Jopp, vill jag flyga en vinge så är propeller klart klokare val, men nu ska vi inte var såå kloka. ;-)

Finns det någon kurva som visar diameter VS varvtal VS dragkraft eller nåt?
Alltså vad ger skillnaden mellan stor fläktdiameter och lågt varvtal jämfört med mindre fläktdiameter och högt varvtal?

Jag är ute efter 6S-fläkt och 70 mm skulle funka, kanske större men då lär den sticka ut, beror på vingprofilen (se annan aktuell tråd), tex den andra motorn jag hittade när jag tittade hos AutoPartner... en Hacker Stream-Fan 2900KV med Wemotec EVO-impeller, 9-bladig, 6S, 92A, 2800 g dragkraft, 250 g (fläkt o motor). Skulle jag använda 6S 5000/6000mAh 30C (minst) eller nåt sånt så skulle det ju räcka eftersom jag inte tänker köra fullgas, knappt alls. Bara utnyttja överdimensioneringen för att köra på lägre varvtal och dra mindre ström och få längre flygtid.

Måste kika på lite filmer... men det är en vinge jag vill ha EDF i så det är väl kanske inte så vanligt, av någon anledning. :-P

Det där med ducten... hur ska formen vara på dem? Venturi eller rakt rör bara? Före och efter EDFen?