Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Val av fyrtaktare till uppskalad Josefin

  1. #1

    Reg.datum
    maj 2020
    Inlägg
    4
    Jobb
    Yrkesmålare/musiker
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard Val av fyrtaktare till uppskalad Josefin

    Hej!
    Jag är relativt ny inom hobbyn, men har blivit fullkomligt biten av att bygga flygplansmodeller. Flygkunskaperna är ännu i sin linda, men i sommar skall det tränas.

    Just nu planerar jag kommande vinters bygge, och funderar då på att bygga en Josefin (Gårdstads ritning) men eventuellt skala upp den till en spännvidd om ca 2m. Tanken är att hon ska få bli ett litet träningsbygge för framtida mera ”skalalika” byggen.

    Så- med en spännvidd på 2m på övre vingen, så bör jag hamna på en flygvikt om ca 4kg (högt räknat).

    Tanken är att hon ska flyga ”skalalikt” och gärna bluddra lite gött på låga varv vid långsamma förbiflygningar. Så en fyrtaktare vore väl på sin plats... Men, vilken?!

    Om någon kan dra sig till minnes några liknande byggtrådar så får ni gärna tipsa, jag tänker vara ganska så fri i detta bygget och ändra lite småsaker för att komma lite närmre ett skalaflygplan-om än påhittat.

    Alla tips mottages tacksamt!
    Mvh Erik

  2. #2

    Standard

    Bara 4kg på hela 2 m dubbeldäckare låter väldigt lätt. Men den kanske går att bygga rätt lätt?
    Bygg flyget först, sen är det lättare veta vad allt kommer väga och du kan köpa en motor som passar.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  3. #3

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Som Micke säger, bygg lätt, och sätt i en 91:a!
    Det räcker.

    Saito och OS har ju ett stort sortiment...
    Retroholic!

  4. #4


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 219
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Hej, låter som ett kul bygge.
    Josefin har byggts uppskalad många ggr förut.
    Jag skulle dock gå upp till en 20-kubikare.
    Du får tänka på att det även är ett ganska stort luftmotstånd med dubbla vingar, stag mm.
    Att bara lufsa runt i cirklar tröttnar du fort på. En liten loooooping då och då piggar upp :-)
    Sedan är det ju alltid bra att tänka på vikten och hålla det så lätt det går.
    Håll oss gärna uppdaterade om ditt bygge sedan.

    // Mats W
    Flygsmurfen

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 918
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    En dubbeldäckare på 2 m spv blir väldigt stor - hoppas du slipper frakta den till ditt fält...
    Och tror som Mats att om du bygger den så stor så sitter nog inte en 20-kubikare i vägen.
    Roger

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2020
    Inlägg
    4
    Jobb
    Yrkesmålare/musiker
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Hej och tack för tipsen!

    Ett flygplan KAN Inte gå FÖR sakta 😆 och loopings är sjukt överskattat. Värdigt och ”bluddrigt” ska hon flyga, min Josefin.

    Angående storleken så är jag välsignad på 2 sätt- jag har en skåpbil när jag ska till flygfältet, OCH jag är bonnläpp och har mängder med stora beten att flyga runt på tills jag storknar. Just nu är tranorna de enda hindren.. 🤓

    Såklart blir det en byggtråd, men det är som sagt tänkt som ett vinterprojekt.

    Angående den (uppskattade) vikten på kärran så tror jag den går att hålla nere med den byggmetod av kroppen jag tänkt använda, jag ska som tidigare nämnts vara ganska fri och ha ritningen som underlag mest för att få spryglar, anfallsvinklar och TP på någorlunda rätt ställen.

    Anledningen till att jag gärna vill välja motor redan nu, är att jag (med de 5 modeller jag byggt tidigare) lärt mig att aldrig tänka ”jaja, det löser sig när det blir dags”, utan snarare försöka planera hela rasket så noga jag kan innan jag ens börjar limma.

    Jag färdigställde nyss en SK2000 som legat ”halvbyggd” i några år... Det var ganska frustrerande och blev inte alls så bra som det kunde ha blivit.

    Under sommaren ska jag försöka förkovra mig i några minder byggen samt träna på att flyga. Så att, förhoppningsvis, Josefin får landa på hjulen istället för på näsan som mina Lajban mest fått göra.

  7. #7

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Go' for it!

    Visst är det bra med en rejäl morot i nosen, men, som du säger, det är lika roligt att puttra runt på halvgas.
    En vingprofil med flat undersida är att föredra för att få bra lyft.

    Min "Big Bug" (ca 2 m spv) flyter omkring med en Thunder Tiger .52:a, funkar perfekt...

    Retroholic!

  8. #8

    Standard

    Hej Erik

    Känns som vi börjar i olika ändar köpte precis en 20cc Saito som skulle sitta perfekt i ditt bygge. Drar ca 5,5kg med 16" prop. Att skala upp Josefin låter som ett kul projekt. Blir det bökigare om man kliver över 2m spännvidd? Tänker på furulister mm, dom är väl bara 1m långa?

    Hälsar Andreas

  9. #9

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Om du bygger efter Gårdstads ritningar bör du byta de runda blomsterpinnarna eller pilskaften som han kallar vingbalkar mot rektangulära furulister. En upptill, en nedtill och förbundna mellan varje sprygel med s.k. webbing med vertikal fiberriktning av medelhårt eller mjukt balsaträ. Listerna skall ligga med den bredare sidan horisontellt ungefär 1/3 från framkanten, eller där vingprofilen är som tjockast.

    För en vinge med 1,5 m spännvidd är 6x3 perfekt för ett normalt flygplan. Webbing 1,5 mm. Man kan skala upp eller ned detta med kubikregeln. För en spännvidd av 2 m blir det ungefär 15x5 och en webbing av 3,5 mm.

    Årsringarna bör löpa ungefär parallellt med kanten genom hela listen och tätheten mellan årsringarna bör vara minst en per mm. Man kan skarva listerna om de är för korta. En snedlask med ett sidförhållande av minst 1:10 och limmat med epoxy är bra. "super-epoxy" anser jag vara för gummiartat, jag föredrar en hård epoxy såsom lamineringsepoxy, eller andra sorter som blir hårda.

    För att få en stark vinge som motstår s.k. vingfladder och en vingprofil som inte liknar en kräftlykta, bör man installera en s.k. torsionsnäsa: en beklädnad av trä som sträcker sig från framkanten till vingbalken, på båda sidor dvs. upptill och nedtill. 1,5 mm för en spännvidd av 1,5 meter är lagom. Tjockare för längre vingar. Medelhårt trä för att motverka skador vid hantering, men inte allt för tungt.

    Vid en flygvikt av 4 kg och med en fyrtaktare, föreslår jag en cylindervolym om 15 kubikcentimeter eller 0,9 kubiktum. Det går med tolv kubik eller 0,70-kubiktum men det är bättre att ha lite marginal, i synnerhet för nybörjare som kan tänkas behöva rädda flygplanet från vissa klantiga situationer i samband med start och landning.

    Master-Airscrew är väldigt bra propellrar för "små" fyrtaktare. Inte lika bra för tvåtaktare tyvärr.
    Senast redigerat av BJS den 2020-07-11 klockan 15:39.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •