och klart.

    Superhero

  4. #24

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Piffig lättbyggd modell!
    Jag bygger gärna en om det finns en färdig sats...!
    Retroholic!

  5. #25

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Jag har gjort denna till mig själv som byggsats. Tanken är en lättare setup och mest för att lära mig att skära balsa i lasermaskinen. Fanns färdig DXF att skära efter. 1mm, 1.5mm, 2mm, 3mm gick fint men 5mm ville gärna brinna för mig.
    Jag har luft som blåser ut eventuella lågor monterat på min laser, då funkar 5mm balsa utan problem.

  6. #26

    Standard

    Snitsig! Kanske bästa förslaget hittills... träbygge som ger lite pyssel, lite mer konventionell modell, rolig att flyga.
    Men den är ju liten och försvinner fort! Ser alla den? :-D Färg- och mönsterval viktigt.

    Med elmotor inbyggd (kyls dåligt iofs) och spinner i nosen så blir det en stilren liten jäkel det där.
    Går det att modifiera för att ge den "vår egen touch"? Som tex det där med batterilucka.
    Stagen i kolfiber? Nåt annat man kan använda kolfiber till?
    Vad har man för klädsel för att bygga lätt?
    De flesta har säkert egen setup och då finns det att välja mellan för den ovane.

    Fixar nån ett kit så är det mer intressant för min del. Då kan man köpa några st...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  7. #27

    Standard

    För spännande och tillräckligt litet projekt för att inte prova. Antingen så har jag valt fel enheter eller så är den väldigt liten.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20200504_215325.jpg 
Visningar:	138 
Storlek:	132,4 KB 
Id:	70584

  8. #28

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Daniel Ahlin Visa inlägg
    För spännande och tillräckligt litet projekt för att inte prova. Antingen så har jag valt fel enheter eller så är den väldigt liten.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20200504_215325.jpg 
Visningar:	138 
Storlek:	132,4 KB 
Id:	70584
    Oj, snabba puckar om man kan det här med .DXF och har sina maskiner i trim!
    Taschenflitzer ÄR liten, total vingyta blir 8 kvdm. Efter vad jag kan se på ritningen är spryglarna 60 - 95 mm långa.

    Lars

  9. #29

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Snitsig! Kanske bästa förslaget hittills... träbygge som ger lite pyssel, lite mer konventionell modell, rolig att flyga.
    Men den är ju liten och försvinner fort! Ser alla den? :-D Färg- och mönsterval viktigt.

    Med elmotor inbyggd (kyls dåligt iofs) och spinner i nosen så blir det en stilren liten jäkel det där.
    Går det att modifiera för att ge den "vår egen touch"? Som tex det där med batterilucka.
    Stagen i kolfiber? Nåt annat man kan använda kolfiber till?
    Vad har man för klädsel för att bygga lätt?
    De flesta har säkert egen setup och då finns det att välja mellan för den ovane.

    Fixar nån ett kit så är det mer intressant för min del. Då kan man köpa några st...


    Hej,
    Hur snabbt kärran försvinner beror på hur fort man flyger.
    Med total vingyta 8kvdm och vikten 240g blir vingbelastningen bara 30 g/kvdm. Den kärran borde kunna flyga tillräckligt långsamt för att flygningen inte skall bli obekväm. Kanske 2S LiPo till söndagsflygning och 3S till pylontävling, beroende på motorns KV-tal.

    Jag har läst mer i Bauanleitung nu och det är en batterilucka på ovansidan mellan motorn och vingen.

    Vanlig std Oracover väger 0,7 g/kvdm. Det blir ungefär 25g på hela modellen. Det finns lättvikts Oracover. Kanske dags att prova den klädseln.

    Lars

  10. #30

    Standard

    Finns det nån bra film?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  11. #31

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Nyroth Visa inlägg
    Nice!
    Den där fick mig att tänka på Gert Zaars fina modeller, Volta-7 och Ampere tror jag någon hette.

    År 1985 byggde jag en Volta. Med borstmotor och NiCd-batteri var den så trött att jag bytte motor till en så'n Cox som Henke har satt i nosen på sin Snabbis i inlägg #24. En helt annan upplevelse...Voltan blev dubbelt så stor och tung som Taschenflitzer, med NiCd ännu tyngre.

    Lars

  12. #32

    Standard

    Hur skulle en sån här variant...
    https://m.media-amazon.com/images/S/...13_SX1500_.jpg
    ... i kit-form vara, utan landställ, 1000-1200mm vingspann, rund nos med elmotor, spinner för snyggare look, folding prop om man så vill... den har tjockare vinge och kan flyga sakta men även rätt så snabbt. Kan tex finnas olika vingar så med en symmetrisk plattare vingprofil och annan vingform blir även den gasglade nöjd.

    Är ju rätt lik Taffelsnitzeln eller va den hette men tänker mig lite större modell som fungerar för fler flygare.

    Lättbyggd, lättlagad, kan flygas combat med om man så vill, liten metanolare om man vill, FPV för den som vill flyga sånt med kameran på vingen och sändaren på andra. Bra för nybörjaren att lära sig flyga med och lära sig laga. En bunt spryglar och en binge platta delar bara att limma ihop och klä. Denna flygmodell kan även någon av oss designa bara man följer lite tumregler som anfallsvinkel, acken i CG, och sånt. Och skulle bli passlig för 2-4S LiPo om man så vill, eller LiIon. Då skulle det bli ett mer äkta _svenskt_ folk(race)flyg. Finns mycket kunskap här i forumet så om vi/ni slår ihop hjärncellerna så tar det inte länge förrän någon/några gjort en ritning och det börjar dyka upp åsikter på förbättringar mm. Sen är det bara att fixa till kit och sprida ritning samt kit.

    Går ju även göra i depron om man så vill, men det blir väl tyngre än balsabygge med kolfiberrör och klädsel?

    Det där med 250 gram... är det något som gäller idag eller på kommande?
    Gäller även hastighetsbegränsning om man ska vara petig på den sidan?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  13. #33
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Hur skulle en sån här variant...
    https://m.media-amazon.com/images/S/...13_SX1500_.jpg
    ... i kit-form vara, utan landställ, 1000-1200mm vingspann, rund nos med elmotor, spinner för snyggare look, folding prop om man så vill... den har tjockare vinge och kan flyga sakta men även rätt så snabbt. Kan tex finnas olika vingar så med en symmetrisk plattare vingprofil och annan vingform blir även den gasglade nöjd.

    Är ju rätt lik Taffelsnitzeln eller va den hette men tänker mig lite större modell som fungerar för fler flygare.

    Lättbyggd, lättlagad, kan flygas combat med om man så vill, liten metanolare om man vill, FPV för den som vill flyga sånt med kameran på vingen och sändaren på andra. Bra för nybörjaren att lära sig flyga med och lära sig laga. En bunt spryglar och en binge platta delar bara att limma ihop och klä. Denna flygmodell kan även någon av oss designa bara man följer lite tumregler som anfallsvinkel, acken i CG, och sånt. Och skulle bli passlig för 2-4S LiPo om man så vill, eller LiIon. Då skulle det bli ett mer äkta _svenskt_ folk(race)flyg. Finns mycket kunskap här i forumet så om vi/ni slår ihop hjärncellerna så tar det inte länge förrän någon/några gjort en ritning och det börjar dyka upp åsikter på förbättringar mm. Sen är det bara att fixa till kit och sprida ritning samt kit.

    Går ju även göra i depron om man så vill, men det blir väl tyngre än balsabygge med kolfiberrör och klädsel?

    Det där med 250 gram... är det något som gäller idag eller på kommande?
    Gäller även hastighetsbegränsning om man ska vara petig på den sidan?

    Det går bra att välja precis vad man vill. Mitt förslag var som sagt baserat på att det finns färdiga filer att skära efter, den är allting från en parkflyer till mycket mer om man vill. Det går att köra konstflyg, combat eller vad man vill med den.

    Skall man få till något som blir en folkmodell så vill det till att det finns bra underlag och färdiga materialsatser att köpa, oavsett form på flygmaskinen.

    Jag tycker inte heller den är svårflygen utan en ganska enkel modell som med billiga drivlinor blir trevlig. Det kan ju vara en viss poäng i att bygga ett flygplan som flyger som ett flygplan och lära sig flyga den också. I dagens värld med simulatorer osv så ser jag inte varför denna modell inte skulle kunna vara en förstamodell heller. Det är liksom inget konstigt med den.

    Tycker man inte om den typen av modell så visst, då är det liksom kört oavsett
    Superhero

  14. #34

    Nyroths avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    715
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lars 41an Visa inlägg
    År 1985 byggde jag en Volta. Med borstmotor och NiCd-batteri var den så trött att jag bytte motor till en så'n Cox som Henke har satt i nosen på sin Snabbis i inlägg #24. En helt annan upplevelse...Voltan blev dubbelt så stor och tung som Taschenflitzer, med NiCd ännu tyngre.

    Lars
    Hej Lars,

    Jo jag och en kompis gjorde samma.
    Med en 13 årings ekonomi och ytterst begränsade kunnande så satt vi i en 540, Top Flite nylon propp 7x5, slitna Panasonic celler från någon skrotad militär radio och en enkel av/på brytare från Clas Olsson. Tung och med mer än marginell drivkraft så kom den genom ett bra kast upp på 4 meters höjd, för att sedan tappa några decimeter för varje gång man rörde höjdspaken :-D
    Men lite senare så åkte det i en OS10FSR i min och kompisen investerade i en Astro 05 och fräscha ackar, då blev det lite mer fart på grejerna!

    Mvh - Niklas

  15. #35

    Standard

    Det går nog ganska enkelt att skala upp en Taschenflitzer till den storlek som man var drivlina till. Jag har exempelvis en 250 quad som aldrig flygs, om dom motorerna passar så har jag drivlina till 4st Taschenflitzer.


  16. #36

    Standard

    OK, Taschenflitzer är nog rätt bra alternativ med tanke på att det de facto finns filer att utgå ifrån. Det är en viktig point. Har ingen aning om hur stort arbete det är att utgå från en gammal pappersritning och få till en skärfil av det. Med dagens program är sånt säkert smidigare än förr. Men nån ska ju göra det också...

    Om den skulle skalas upp, hur "stort" är lämpligt? Är nog sugen på bygga en...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  17. #37
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Om den skulle skalas upp, hur "stort" är lämpligt? Är nog sugen på bygga en...
    Börja bygga en som den är. Börjar man skala upp får man ändra alla inpassningar osv.

    Du är ju en prefekt testpilot för detta roliga projekt att hitta en folkmodell.

    Finns som sagt många fler, Kobra, Sting osv men då måste nån rita "skiten" och det tar tid.

    Har någon ritningen till Kobran i vettig PDF? Jag köpte det numret av AOH men deras app har mer att önska om man säger så... Jag kan ev tänka mig rita upp den då jag är sugen på en sådan och råkar ha en lasermaskin här
    Superhero

  18. #38


    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    95
    Jobb
    Dagdrivare
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    I DK finns en facebook-grupp:

    Kobra 20B Gruppen Danmark

    Dom har ett antal pdf-filer på olika varianter av Kobra. Sluten grupp.

  19. #39

    Standard

    Jag kan mycket väl bygga Taschenflitzer och prova, jag gillar förbättra och testa grejer. Jag fick hem ett helt drös med balsa idag av olika dimensioner så jag kan ju till och med skära ut själv med skalpell från pappersutskrifter. Men jag har inte kollat upp vad det ska vara för "grain"-balsa i Taschenflitzer och vad jag har köpt. Förslag där? Eller så kanske man borde skaffa en laserskärare och ett par bra glasögon samt välventilerad plats...

    Kobra 20B, är det en "airtractor"? Den är jag klart intresserad av, också... haha!

    Ju lättare det är för "folket" att få tag på ett kit, desto fler blir det som bygger.

    Mer info om Sting du tänker på Henke, finns många Sting.

    Tanken från början var att ta fram en svensk folkmodell, men nu till en början kan vi väl se hur bra uppslutning det blir med ett befintligt bygge. Blir det skoj så kanske det har växt fram en folkmodell till nästa gång. Jag är ju inte ens svensk eller bor i Sverige så man kanske inte ska lyssna på mig, men jag använder detta forum som är en av alla orsaker till att jag håller på med denna hobby. :-D
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  20. #40
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Men jag har inte kollat upp vad det ska vara för "grain"-balsa
    Det spelar ingen roll

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg

    Mer info om Sting du tänker på Henke, finns många Sting.
    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...13-Sting-pylon

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg

    Kobra 20B, är det en "airtractor"? Den är jag klart intresserad av, också... haha!
    En bild på modellen i fråga.

    http://www.svensktmodellflyg.se/foru...1&msgid=149989
    Superhero

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •