Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 38

Ämne: Information om nya regler för drönarflygning i media

  1. #1

    Standard Information om nya regler för drönarflygning i media

    Och nu verkar informationen om drönarkörkort att komma ut i media, men inte ett ord om att drönare och modellflygplan omfattas av samma regelverk.

    https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=7470173

    Mvh
    Mats
    www.ripamfk.com

  2. #2

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Det står inget om modellflyg i transportstyrelsens utbildningsmaterial så varför ska media skriva om modellflyg, se https://transportstyrelsen.se/global...utbildning.pdf?

    Det står i TS guide att vi har särskilda regler för modellflygfälten https://dronarsidan.transportstyrelsen.se/guide

    Man kan fråga sig varför förbunden inte har fått in någon text om vad som gäller utanför modellflygfälten för att i TS guide säger man att RTH som kräver GPS och kompass är en vanlig funktion och det gäller ju knappast konventionellt modellflyg och frågan är om det är sant sett till antalet enklare drönare och modellflygplan som har byggts och sålts.

    / Ingemar

  3. #3


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    437
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Guiden har inte bara synpunkter på var vi får flyga utan även vart...
    Dessutom blir det inte mycket kvar att flyga på om Naturvårdsverkets karta visar förbjudna områden. Måste vara något fel.

  4. #4

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Danne1700 Visa inlägg
    Guiden har inte bara synpunkter på var vi får flyga utan även vart...
    Dessutom blir det inte mycket kvar att flyga på om Naturvårdsverkets karta visar förbjudna områden. Måste vara något fel.
    Det beror nog på att man måste leta efter information för vad som gäller i respektive område för här i Sverige finns inte informationen sammanställd på en karta som det gör i många andra länder. Jag har aldrig förstått varför man inte satsat på att få fram all information på en karta för det vore nog den mest säkerhetshöjande åtgärden om det är enkelt att hitta var det är tillåtet att flyga, när det finns NOTAM i området o.s.v.

    / Ingemar

  5. #5


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    437
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Jo, jag har påtalat det för TS. Vi får väl se om de bryr sig.
    Man får gå in på resp. länsstyrelsesida och se vad som står i statuterna för just det område man tänker på.
    Jag har hittat något enstaka där drönarflygning är förbjuden, men de flesta har inget sådant.

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av IngemarTh Visa inlägg
    Det står inget om modellflyg i transportstyrelsens utbildningsmaterial så varför ska media skriva om modellflyg, se https://transportstyrelsen.se/global...utbildning.pdf?

    Det står i TS guide att vi har särskilda regler för modellflygfälten https://dronarsidan.transportstyrelsen.se/guide

    Man kan fråga sig varför förbunden inte har fått in någon text om vad som gäller utanför modellflygfälten för att i TS guide säger man att RTH som kräver GPS och kompass är en vanlig funktion och det gäller ju knappast konventionellt modellflyg och frågan är om det är sant sett till antalet enklare drönare och modellflygplan som har byggts och sålts.

    / Ingemar
    De diskussioner RCFF och SMFF fört med Transportstyrelsen (TS) har som Ingemar mycket riktigt påpekat lett fram till att modellflyget även fortsatt ska få flyga efter egna, förbundsgemensamma regler från de modellflygfält som är registrerade i fältregistret och som godkänts av TS.

    Ska våra modeller flygas på andra platser betraktas de som "privatbyggda UAS" och ska då flygas i underkategori A3 där följande regler gäller enligt EU:s genomförandeförordning (EU) 2019/947:

    "Drift av UAS i underkategori A3 ska uppfylla samtliga följande villkor:
    1. Den ska utföras i ett område där fjärrpiloten rimligen kan förvänta sig att inga icke-medverkande personer kommer att hotas inom det område där det obemannade luftfartyget flygs under hela den tid som UAS-driften sker.
    2. Den ska utföras på ett säkert horisontellt avstånd på minst 150 meter från bostads-, affärs-, industri- eller rekreationsområden.
    3. Den ska utföras av en fjärrpilot som har fullbordat en utbildning online och ett godkänt teoriprov online enligt punkt UAS.OPEN.020(4) b.
    4. Den ska utföras med ett obemannat luftfartyg som a) har en maximal startmassa inklusive nyttolast på under 25 kg, när det gäller privatbyggda UAS, ...
    "

    Dessutom gäller att maximal flyghöjd är 120 m och att flygningen ska ske inom synhåll.

    Kraven på 'geo-awareness', RTH, med mera gäller för "drönare" som ska CE-märkas och inräknas i drönarkategorierna C1-C4.

    MVH, Michael

    Edit: Lade till länk till EU:s genomförandeförordning.
    Senast redigerat av Michael den 2020-05-11 klockan 18:24.

  7. #7


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    437
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Jag tycker nor att skrivningen här:
    "drift inom synhåll : en typ av drift av UAS där fjärrpiloten kan upprätthålla, utan hjälp, kontinuerlig visuell kontakt med det obemannade luftfartyget, vilket gör att denne kan kontrollera det obemannade luftfartygets flygbana i förhållande till andra luftfartyg, personer och hinder så att kollisioner undviks."

    innebär att det räcker med att man kan se modellen, inte att man skall se den hela tiden. Borde betyda att man kan flyga FPV utan spotter inom VLOS.
    Bra att veta.

  8. #8

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Danne1700 Visa inlägg
    Jag tycker nor att skrivningen här:
    "drift inom synhåll : en typ av drift av UAS där fjärrpiloten kan upprätthålla, utan hjälp, kontinuerlig visuell kontakt med det obemannade luftfartyget, vilket gör att denne kan kontrollera det obemannade luftfartygets flygbana i förhållande till andra luftfartyg, personer och hinder så att kollisioner undviks."

    innebär att det räcker med att man kan se modellen, inte att man skall se den hela tiden. Borde betyda att man kan flyga FPV utan spotter inom VLOS.
    Bra att veta.
    Jag läser i EU 2019/947 ock kan inte tolka det på något annat sätt än att man måste assisteras av en observatör när man flyger FPV med goggles. Så tolkas det också i flera andra länder vad jag har läst. Det är ju därför norska modellflygförbundet skrivit egna utbildningskrav krav för att få flyga utan spotter som godkänns av deras transportstyrelse. SMFF har ett liknande förslag till sitt årsmöte men det har inte fallit i god jord hos många av döma av de diskussioner som varit kring deras förslag till modellflyghandbok.

    Det står i bilaga A:
    2. Under flygningen har fjärrpiloter följande skyldigheter:
    :
    b) Att hålla det obemannade luftfartyget inom synhåll och upprätthålla en noggrann visuell uppsikt över luftrummet kring det obemannade luftfartyget, så att risk för kollision med ett bemannat luftfartyg undviks. Fjärrpiloter ska avbryta flygningen om den utgör en risk för andra luftfartyg, människor, djur, miljö eller egendom.
    :
    4. Vid tillämpning av punkt 2 b får fjärrpiloter assisteras av en jämsides med dem belägen observatör av det obemannade luftfartyget, som genom visuell observation, utan hjälp, av det obemannade luftfartyget hjälper fjärrpiloten att utföra flygningen säkert. En klar och ändamålsenlig kommunikation ska upprättas mellan fjärrpiloten och observatören av det obemannade luftfartyget.


    Dessutom finns det en definition: drift inom synhåll: en typ av drift av UAS där fjärrpiloten kan upprätthålla, utan hjälp, kontinuerlig visuell kontakt med det obemannade luftfartyget, vilket gör att denne kan kontrollera det obemannade luftfartygets flygbana i förhållande till andra luftfartyg, personer och hinder så att kollisioner undviks.

    / Ingemar

  9. #9


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    437
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Du har inte fel, men det skadar inte att försöka tolka regler till sin fördel. Hur ska man kunna "upprätthålla en noggrann visuell uppsikt över luftrummet..." om man inte får släppa det med blicken? En del av uppsikten kan vara att via FPV se vad flygplanet ser. Jag skulle tro att man kan uppfylla kravet genom att växla mellan FPV och direkt observation av omgivande luftrum.
    Sedan är det ju så också att risken att ett flygplan kommer in i modellens luftrum, vilket oftast inte är mycket högre än trädtopparna och numera alltid under 120 meter är i praktiken obefintlig. Allt under 150 meter är otillåtet för fullskala som vi vet.
    Så med tiden (redan nu) är väl engagemanget att hålla luftrummet under noggrann uppsikt tämligen begränsat.
    Det kravet har inte funnits tidigare, och antalet kollisioner mellan flygplan och modeller på låg höjd fram till nu måste vara mycket lågt. Jag har då aldrig hört talas om ens ett sådant fall.
    Man har suttit vid kaffebordet och tävlat i att hitta faror och problem men som lyckligtvis oftast bara finns i fantasien.

  10. #10

    Standard

    I klippet sägs bland annat "...skapa en transparens som man ser vem som flyger och tar bort anonymiteten..." Hur ska registreringen kunna ta bort anonymiteten på en drönare som svävar ovanför någons huvud? Ska man skjuta ner den och se vad som står på drönaren eller hur har dom tänkt? Så länge inte drönaren kraschar framför en så är det väl lika anonymt som förut och det är väl inte i första hand kraschande drönare som är problemet. Märkningen torde väl knappast vara så stor att man ser den från marken. Kan någon förklara.

    /Mats

  11. #11

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Danne1700 Visa inlägg
    Allt under 150 meter är otillåtet för fullskala som vi vet.
    Det är inte helt sant eftersom Transportstyrelsen utfärdar lågflygstillstånd. Polisen, militären och ambulansflyget har generella lågflygtillstånd. Dessutom får man gå lägre än 150m vid start och landning. Det är tillåtet att landa på sin egen mark eller där man har markägarens tillstånd så i princip kan det finnas fullskalaflygare under 150m nästan överallt.

  12. #12


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    437
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Och likväl har nog ingen av oss någonsin sett något av detta inträffa helt oväntat och precis var som helst.
    Förresten behöver man sedan 2010 och nya luftfartslagen inte ha markägarens tillstånd för att landa så länge man inte skadar något. Svårt med sjöflyg annars, kan man tänka.

  13. #13


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    437
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Senmathal/ Det där är lite obegripligt för mig som på sin höjd kan avgöra om det är en människa eller en hund på mina video:ar.
    Man har letat efter värsta möjliga fall och försökt lagstifta mot dem. Lite löjligt och mycket teortiskt alltsammans.

  14. #14

    Standard

    Jag har själv sett modellflygplan från luften vid ganska många tillfällen när jag varit ute och flugit, har även varit med om att fullskalaflygplan dykt upp i luftrummet när jag flyger modell så det händer.

  15. #15

    Standard

    Jag tror mycket av det här handlar om att det ska finnas en lag den dag ett problem uppstår. Men dom som är ute efter att skapa det värsta scenariot med flit kommer naturligtvis inte ha någon märkning på drönaren och då kommer det lika fullt att vara helt utsiktslöst att hitta piloten. Möjligen kan reglerna när dom bli lite mer kända skapa lite eftertanke hos normalanvändaren som skaffar en billig drönare mest på skoj.

    Men nu kommer det att vara dom hör reglerna som gäller och hela EU står bakom. Visst kan man försöka påverka och det har våra representanter gjort mer än berömvärt så långt det någonsin är möjligt. Men att få EU:s lagstiftarna att tänka om helt och hållet är nog värre än att slåss med väderkvarnar.

    /Mats

  16. #16


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    437
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Jag har bara sett modellplan från luften vid en flygplats med modellfält. Men att se dem och att kollidera med dem är två olika saker. Jag menar att risken att det sker på en godtycklig plats är så liten att den kan försummas.

  17. #17


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    437
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Vill bara påminna om att IAOPA och andra allmänflygföreningar med gemensamma krafter fick EASA att helt skriva om underhållsreglerna för småflyg, de regler som sånär tog död på allt privatflyg men som ändras nu. Denna vår faktiskt.

  18. #18

    Standard

    Det verkar aningen tvetydigt ang. flygning utanför godkänt fält. Läser följande:
    "För drönare under 25 kg krävs inga tillstånd från Transportstyrelsen så länge man flyger inom synhåll, max 120 meter över marken utom över hinder, och inte över folksamlingar (i de nuvarande reglerna gäller att man måste söka tillstånd för alla drönare över 7 kg)." ( https://www.transportstyrelsen.se/sv...n-1-juli-2020/ ) Ett modellplan borde väl för det mesta falla inom dessa ramar och man undrar då varför det skulle behövas ett godkänt teoriprov? Eller blandar jag ihop något möjligen.. Det är ju inte glasklart på transportstyrelsens sidor.
    "Allting beror på allting"

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av hakank Visa inlägg
    Det är ju inte glasklart på transportstyrelsens sidor.
    Det kan jag hålla med om ;-). Jag skulle tro att texten du refererar till är avsedd att peka på att det för drönare som väger mer än 25 kg eller som flygs över folksamlingar eller över 120 m höjd finns ett stort antal tekniska/operationella krav som kräver särskilt godkännande från TS

    Oavsett vad TS skriver på sin hemsida, där det antagligen finns både fel och tvetydigheter, så är det EU-förordningarnas texter som gäller (se mitt tidigare inlägg, #6 i denna tråd).

    De krav som ställs på piloten kan enklast sammanfattas så här:
    Om man bortser från små modeller som väger mindre än 250 g och har en begränsad rörelseenergi, så krävs det för ett typiskt privatbyggt radiostyrt flygplan/helikopter/drönare som inte flygs från ett godkänt modellflygfält att piloten registrerar sig som operatör och har en utbildning för underkategori A3.

    Utbildningsmaterialet finns redan tillgängligt (länk nedan) medan onlineprovet som ger behörigheten för underkategori A3 blir tillgängligt den 1 juli.

    Drönare utbildningsmaterial underkategori A1 och A3 (pdf-fil)

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Drönarutb A1A3.jpg 
Visningar:	31 
Storlek:	75,0 KB 
Id:	70636
    Senast redigerat av Michael den 2020-05-12 klockan 21:42.

  20. #20

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Länken till utbildningsmaterialet är ju väldigt genomarbetad och hyfsat lättläst, men.....
    det handlar ju BARA om "quadcopers" och liknande.

    Var tog det traditionella modellflyget vägen??
    Inte ett ord om det....
    Retroholic!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •