Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 51

Ämne: Usel körtid, Lipo-ackar?

  1. #1

    Standard Usel körtid, Lipo-ackar?

    Hej,helt ny på detta och ställer därför frågan här. Jag har två i stort sett nya 7,4v 4590mah lopp ackar. Jag får ut endast ca 4 min körning per ack, är inte det väldigt dåligt? Jag "storage"-laddar båda när jag inte använder dom och kör balanserad laddning när jag ska använda dom. Ska man normalt sett få ut mer körtid ut dessa eller är det denna tid man får räkna med? Dom används till en 1/10 bortslös monstertruck.

    Mvh Andreas

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Omöjligt att svara på eftersom du inte anger nån form av max strömförbrukning för din setup samt hur du kör.
    Roger

  3. #3

    Standard

    Vad har du för slutspänning när du laddad klart? Du bör i alla fall ha 8,4 v i ett 2S lipo för att acken ska vara fulladdad. Jag tänkte om något kunde vara fel inställt i laddaren.

    /Mats

  4. #4

    Standard

    Jag kör inställningar på laddaren enligt bifogad instruktion. Allt är inköpt hos RC reservdelar och det är en sst racing monstertruck det handlar om. Ang min körstil så är det mest körning på en grusplan. Bilen var en RTR så jag har inte pillat på några inställningar,bara laddad batterier och kört. Trodde väl iaf att man skulle få ut minst 10 min körning med dessa ackar. Laddaren jag använder är en
    https://www.elfa.se/sv/balansladdare...-b6/p/11094760

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Som sagt - svårt att veta när vi inte vet vad bilen drar maximalt vid din körning. Vilken ack är det och visar laddaren runt 4,20 V/cell när den laddat klart ? Vilken ström laddar du med ? Exakt vilken Monstertruck är det du har ?
    Roger

  6. #6

    Standard

    Inställt på laddaren: 7,4V, laddström 4,5A
    Bilen är en XMT VE V2.
    Ackar enligt bifogad bild.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20200523_140724.jpg 
Visningar:	135 
Storlek:	123,7 KB 
Id:	70708
    Tack för att nu tar er tid med en novis
    Senast redigerat av Corpes den 2020-05-23 klockan 14:11.

  7. #7

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Om du har en multimeter så kolla med den när acken är klar, som någon skrev ska det vara ca 8,4 volt

  8. #8

    Standard

    Ska kolla detta.
    Kan jag ladda batteriet fullt nu och testa och sedan ställa in laddaren på "storage"-laddning och leda batteriet då man aldrig ska låta dess ackar ligga fulladdade? Eller måste jag fysiskt köra slut på batteriet först innan "storage"-laddning? Jag har nämligen ingen möjlighet nu att köra med bilen........

    Edit. Nu mätte jag på ackarna efter att jag laddat dem i "storage" läge och dom visar då 7,6v vilket jag tyckte va högt? Ska den inte ligga på ca 50% av max? Inställningar på laddaren är: Storage-mode, 7,4v och 1A laddström
    Senast redigerat av Corpes den 2020-05-23 klockan 14:47.

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Visst kan du det men det kommer att ta väldigt lång tid att ladda ur en sån ack med den ytterst begränsade urladdningseffekt som en sån laddare har. Men visst går det...
    7,6 V för en 2S-ack är alldeles utmärkt i Storage Mode. 50 % gäller kvarvarande kapacitet - inte ackens polspänning.
    Roger

  10. #10

    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    153
    Jobb
    Mjukvaruutveckling
    Klubb
    AKMG

    Standard

    Du kan alltid ladda med storage, så då hamnar spänningen på ca 7,6 V, ungefär 3,8 V per cell brukar nog de flesta laddare använda. 50% av max är inte max spänning, utan kapacitet. Batterierna skall helst inte gå under 3,7 V per cell, kan nog gå lite lägre än så, men helst inte, kan ta skada av det.

    Jag har en 4-hjulsdriven 1/14 bil och får körtid på 15-20 minuter minst i terräng med batteri på 1800 mAh. Jag vet dock inte om det är jämförbart, kanske andra har bättre svar. Vad är det för bil?

  11. #11

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Normalt så säger man att storag nivån skall ligga på 3,8 volt så det ser helt rätt ut, hut långt tid tar det att ladda ett batteri från tomt till fullt, med 4 amp ska det ta en timme ca

  12. #12

    Standard

    Så allt ser bra ut, då får jag leva med ca 4min körning per ack.......
    Får väl införskaffa ett par till då. Tack för ni tog er tid.
    @mikaelbe : Ang vilken bil står det högre upp i tråden.

  13. #13

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Det är klokt att kylförvara Lithium-celler ned till men inte under 3,2 V per cell. Optimal polspänning vid förvaring är den nominella, nämligen 3.7 V per cell. Det brukar sägas motsvara ungefär 50 % laddningskapacitet.

    De kan ligga fem år eller längre i kylskåpet utan att skadas på detta vis.

    Att förvara dem fulladdade, ~4.2V per cell i rumstemperatur är helt förkastligt och förstör dem på kort tid.

    Kanske en månad eller rentav dagar, så blir de helt eller delvis förstörda liggande fulladdade vid rumstemperatur.

    Det samma gäller för telefoner för övrigt.

    Jag undviker att ladda min telefon över 90 % och får på detta vis ~10 ggr. längre livstid på batteriet.

    Det är jävligt enkelt, på min telefon och laddare är formeln (90 - aktuellt laddningstillstånd i procent) / 0.6))

    Jag använder en timer i telefonen vid laddning.

    Processen är faktiskt nästan linjär.

    batteryuniversity.com
    Senast redigerat av BJS den 2020-05-23 klockan 16:41.

  14. #14


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Nja BJS - det beror nog på vilka batterier vi talar om. De enda jag alltid storage-laddar är de som används väldigt sällan och lite större batteripack - övriga förvarar jag normalt full-laddade. Så din sista mening i inlägget ovan anser jag vara lite överdrivet även om rekommendationen givetvis är att förvara ackarna storage-laddade. Sen lever man inte jämt som man lär men även det har fungerat bra för det mesta.
    Corpes - dina körtider är i mina ögon rätt korta vilket tyder på en snittbelastning på kanske 10--15C - alltså minst 45--50A vilket känns väldigt mycket som snittvärde. Det ger en inmatad genomsnittlig effekt på runt 350--400W... Rätt mycket kan man tycka.
    Roger

  15. #15

    Standard

    Jag ansluter mig till Rogers inlägg:
    Hittar ingen uppgift om motorn på din truck men fartreglaget är tydligen ett Hobbywing 60 A. Låt säga att du tar ut 50 ampere kontinuerligt. Då ska ett friskt fulladdat 4500 mAh 30C batteri räcka 5,4 minuter teoretiskt men i praktiken kortare. Jag har ingen erfarenhet av bilar men tycker spontant att uttaget borde vara mindre än 50 ampere på en slät grusplan. Har du koll på att det inte finns något som går trögt i drivlinan?
    /Leif

  16. #16

    Standard

    Nya ackar ska man inte pina skiten ur första gångerna heller, helst. De har inte maxat sin mAh-kapacitet då än. Bäst mår ackarna av att laddas max 1C de första typ 5 gångerna (ackens bruksanvisning säger max ladd-C-tal). Hur mycket laddar du i? Går drivlinan lätt?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  17. #17

    Standard

    Iom att bilen är ny så går allt som det ska. Inget som ligger och kärvar eller dyligt. Tyckte från början att körtiden va usel men visste inte bättre.

  18. #18

    Standard

    @McRegor: Finns det något jag kan göra förutom att kolla att bilen rullar felfritt?

  19. #19

    Standard

    Kan det vara en 550/
    540 motor 3000kv?

  20. #20
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Har du använt några andra ackar innan dessa till bilen? Om du har något att jämföra med vill säga.

    Är det maxgas hela tiden förstår jag att tiden är kort.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •