Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: XT90 Anti spark

  1. #1

    Standard XT90 Anti spark

    Hej
    Efter att råkat "dutta" en kortslutning med bullet kontakter, obehagligt, så har jag bestämt mig för att gå till XT90.

    Köper några sådana plus en antisparkkontakt, som jag antog skulle sitta på fartreglaget. Kollade inte så noga på bilden, och blir förvånad när de kommer hem. XT90 antispark är en hona. För mig hör hona hemma på acksidan. Men skulle man göra så, skulle alla ackar ha denna lite dyrare antispark. plus att man måste löda om köpte ackar.

    Hur gör ni som har XT90 antispark?

    /OlleG

  2. #2

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Har lött om mina ackar (4ST) med antisparkkontakt, man kan också göra en adapter med vanlig XT90 hane och XT90 antispark hon typ som bild men det 2 XT60 jag har lödat ihop där
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20200509_161053.jpg 
Visningar:	90 
Storlek:	38,8 KB 
Id:	70607

  3. #3

    Standard

    Tack för svar.
    Förstår att man kan göra så, men känns fel. Den som gjorde en antisparkhona och inte en hane måste haft en tanke hur den ska användas.
    /OlleG

  4. #4

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Hitta lite om det på RC-Goups, där man hade samma fråga som du https://www.rcgroups.com/forums/show...T90-Anti-Spark

  5. #5

    Standard

    Hej
    Ja jag hittade det också. Även att det i princip inte går att göra en antispark-hane, i alla fall mycket svårare. Det måste ju vara en liten del som tar i först, kopplat via motstånd. Då måste den sticka ut lite längre.

    Provar utan tror jag, så kan man göra normalmontage på batteriet. Får väl byta ut om det blir för mycket gnistor och brännmärken på kontaktytan.

    /OlleG

  6. #6

    Standard

    Jag har Amass antispark på alla mina XT90, lödde om varenda ack. Funderade också på samma sak.

    Tips!
    Man måste se till att man trycker ihop kontakterna hela vägen före man använder flyget eller vad det nu r. :-P Jag råkade trycka in bara en liten bit och när jag drog på motorn på lite (100A EDF) så varvade inte motorn så mycket, sen dog den, sen kände jag att XT90-kontakten var het... aaaah! ;-) Minns inte vad komponenten gör i kontakten när den blir överhettad eller om det går för hög ström igenom den. Ska den stänga av eller var det kanske bara ESCen som drog av motorn för att det drogs mer ström av motorn än vad matningen klarade av? Och XT90 vart het för att det gick för hög ström i överspänningsskyddet?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  7. #7

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Kör in den ordentligt som flickan sa .............
    Om man kollar på nätet så är det många som gjort samma misstag som Ålänningen, för er som undrar hur det funkar, i yttersta läget går strömmen genom ett ca 6 ohm motstånd det minskar risken för gnistor rejält, fullt ihop tryckt är motståndet förbi kopplat och och full ström kan gå igenom. Så om man gör rätt funkar dessa alldeles utmärkt

  8. #8

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Inte alls svårare att göra hankontakter med antispark. AS150 har just detta.
    https://hobbyking.com/en_us/7mm-as15...r-2-pairs.html
    Har dessa i några maskiner, men då bara i seriekopplingslänken mellan två ackar. Dvs man kan ha vilka kontakter som helst på batterikablarna, t.ex vanliga XT90 eller XT150, och bara AS150 antispark i serie kopplingen. Innebär tyvärr en extra kontaktövergång, men fördelen med enklare standardkontakter på batterierna överväger. Jag har gjort såhär i några större 12S maskiner. Kopplar först in batterierna, sedan spännings-sätts hela systemt när AS150 kopplas ihop.
    Se bifogad skiss, om förklaringen ovan låter lite virrigt.
    /A
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	AS150_AntiSpark.jpg 
Visningar:	75 
Storlek:	29,4 KB 
Id:	70612  

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •