Reklam

 
Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 51 av 51

Ämne: Usel körtid, Lipo-ackar?

  1. #41

    Standard

    Som Mats är inne på kan man inte öka effekten för en given drivlina batteri-motor-propeller genom att byta till en kraftigare ESC.
    Man kan däremot begränsa effekten genom att byta till en klenare ESC! Om den klenare ESC:n har bra överströmsskydd så begränsas effekten, om inte brinner den upp.
    /Leif

  2. #42


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Skall vi finlira så kan man ju faktiskt få ut en aning mera effekt genom att sätta in ett kraftigare fartreglage beroende på det något lägre Ri som det reglaget i regel har jämfört med det klenare. Men då talar vi om mindre skillnader. För flygmotorer så är det ju generellt propellern och matningsspänningen som påverkar effektuttaget - givetvis i kombination med vad motor och fartreglage medger. Men att överbelasta fartreglaget är ju tämligen lätt om man har en motor som kan leverera och ett fartreglage utan strömbegränsning och det har man ju sett i många PNP-kärror när ägarna använt batterier med högre spänning än tänkt för att öka effekten. Eller snarare- det finns många exempel på sådana kärror som enligt specen kan köras på t ex 6S med levererad propeller men när man gör så och mäter så matar man in typ 50 % mera ström än vad reglaget är specat för. Så - "att mäta är att veta"... Jag skulle alltså inte förlita mig på fartreglaget som fungerande "strömbegränsning".
    Roger

  3. #43

    Standard

    Jag fick en fråga från RC reservdelar "om jag tyckte att ackarna var lätta och verkade innehållslösa". Jag vet inte hur sådana ackar ska kännas ( dom känns nästa tomma) men mina väger in på ca 150g styck. Säger inte mig ett dugg

  4. #44


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    På Banggood står det att dom väger 210 g vilket känns lite rimligare.
    Är dom lättare så är dom nog lite "innehålls-lösa"...
    T ex är Gens Ace 2S4000 - 25 C - specade med en vikt på 230 g. Och ackar med högre C-tal (tåligare) är normalt också tyngre så skall man tro C-talet på dina ackar så borde dom vara tyngre än Gens Ace-acken. Men som vanligt bluffas det friskt med C-talen.
    Roger

  5. #45

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Corpes Visa inlägg
    Jag fick en fråga från RC reservdelar "om jag tyckte att ackarna var lätta och verkade innehållslösa". Jag vet inte hur sådana ackar ska kännas ( dom känns nästa tomma) men mina väger in på ca 150g styck. Säger inte mig ett dugg
    Nästan så att deras fråga antyder att dom har haft problem med just den acktypen. Annars förstår jag inte varför dom frågade som dom gjorde. Nu har du ju vägt dom så nästa steg blir väl att fråga dom hur mycket dom ska väga. Är dom för lätt är det fel på dom och då ska du ha nya.

    /Mats

  6. #46

    Standard

    Problemet är att det är inte helt lätt att få tag på dom, varken mail eller telefon.......

  7. #47

    Standard

    Tråkigt! Du får byta handlare. Det finns alldeles för många bra hobbyhandlare för att gynna någon som inte svarar. En del av dom har nog även bilgrejer. De flesta jag har handlat med har varit väldigt bra och hör av sig inom ett dygn om man skickar ett mejl. Och svara även då man ringer.

    /Mats

  8. #48

  9. #49

    Standard

    Och där fick man svar att dom skickar 2 nya ackar

  10. #50

    Standard

    Ser man på!

    /Mats

  11. #51

    Standard

    Nu blev det ett par 5000mah batterier som vägde in på ca a 260gr/styck. Lite skillnad mot dom förra
    ....

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •