@Mr.Bob Inga andra ackar att jämföra med och självklart fullt ställ på grusplan. Kan jag inte förvänta mig mer än ca 4min då?
@Mr.Bob Inga andra ackar att jämföra med och självklart fullt ställ på grusplan. Kan jag inte förvänta mig mer än ca 4min då?
Lite skeptisk till det tyvärr..
Ok, då vet jag hur länge nöjet varar.
Kan ta som exempel, jag har en modell med ett 60a esc, kör 4s på den med 2200mAh ackar, maxgas innebär cirka 2min flygtid. Om jag såsar runt och kör lugnt är det 4-5min flygtid.
Men specen på ECS:n anger väl bara hur hög ström den klarar av, inte hur mycket det drar. Det är kombinationen motor spänning och belastning som avgör hur mycket ström det drar.
/Mats
Oftast sätter man ett esc utefter motorns maxeffekt, har man för starkt esc i förhållande till motorns kapacitet så brinner motorn upp, har erfarenhet
Jag utgår bara från att motorn lär dra runt 50-60a vid full gas.
Om du har möjlighet att mäta strömförbrukningen via t ex en tångamperemeter så borde du kunna se om det är onormal strömförbrukning även om du mäter med "hjulen uppe". Annars är det måhända som Mr.Bob säger även om 40--50A mer eller mindre kontinuerligt verkar lite småskumt...
Roger
Full gas så får du kortare körtid. Jag låg på runt 5-6 minuters körtid med en 1/8 truggy på ett 6s 5000mah ack.. uppemot 10 om jag tog det lugnt. =) Så 4-5 minuter kan nog stämma om du drar på fullt
Andreas!
Jag tycker det är något som inte stämmer. Kontakta närmaste modellflygklubb och be om hjälp!
https://www.faltregister.se/
Vänligen / Lars
Om man belastar motorn med mer ström än den är konstruerad för så jo? ESCt bryter ju inte strömtillförseln.
vet en PNF modell som många byter ut från ett 60a till ett 100a esc (byter även från 4s till 6s) och kör lite för stor propp till för att det ska gå fort, resulterar i att motorn brunnit upp
(byter även från 4s till 6s) <---- där har du anledningen till att rovan brinner. Du skickar på för mycket kräm. Tål motorn 4s så är det inte konstigt att den brinner. Hade ni inte fläskat på med större ack, så hade det inte brunnit. Kontentan är att skall ni fläska på, se då till att byta hela drivlinan så den tål belastingen. En tångamperemeter är bra att ha
Sorry men det är Amperen som orsakar värme, inte spänningen, är elektriker så den biten har jag koll på ;P och självklart kör man från 4s -> 6s om man vet att motorn tål den spänningen. Chansar man så ja, då kan det gå åt h-vete ändå!
Jag håller inte med dig. Som elektriker så har du väl koll på formeln P=U x I det vill säga P effekten i Watt = spänningen i volt (V) x strömmen i ampere (A). Det vill säga att om man ökar spänningen eller strömmen så ökar också effekten.
Motorerna är märkta med vilken effekt i Watt som dom tål.
Överstiger man det Watt-talet så blir motorn påverkad med en värmeutveckling på ett eller annat sätt.
TomasE
Do you remeber when sex was safe and flying was dangerous?
I någon mån är det väl rätt att strömmen ger upphov till värmen. Ju högre spänning man har desto klenare kablar kan man ha till samma effekt. Jämför sladden till en dammsugare på 2 kw med sladden till startmotorn på bilen på 2 kw. Om man tar en 1,5 m2 kabel till startmotorn blir det varm. Väldigt varmt trots att effekten inte är högre än på dammsugaren.
Jag vet inte säkert men jag misstänker att om man har två motorer med samma effekt men som drivs av olika spänning så blir den som drivs med lägre spänning och högre ström varmare även om effektuttaget är detsamma.
/Mats
Du har helt rätt i det du säger, jag kanske är otydlig.. ? Du missar helt min poäng..
Senmathal är på spåret vad jag pratar om iaf.
En motor som är Spec för 40A upp till 6s har då en lindning som klarar av den effekten.
Däremot om jag stoppar i ett 60A ESC så har jag möjlighet att dra ut ytterligare 20A(mer effekt) som motorn inte är byggd för. precis som jag skrev i mitt exempel. motorn jag pratar om klarar av 6s på 60A men många skickar i ett 100A för att kunna använda samma storlek på propp som med 4s och motorn har ingen begränsning på 60A som den är byggd för.
En 10A propp i ditt säkringsskåp hemma tål 2300W, om du inte byter ut kabeln utan behåller 1.5mm2 och slänger på 16A istället, då blir den kabeln varm, du plockar ut mer effekt och då drar mer ström som i sin tur värmer upp kabeln som är för klen(lindningen i motorn i detta fall)
Har jag förklarat mig tillräckligt med att man använder ett ESC som har samma A tal som motorn är spec för ? Om motorn har en spec på max 4s betyder det att Arean på lindningen inte tål högre spänning IOM Amperen man vill kunna plocka ut(Effekten i slutändan, JA). man byter ju inte ESC bara för att man vill köra annan spänning, man har en motor som klarar av den spänning man vill köra samt Ampere motorn har kapacitet för.
Precis som senmathal skriver, samma EFFEKT men olik SPÄNNING = olika hög STRÖM(ESC) vad är poängen med att dra upp spänningen om man ändå inte kan plocka ut mer effekt? med samma Ampere.
ni får rätta mig om jag har fel
tar man ut 60% av acken på 4600mah på konstant fullgas med en körtid på 4 min så drar bilen dryga 41amp
låter rimligt
Om bilen körts till acken visar 3,8V efter acken svalnat (en gräns jag brukar hålla, men det finns mer i acken, men orkar inte storageladda), hur många mAh har laddats i acken efter det? Är det tillräckligt mycket (beror på ack) så är det bara att vara nöjd och köpa fler ackar eller köra lugnare om du vill ha längre körtid. :-)
www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)
Njae jag tror inte att du kan ta ut större effekt än vad motorn är specad för med ett esc med större effekt. Specen på esc handlar om hur hög effekt det klarar utan att birnna upp. Däremot om du har för liten Esc så kanske du inte får ut full effekt. Samtidigt som esc riskerar att brinna upp. Att ha en lite överdimensionerad ecs har jag då aldrig hört skulle vara något problem.
Om du däremot sätter i en större propp kan du överbelasta och knäcka motorn men det är ju inte ecs fel. Om du har väldigt grova kablar till en motor och sedan överbelastar den är det ju inte kablarnas fel att motorn brinner upp som en jämförelse.
/Mats