Reklam

 
Sidan 11 av 12 FörstaFörsta ... 6789101112 SistaSista
Resultat 201 till 220 av 234

Ämne: Många bygga samma flyg, på skoj?

  1. #201

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Jag bor i Uppsala.

  2. #202
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Önskelista:
    *Ålänning - 1 st 800mm + 4 st 133% - Åland
    *Mr.Bob - 3 st 133% - Söderköping/Norrköping
    *Mc Rollo - 3 st 133% - Karlskoga
    *P
    hastey - 1 st 133% -
    Norrköping
    *pgrts - 1 st 800mm- Yngsjö Skåne
    *
    pero - 1 st 133%
    *mcregor - 1 st 133 %
    - Västerås
    *Lars 41an - 1 st 800 mm
    *IngemarTh - 2 st 800 mm + 1 st 133%
    *Michael - 1 st 800mm - Uppsala
    *Beeblebrox - 2 st 133% - Falkenberg


    Uppdaterad lista*
    Senast redigerat av Mr.Bob den 2020-05-22 klockan 22:21.

  3. #203
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lars 41an Visa inlägg
    Med den propellern och 3S LiPo kommer motorn att brinna upp!
    Ledsen att göra dig besviken Lars, men jag har kört den motorn med en 7x5 och gick riktigt bra!
    inte speciellt varm heller, den är spec för att kunna plocka ut strax över 400W med en 5” propp på 5s enligt tabell när jag köpte
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	348B95FB-D2F0-4C41-9B76-24B69DE8CC5A.jpeg 
Visningar:	42 
Storlek:	92,0 KB 
Id:	70685

    Ska för övrigt ta kontakt med MBS på måndag gällde leveranser och beställningar hur vi ska göra det på bästa, enklaste sätt. Återkommer med info nästa vecka om detta
    Senast redigerat av Mr.Bob den 2020-05-21 klockan 08:11.

  4. #204

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr.Bob Visa inlägg
    Ledsen att göra dig besviken Lars, men jag har kört den motorn med en 7x5 och gick riktigt bra!
    inte speciellt varm heller, den är spec för att kunna plocka ut strax över 400W med en 5” propp på 5s enligt tabell när jag köpte
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	348B95FB-D2F0-4C41-9B76-24B69DE8CC5A.jpeg 
Visningar:	42 
Storlek:	92,0 KB 
Id:	70685

    Ska för övrigt ta kontakt med MBS på måndag gällde leveranser och beställningar hur vi ska göra det på bästa, enklaste sätt. Återkommer med info nästa vecka om detta
    Hej Mr.Bob,

    Du skrev 7x5 i inlägg #189. Hur länge körde du din motor med 7x5 propellern och vilken spänning orkade batteriet hålla? I tabellen som du ger oss idag visas data för DYS SE2205/2300 med 4" och 5" prop. Tabellen är svår att förstå för mig som inte har lärt mig något från drönar-tekniken. Vad är t.ex. EEP? I raden med EEP = 3,6% för LiPox3/BN5045 drar motorn 9,3A från 12V vilket gör 111,6W. Det stämmer bra med de värden som jag har fått från Ecalc för 3S och 4,7x4,7 prop. Se drivlinelistan! Det blir optimal arbetsbelastning för denna motor enligt Ecalc.

    Vad menas med rpm 12 och 16 i tabellen? På 12V skall motorn med KV2300 varva 12x2300 = 27600 utan belastning. När vi belastar motorn med en normal prop och batteriet ger 10,5 V så blir det c:a 20000 rpm och 110 Watt.

    För mig låter 400W genom en 30g motor helt orimligt. Har drönartekniken gett oss ett jättekliv inom elmotortekniken?
    Jag tror motorn är bra ändå.

    Lars

  5. #205
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lars 41an Visa inlägg
    Hej Mr.Bob,

    Du skrev 7x5 i inlägg #189. Hur länge körde du din motor med 7x5 propellern och vilken spänning orkade batteriet hålla? I tabellen som du ger oss idag visas data för DYS SE2205/2300 med 4" och 5" prop. Tabellen är svår att förstå för mig som inte har lärt mig något från drönar-tekniken. Vad är t.ex. EEP? I raden med EEP = 3,6% för LiPox3/BN5045 drar motorn 9,3A från 12V vilket gör 111,6W. Det stämmer bra med de värden som jag har ........
    Flygtid runt 2.5min men då med maxgas, kunde flyga runt 4-5min med varierad gasreglage. spänningen har jag ingen aning om då det flögs i luften, var ganska ointressant då

    Jag kan tänka mig att EEP står för "effektiv procent effekt" typ, ta dragkraften/effekten får du %talet som står i tabellen, MAO %/W i förhållande till dragkraft, tex 600g drar motorn med en effekt på 196.8W, blir alltså 3%/1W av dragkraften.

    Tabellen kanske inte är komplett, står tex inte RPM eller KV, är från Banggood så jag förväntar mig inte 100%

    Det är nog såhär Lars att motorn jobbar effektivast enligt dina kalkyleringar, jag är mer nyfiken på vad man faktiskt kan göra med motorn utan att den går sönder.
    Den drar som sagt över 400W på 5s men det är inte bra för motorn, men det går, och den brinner nog upp efter inte allt för lång tid om man har vikt bakom som den ska dra iväg också.

    Icke att förglömma så drönare har ju 4 motorer så de har betydligt mer viktfördelning per motor. väger drönaren 1000g, kör 5s då och den drar 1000g/motor, blir 4000g totalt på drönaren, motorerna drar alltså 25% av vikten, eller är min logik helt ute och cyklar?

    Jag har använt motorn på en 250g EPP kärra med en 7x5 propp 3s, var ruskigt roligt! tråkigt bara att flygtiden var så kort, var också enbart 450mAh ackar så det är förståeligt.

    /MrBob

  6. #206
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Nuså! Nu har jag pratat med Magnus på MBS gällande våra laserskurna kit!
    första frågan är hur många som kan/vil samfrakta?

    Mer info kommer ikväll när jag sitter med datorn!

  7. #207

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Med tanken på spridningen av bostadsorter så verkar möjligheten till samfrakt vara synnerligen begränsad.
    Eftersom jakg kan ha svårt med samordning i tid och rum för närvarande föredrar jag nog 'normalfrakt'
    Senast redigerat av Michael den 2020-05-25 klockan 18:02.

  8. #208
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Så är det.. Pero verkar bo i Uppsala? enligt hans profil.
    Jag och Phastey kan samfrakta ?

  9. #209
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    DÅSÅ gubbs, flickor, pojkar, män... vad ni nu än är !

    Nu gäller det såhär, fram till den 4/6-20, alltså torsdag NÄSTA vecka, så har man tid på sig att beställa sin/sina "speedbob".
    Det som händer då är att alla nu som vill köpa sitt/sina kit får maila till MBS och beställa en/flera "speedbob 800mm" och/eller "speedbob 1060mm" samt att om man behöver mer saker i verkstaden kan man ju alltid passa på att handla mer saker från MBS tillsammans med sin "speedbob".
    Någon här vet jag t ex sökte ett komplett kit med drivlina, då kan man passa på att beställa motor, ESC, servon... tillsammans med sin/sina speedbob.

    Det finns ju ingen artikel att tillgå med detta lilla projekt så därför är det viktigt att skriva i sin beställning "Laserskuret Speedbob 800mm kit" och/eller "Laserskuret Speedbob 1060mm kit"
    I det kitet skall det då ingå laserskuren balsa/plyfa samt ett kolfiberrör för vinge.

    Jag kommer skicka ut PM till samtliga som är uppe på listan, att skicka beställnings-mail till MBS för att göra en beställning senast 4/6-20 för därefter kommer han att börja skära upp antal kit som är beställda.

    Och IOM att det inte finns en artikel på det här så kan ni inte återkomma till MBS för att beställa en ny, dessa filer är registrerade för mig så att säga och kommer enbart finnas tillgängliga t.o.m 4/6-20

    Jag hoppas detta blir en lyckad grej =) jag är jättepepp!!!

  10. #210

    Reg.datum
    maj 2020
    Inlägg
    57
    Jobb
    Statsanställd Modellflygare
    Klubb
    Karlskoga

    Standard

    Stort tack Mr.Bob för ditt driv i detta projekt. Nu är vi i startgroparna

  11. #211

    Standard

    Bra jobbat Mr.Bob! :-D

    Kom ihåg att det är byggtråden som gäller för byggena så man slipper stöka runt i två trådar:
    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...chenflitzer%21
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  12. #212
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Vi måste tacka Ålänning också för han starta tråden!

    Nu har jag skickat PM till samtliga som är med på listan(inkl Cox som inte hamna med på slutet)

    Några har redan bekräftat hos mig att de gjort beställning redan ikväll, mycket roligt att höra

    Är det någon som känner sig osäker pga kostnaden, tänk på vad ett vanligt kit normalt sett kostar i butik. Se det som en riktigt kul gemensamt projekt på distans mitt i coronatider
    Så diskuterar vi senare i byggtrpden vilka motorer, proppar och ackar man ska använda till respektive flygstil som man upplever själv!

  13. #213

    Reg.datum
    maj 2020
    Inlägg
    4
    Jobb
    Yrkesmålare/musiker
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Önskelista:
    *Ålänning - 1 st 800mm + 4 st 133% - Åland
    *Mr.Bob - 3 st 133% - Söderköping/Norrköping
    *Mc Rollo - 3 st 133% - Karlskoga
    *Phastey - 1 st 133% - Norrköping
    *pgrts - 1 st 800mm- Yngsjö Skåne
    *pero - 1 st 133%
    *mcregor - 1 st 133 % - Västerås
    *Lars 41an - 1 st 800 mm
    *IngemarTh - 2 st 800 mm + 1 st 133%
    *Michael - 1 st 800mm - Uppsala
    *Beeblebrox - 2 st 133% - Falkenberg
    *Erik_j - 1st 133% - Jönköping

    Även jag hoppar gärna på detta projekt, jag kan representera nybörjarna 💪
    Förslag på ”snäll” drivlina mottages tacksamt. Ska göra ett nytt försök att bli nybörjare på eldrift.

    Med vänlig hälsning, Erik

  14. #214
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Tycker jag du gör helt rätt i!

  15. #215

    Standard

    Hur gör vi med anvisningen då?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  16. #216
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Bruks/bygg-anvisningen menar du?

  17. #217

    Standard

    Japp! :-) Jag tänker på de mer ovana byggarna, eller låter vi tråden växa med bilder och text vartefter? Jag lär nog skriva och lägga in bilder om jag känner mig rätt... är lite av en byggtrådsnörd. :-D Jag tar hem kit till två pers här där jag bor som gärna har en bygganvisning skulle jag tro.

    Fler som ska vara med och bygga? Mr.Bob, det är väl helt OK för folk att haka på fram till och med 4 juni?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  18. #218
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Jaru, bilder är ju alltid bäst enligt mig ! Jag kommer lägga upp så fort kiten finns vad som är vad samt kanske smälla ihop lite lätt innan limning med bilder så man kan komma igång(har ju ändå tänkt ut en del).

    Kör bara, Magnus på MBS tycker det här är sjukt roligt! Får han tid imorgon så kommer han börja skära ut lite kit, bad han ringa mig när han sätter igång. antar även att han kanske börjar med min beställning eftersom jag är ansvarig så vi får fram en peng på kiten också !

  19. #219

    Standard

    Jag fick ihop min enbart med de få bilder som finns i den tyska beskrivningen. Min blev inte helt rak, stabbe och vingar är inte i samma linje så man ska vara lite mer noga vid montering av kroppen än vad jag var.

    Kommer nog börja bygga min andra nästa vecka, det blir ett lite seriösare bygge som inte duttas ihop på 4 dagar med CA lim.

  20. #220

    Standard

    Japp bilder är guld! :-)
    Kanske vi får nån bild eller kanske rent utav en filmsnutt av MBS på laserskärandet? :-D
    Pris på kiten kan locka fler byggare.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •