Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Vinkel på hög motorplacering?

  1. #1

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard Vinkel på hög motorplacering?

    Häpp!

    Jag håller på med en liten egenkonstruerad amfibiekärra, där den dragande motorn ska sitta i en 'pod' på ovansidan av den högt placerade stabben.
    Vingen och kroppen ligger alltså en bra bit under motorns centrumlinje.
    Vingen på bilden ligger lite för långt bak och ska flyttas fram 50 mm.

    Om jag tänker rätt så kommer motorkraften att bilda ett moment som drar överdelen neråt, alltså ska jag ha en neråtriktad dragande motor för att s.a.s. 'trycka ner' aktern.

    Tänker jag rätt???

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20200517_212316[1].jpg 
Visningar:	125 
Storlek:	49,9 KB 
Id:	70669
    Retroholic!

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Hej Thomas!
    Du är en mästare på att hitta på underfundiga konstruktioner :-).

    Intressant fråga som säkert kan öppna upp för ett antal spekulationer.
    Jag bifogar en bild hämtad från 'owner's manual' för Lake Buccaneer, en fullskalmaskin.
    Även om sidovyn inte är våldsamt noggrannt ritad så är det uppenbart att motoraxeln pekar uppåt i framåtriktningen, dvs. din dragande motor skulle ges en aning uppåtriktning, tvärtemot vad du tänkte.
    Orsaken kan man spekulera kring, men antagligen är det så att propellerns anblåsning över stabilisatorn tenderar att trycka ner densamma och att detta resulterande nos-uppmomentet kompensar för det nos-nermoment som den högt belägna motorns dragkraft tenderar att skapa.
    Vilket av de två momenten som blir störst för en viss konstruktion är nog trixigt att räkna ut då det beror på motorns höjdläge, stabbens area och placering med mera med mera.... I slutändan blir det nog en fråga om trial-and-error, men mitt stalltips är som sagt var att motorn ges en svag uppåtritkning.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Lake Renegade.jpg 
Visningar:	63 
Storlek:	22,2 KB 
Id:	70670

    Samma resonemang något omformulerat: Oavsett om du ger motorn rimligt mycket upp- eller nedåtriktning så kommer motorns dragkraft i kombination med dess höga placering alltid att ge ett kraftmoment som tenderar att sänka nosen.
    Om motorn skulle vara nedåtriktad kommer luftströmmen från propellern att blåsa på stabben lite snett underifrån vilket skapar en lyftkraft som tenderar att lyfta stjärten och ytterligare förstärka nos-nedmomentet. För en uppåtriktad motor blir resultatet tvärtom; luftströmmen träffar stabben lite snett uppifrån vilket ger stabben en nedåtriktad lyftkraft vilket tenderar att höja flygplanets nos och däremot motverka nos-nedmomentet som motorns dragraft ger upphov till.

  3. #3

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Hmmm...

    Du kanske har rätt Michael.

    Windex har ju liknande konfiguration, men här ser man inte direkt motorvinkeln.
    Retroholic!

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Windexen är nog inte så lätt att jämföra med. Dels sitter motorn rätt lågt placerad och dels är det förhållandevis liten del av slipströmmen bakom propellern som kommer att träffa stabben.
    Här är en bild av en gammal Ken Willard-konstruktion, Drake. Det tycks som om motorn har en svag uppåtriktning så som jag skrev i mitt förra inlägg.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Drake_1.jpg 
Visningar:	64 
Storlek:	62,9 KB 
Id:	70671
    Senast redigerat av Michael den 2020-05-18 klockan 21:40.

  5. #5

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Fasen Michael, man får nog bygga en kvartsskala vindtunnel för att röna ut detta....
    Retroholic!

  6. #6

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Seawind är ju ett annat exempel, ingen upp-eller neråtriktning av motorn vad jag kan se, men här sitter motorlinjen mitt i stabben...

    Retroholic!

  7. #7

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Kul film!
    Extra bra när mitt tänk och det praktiska experimentet tycks stämma överens

  9. #9

    Reg.datum
    okt 2018
    Inlägg
    49
    Jobb
    pensionär
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard

    Hej

    North Star (Balsa USA) har motorn i fenan på liknande sätt. Där anger ritningen 1 1/2 - 2 grader nedåtriktad (downthrust) motor vilket tyder på att det då resulterande snett bakåt - uppåt riktade luftströmmen ger ett nose up moment för att kompensera nose down momentet resulterande från den höga motorplaceringen.

    En således placerad motor trycker alltså ner stjärten och upp nosen - inte tvärt om . Det avgörande är nog inte hur motorn blåser på höjdrodret utan hur luftströmmen från motorn påverkar hela planet som om man åker bakom planet och trycker ner stjärten med en pinne.

    Balsa USA:s North Stars motorriktning stöder således Thomas tankegång

    Lycka till

    Peder F

  10. #10

    Reg.datum
    okt 2018
    Inlägg
    49
    Jobb
    pensionär
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard

    Hej igen , lite ytterligare tankar

    Man måste nog tänka på att det blir olika förhållanden om motorn sitter placerad framför TP eller bakom. En nedåtriktad motor framför TP drar ner nosen men en nedåtriktad motor bakom TP trycker ner stjärten och därmed upp nosen --raka motsatsen således.

    PF

  11. #11

    Standard

    Den här ser ut att vara nedåtriktad.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	joysway_dragonflY.jpg 
Visningar:	50 
Storlek:	28,5 KB 
Id:	70674  

  12. #12

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Blir väl, som Michael säger, lite Trial&Error, jag börjar nog med motorn i noll grader ....
    Retroholic!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •