Reklam

 
Sidan 11 av 25 FörstaFörsta ... 67891011121314151621 ... SistaSista
Resultat 201 till 220 av 491

Ämne: Vi bygger SpeedBob 800/1060!

  1. #201

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Hej Phastey och Mr.Bob!

    Hur gör ni för att få acken att ligga still under vingen? Man vill ju kunna byta acke via batteriluckan...

    Lars

  2. #202

    Standard

    Har inte tänkt ut nåt än, troligtvis får det bli vingen av om man ska byta. Åtminstone första flygningarna.

  3. #203
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Såhär har jag iaf.. en liten brygga som acket ligger på och det är precis att det sitter lite tight genom kroppspantet sen använder jag ett finurligt T som jag spänner fast acket med mot balkarna(limmat 0.4 plyfaremsor på insidan)
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	C9BFA9BC-CCD2-4AE2-985E-2FB5F42E7E77.jpg 
Visningar:	70 
Storlek:	58,6 KB 
Id:	71450 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	D68FDF09-7E61-49B9-982C-E6F481EE196B.jpg 
Visningar:	72 
Storlek:	79,2 KB 
Id:	71451 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	4E307CD1-BCE9-4BEB-B1CC-D3293A6E1E9D.jpg 
Visningar:	74 
Storlek:	77,5 KB 
Id:	71452

    Med nästa modell ska det ju ligga TVÅ 1400mAh 3s, 6s MAO..
    fått fila upp kroppspantet lite så de precis får plats sen pressat bak dom så långt som går, ska hitta på någon smart lösning framöver med ett stopp och lite sånt..! Tänkt i efterhand att en lucka ovanför(under) vingen kan vara smart!? Just för ackarnas skull att lättare kunna montera samt flytta lite längre bak i kroppen..!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	B0E09229-E5C9-4085-A5BA-B020CF39B0E8.jpg 
Visningar:	80 
Storlek:	56,5 KB 
Id:	71453 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	9BD75000-5C3E-4843-BAD7-F34A90869A1B.jpg 
Visningar:	65 
Storlek:	67,7 KB 
Id:	71454

    /Mr.Bob
    Senast redigerat av Mr.Bob den 2020-08-19 klockan 17:39.

  4. #204

    Reg.datum
    maj 2020
    Inlägg
    57
    Jobb
    Statsanställd Modellflygare
    Klubb
    Karlskoga

    Standard

    Maskinen är klädd och klar! Nu är det installation av elektronik och radioprogrammering som är kvar!
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20200819_183904.jpg 
Visningar:	63 
Storlek:	60,4 KB 
Id:	71456
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20200819_164956.jpg 
Visningar:	79 
Storlek:	95,9 KB 
Id:	71457
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20200819_164932.jpg 
Visningar:	57 
Storlek:	94,0 KB 
Id:	71458
    Senast redigerat av Mc_rollo den 2020-08-19 klockan 19:22.

  5. #205
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Roligt att fler börjar bli färdiga inför maiden med Sin speedbob ^^

  6. #206

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Ja, det behövs förstås en hylla för acken!

    Smart att sätta hyllan på lite höjd så att det blir utrymme för luften att strömma runt ESC.
    Det är bra att SpeedBob är så bred i kroppen att man får genomströmning av kylluften från motorn. Sen behövs det förstås några pinnar som stöd här och där, löstagbara för olika storlek på acke. Tack Mr.Bob för bra bilder!

    Tack också Mc_rollo för inspirerande bilder på hur du har klätt din SpeedBob. Du har verkligen lyckats få bra kontraster i färgschemat.

    Jag gör just nu ett kylluftsutsläpp på ovansidan bakom vingen, där det är undertryck vid flygning. Bilder kommer i morgon.

    Lars

  7. #207

    Reg.datum
    maj 2020
    Inlägg
    57
    Jobb
    Statsanställd Modellflygare
    Klubb
    Karlskoga

    Standard

    Tack Lars ! Kul att du gillade designen!! Eftersom jag är en gammal pylonflygare så ville jag ha kontraster mellan ovan o undersida

  8. #208

    Standard

    Blev ju peppad jag med när jag fick se bilderna på en färdig. :-) Alltså... nu när jag ska börja bygga... hur rekommenderas det att man ska gå tillväga? Ska jag följa anvisningen V3 eller behöver jag läsa igenom tråden för att se hur man ska bygga? Antingen saknar jag lister eller så har jag missat nåt i punkt 2a-2b/c. Det finns lister på bilden vid punkt 2a, men det nämns inte. Nästa bild så finns det mer lister än jag har och i nästa bild så finns inte dom listerna längre på bilden. :-) Jag får nog ihop flyget, men det blir inte enligt anvisningen antar jag. Blir ju inte heller bra när klockan är 0100 (finsk tid) när man får lite tid över att bygga lite.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  9. #209

    Standard

    De ”böjda” listerna i punkt 2a medföljer i satsen. Men du måste böja dem själv vid limningen.

    3x3 mm lister till bakkroppen finns inte, antingen har du dem hemma eller så gör du som jag, skär ut egna lister av 2mm spill från satsen. Dessa lister fanns aldrig i ursprungsmodellen utan är en förbättring av MrBob mfl.

  10. #210

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Phastey Visa inlägg
    Vad tror den samlade hjärntrusten om roderhornen i plywood? När jag skulle montera mitt till höjdrodret så sprack det. Kändes inget vidare så jag klippte ner ett vanligt horn i nylon istället. Har tidigare kraschat en modell pga. brustna roderhorn så jag har blivit lite paranoid.

    Har ni tips på andra material och snygga, starka infästningsmetoder man kan använda?

    Konstaterade för övrigt att stjärtpartiet blev lite snett, de skiktlimmade delarna gjorde att stabbe och fena blev något krokiga. I dagsläget är det lite lätt högerriktning på fenan och negativ v-form och lyftande profil på stabben. Misstänker att vitlim var boven i dramat. Punktlim med epoxi eller cyano borde vara bättre. Jag chansar och går vidare så får vi se, tet är redan klätt och limmat på plats.
    Skulle gärna vilja göra roderhorn av plywood. Skall kolla om de medföljande roderhornen har blivit spröda av laserbränningen.

    Det måste bli 3 mm balsa för stabbe och fena i nästa batch av SpeedBob 1060. För de av er som ännu inte har monterat dessa stjärtfjädrar för 1060 rekommenderar jag att ni använder delarna som skärmall till nya delar i 3 mm balsa. Se bilder i inlägg #197.

    Lars

  11. #211

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Hej Micke,

    Byggtips_v3 gäller för både SpeedBob 800 och SpeedBob 1060. Antar att du bygger 1060 nu.

    Bilden i 2b är på en SpeedBob 800. Klas har där lyckats böja de främre kantlisterna bra.
    Jag har inte ens försökt att böja dessa 5x6,5 mm lister till min SpeedBob 1060. Gav mig i stället på metoden i inlägg #180 med två lager 3 mm balsa. Då blev listerna 6x6 mm för 1060. SpeedBob 800 har 5x5 mm främre kantlister och inga bakre kantlister. De bakre kantlisterna av 3x3 mm balsa är en bra förbättring som Mr.Bob gjorde, nödvändig för 1060 skulle jag vilja säga.

    När du blir nästan färdig med vingen kommer du att sakna en 6 mm bakkantsbalk(del 42) och bakkantslist till skevrodren(46). Har man inte dessa lister så går det att limma ihop dem av klenare virke.

    Det börjar bli dags för _v4 av Byggtips. Fel i detaljlistan och otydligheter finns i _v3 och bilder saknas. Jag överväger att göra separata dokument för 1060 och för 800. Vad tycker du om det Micke?

    Lars

  12. #212

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    På tal om avvikande material så har jag svårt för att skruva fast vingar med stålskruv. Det brukar sluta med sönderbrutna vingfästen. I detaljlistan skrev jag därför M3 skruv av nylon för SpeedBob 800 i detaljlistan. Tror ni att M3 nylon håller för SpeedBob 1060 eller skall vi öka till M4 nylon? I så fall måste mutterfästet(4) modifieras till 7 mm sexkant.

    Lars

  13. #213
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Ta inte i så mycket då när du drar åt jag använder stålskruv, inga konstogheter, använder däremot nylonmutter.. !

    Kanske kan slå i en islagsmutter m4 istället? om man vill ha det

  14. #214

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr.Bob Visa inlägg
    Ta inte i så mycket då när du drar åt jag använder stålskruv, inga konstogheter, använder däremot nylonmutter.. !

    Kanske kan slå i en islagsmutter m4 istället? om man vill ha det
    ISLAGSMUTTER !

    Som vanligt ett kreativt förslag från Mr.Bob. Tack!

    Lars

  15. #215

    Reg.datum
    maj 2020
    Inlägg
    57
    Jobb
    Statsanställd Modellflygare
    Klubb
    Karlskoga

    Standard

    Montering av stabbe! Använder vitlim denna gång för att ha tid att korrigera måtten i lugn och ro
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20200820_100906.jpg 
Visningar:	53 
Storlek:	71,6 KB 
Id:	71460

  16. #216
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lars 41an Visa inlägg
    ISLAGSMUTTER !

    Som vanligt ett kreativt förslag från Mr.Bob. Tack!

    Lars
    haha.. äsch då! Jag brukar leka Macgyver om dagarna så hjärnan är full av sprudlande idéer! Något måste ju vara bra
    har tänkt på en sådan mutter ända från start men har tvekat hela tiden.. kanske pga att den finns stor risk att det spricker när man försöker pressa/slå i skiten

  17. #217

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Nu är kylluftsutsläppet byggt!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Kylluft ut delar.jpg 
Visningar:	42 
Storlek:	82,1 KB 
Id:	71462Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Kylluft ut sidor.jpg 
Visningar:	39 
Storlek:	77,0 KB 
Id:	71463Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Kylluft ut limmat.jpg 
Visningar:	42 
Storlek:	67,7 KB 
Id:	71464
    Började med att skära ut en kvadrat 40 x 40 mm längst fram på ryggplankningen(12). Gjorde sedan två små sidostöd av 2 mm balsa. När de var på plats satte jag kvadraten med fiberriktning tvärs kroppen.

    Behövs kylluft? Tja, det beror på motorinstallationen och hur hårt den får jobba. Outrunner-motorerna alstrar värme i mitten där koppartråden sitter så de behöver kylluft. En drönarmotor som sitter öppet i nosen behöver kanske inte någon extra kylning om man kör "blandad flygning". Med motorkåpa på en frambyggd motor behövs någon form av kylluft. Jag har förstås gjort det svårt för mig med en inbyggd motor. Därför gjorde jag som ovan med luftintag och luftutsläpp. Tävling i Pylon Racing innebär att man flyger på fullgas i 2 minuter. Då behövs det säkert någon kylning av motorn. Batteriet och ESC brukar klara sig om de är rätt dimensionerade.

    Lars

  18. #218

    Standard

    Jag hinner väl inte komma så långt så är Bruksanvisning version 4 ute. :-D

    Lite annat jag tänkt på...
    - Varje bygg-skede eller vad man ska kalla det så kunde det vara en lista på de delar som ska vara med. "Följande delar behövs till detta byggskede: 13, 14, 15, 16, 17". Alla delar nämns inte i manual V3 vad jag kan se.
    - Nylonskruv är väl OK, men minst M4 om det ska vara två st, annars en större men då blir det för mycket nytt
    - Skulle det bli en bild med alla delar och dess numror i V4 för 1060?
    - En manual för 800an och en för 1060... det är väl en del mer jobb och 800an är väl snodd rätt av så det enda som saknas där är väl svensk bruksanvisning direkt rakt av. Men det skulle förstås bli lättare följa manualen om det inte var blandat två byggsatser i samma, fast de inte skiljer så mycket.
    - Jag har gjort så här i början: numrerat alla delar, skar ut alla delar... sen skulle jag ha limmat ihop alla delar som ska vara ihoplimmade, alltså som tex delarna 16, 1,5mm plywood som ska vara 3mm osv. Sen bygga enligt anvisningen.
    - Den där listan i början (1-7 eller va den var) på plywood, den listan kan väl sättas ihop med den listan på alla delar?
    - De där nr 9-listerna, kan inte den vara bredare så man slipper böja den, bara limma dit den och sen skära bort/slipa ner det som sticker ut?
    - Förslag på drivlinor är väl lite väl tidigt att sätta i manualen... tänkte det är lättare för en nybörjare.
    - Roderstänger med i kitet om man ändå beställer från samma ställe? Samma med nylon-roderhorn, cleavises, osv?
    - Kommer det en version 5 sen senare?
    - Viktigt att inte glömma bort viktiga text och tips så en nybörjade inte kör fast på sånt som andra erfarna byggare ser som självklara saker.
    - Lägga med 3x3mm lister i kitet istället för att skära ut, fast det nog går bra.
    - Jag har en byggtråd på min 1060 på vårt eget forum och kommer lägga ut bilder där vartefter jag bygger för att inspirera andra lokala muppar.
    - Sen när vi har en fin färdigbyggd så kan man kanske ha en förstasida med bild :-D
    - Numreringen på spryglarna är lite olika, #1-#11 och 24-34 eller va det var?
    - Behöver det vara tydligare beskrivning och bilder på alternativa nos'arna?
    - Många termer/namn på delar som säkert är självklara, men jag får leta av och an i manualen. Kanske är enklast lösa det genom att sätta siffror efter varje term/del.

    Många undringar... men jag har en byggare här som knappast lär titta i denna forumtråd utan lägger ut delarna på bordet och sedan följer bygganvisningen. Jag är lite anvisningsnörd, har gjort hundratals genom åren, men inte bygganvisningar.

    Nu ska jag läsa igenom tråden och börja limma! :-D Kanske finner att svaren redan finns och att det mesta redan är med i V4...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  19. #219
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Tjusigt Lars! Har också funderat på kylningen litegranna... inte på min första version då motorn inte blir så varm etc.. Men nr 2 där jag inte får någon som helst luftgenomströmning i kroppen pga TVÅ ACKAR LIGGER I VÄGEN
    Jag tänkte nog kanske bara slitsa ut lite hål i botten, framför första kroppspantet.

    Vad tror du om det, lär väl räcka?

    ESC lär inte behöva mycket kylning då det är ett 50A.

    Edit: Vad har du tänkt köra för typ av stuk på din kärra, snabb eller slow?


    Hörru Ålänning, det är ingen byggbeskrivning eller typ av manual överhuvudtaget, det är byggTIPS.

    Många av dina punkter kommer åtgärdas i nästa version så oroa dig inte för vad som ska och inte ska medfölja i det shortkitet, har redan tänkt på allt ;D
    kommer finnas ett 3mm flak med delar så där får man norpa material till 3x3 lister att limma på. nu var det så att de där listerna insåg jag när jag hade fått hem mina kit och börja limma att "fan.. det där måste jag nog göra så det blir lite yta att limma på samt slipa ner" så det var absolut ingenting som var i åtanke från början.

    Har du inte just 3mm balsa hemma, ja men använd 4mm och skär ut 3x4mm remsor eller vad du nu har hemma.

    Läs igenom trådens första 4 sidor så hittar du nog många svar av dina frågor du spaltat upp

  20. #220

    Standard

    Jahaa, okej, därför den heter byggtips... ;-) Jag bygger vidare men ser fram emot v4. Jag har ju minst en till SpeedBob. Jag har massor med balsa hemma så för mig är det inget problem.

    Men nu har jag bevis på att jag har kommit igång jag med. Wohoo! Jag tänkte först gå igenom alla delar och limma ihop alla "halvor", men jag orkade in läsa igenom allt. Bygger vartefter.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •