Reklam

 
Sidan 12 av 25 FörstaFörsta ... 2789101112131415161722 ... SistaSista
Resultat 221 till 240 av 491

Ämne: Vi bygger SpeedBob 800/1060!

  1. #221

    Standard

    Det är bara att köra igång, det mesta ger sig när du har delarna och planet framför dig.

    Nu börjar maiden närma sig för mig också. Smart gjort med kylluften! Jag filade upp två luftintag i motorkåpan för att leda in luft i kroppen, sen är motorn ganska exponerad framtill så jag hoppas det räcker i nuläget. Annars lånar jag nog din idé Lars
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	E4424F02-DB85-4D19-A262-82156A7C16A0.jpg 
Visningar:	98 
Storlek:	81,6 KB 
Id:	71465Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	F4ABD3DC-39A8-4BD1-9C0C-D84EBB3D434E.jpg 
Visningar:	94 
Storlek:	92,4 KB 
Id:	71466 Nån sponsordekal till bara!
    Senast redigerat av Phastey den 2020-08-21 klockan 07:16.

  2. #222
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    661
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    Grenlanda Stratos

    Standard

    Två väldigt nära sin maiden nu, spännande!! Ska bli roligt att få höra recensionerna

  3. #223

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    688
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr.Bob Visa inlägg
    Tjusigt Lars! Har också funderat på kylningen litegranna... inte på min första version då motorn inte blir så varm etc.. Men nr 2 där jag inte får någon som helst luftgenomströmning i kroppen pga TVÅ ACKAR LIGGER I VÄGEN
    Jag tänkte nog kanske bara slitsa ut lite hål i botten, framför första kroppspantet.

    Vad tror du om det, lär väl räcka?

    ESC lär inte behöva mycket kylning då det är ett 50A.

    Edit: Vad har du tänkt köra för typ av stuk på din kärra, snabb eller slow?


    Hörru Ålänning, det är ingen byggbeskrivning eller typ av manual överhuvudtaget, det är byggTIPS.

    Många av dina punkter kommer åtgärdas i nästa version så oroa dig inte för vad som ska och inte ska medfölja i det shortkitet, har redan tänkt på allt ;D
    kommer finnas ett 3mm flak med delar så där får man norpa material till 3x3 lister att limma på. nu var det så att de där listerna insåg jag när jag hade fått hem mina kit och börja limma att "fan.. det där måste jag nog göra så det blir lite yta att limma på samt slipa ner" så det var absolut ingenting som var i åtanke från början.

    Har du inte just 3mm balsa hemma, ja men använd 4mm och skär ut 3x4mm remsor eller vad du nu har hemma.

    Läs igenom trådens första 4 sidor så hittar du nog många svar av dina frågor du spaltat upp
    Bra inlägg Mr.Bob!

    Jag har tänkt kunna använda min kärra både för SNABB och för SLOW. Söndagsflygning med 2S batteri och racing med 3S batteri. Med 2S batteri och 1700 KV i motorn blir varvtalet så lågt att jag kan använda folding propeller. För att klara racing måste modellen vara byggd så att den är robust men det kostar inte många gram extra.

    Lars

  4. #224

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    688
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Många frågor från Ålänning om Byggtipsdokumentet i inlägg #218. Detta har jag väntat på länge så nu är jag glad att allt kom i ett frågepaket. Tack!

    Försöker ge strukturerade svar nedan. Det är uppenbarligen dags för Byggtips_v4. Har nu fler bilder från mitt bygge av kroppen till 1060. Med erfarenhet från det skriver jag förbättringar och rättar detaljlistan. Sen förväntar jag mig fler kommentarer från er alla inför _v5.



    1 – Verkar smart med en liten lista i början av varje skede. Jag har haft många delar utspridda på ett stort bord men det har förstås inte alla som bygger denna behändiga modell.

    2 – Tack för ditt stöd i fråga om nylonskruv! Det blir M4x25 mm för 1060 och M3x20 mm för 800.

    3 – Mr.Bob har gjort en bild med alla delar för 1060. Den har ett nytt och bättre nummersystem så den bilden kommer i _v5.

    4 – Det är inte mycket extra jobb med separata manualer. Möjligen kan det bli brist på bilder till 800an. Dess konstruktion är väldigt lik originalet men bygganvisningen var svårbegriplig (helt obegriplig för Google Translate). Jag gör två manualer till _v5, en för 800 och en för 1060.

    5 – Det här med att laminera två ggr 1,5 mm plywood för att få 3 mm delar förtjänar en text i början. Likaså skarvade balsadelar till 1060 som är längre än 600 mm. Del 16 är bottentäckning av 1,5 mm balsa.

    6 – Listan i början (1-6 och anvisningar) är på en bild av plywood-delar och gäller bara för bilden.

    7 – Nr 9 listerna har olika nummer i den nya bilden på delar till 1060. Inför batch 2 anser jag att de främre kantlisterna skall vara laserskurna i ett 3 mm flak. Varför skära böjda kantlister för hand när lasern har skurit vingframkanter åt oss?

    8 – Visst blir det lättare för en nybörjare med anvisningar för lugna alternativt snabba drivlinor. Mycket info finns nu utspritt i byggtråden. Tänkte först att du Ålänning kan samla ihop det till text för kapitel 5d. Men, detta att välja komponenter till drivlinan, är ju en del av nöjet med ett bygge. Det är lärorikt och inte alls svårt bara man kan det allra elementäraste inom El – Effekt – Energi. Att sen mäta och flyga med sin design blir en fin bekräftelse.

    9 – Roderstänger m.m. i kitet. Mr.Bob och flera av oss tycker att MBS skall leverera ett Short Kit och att var och en sedan får beställa tillbehör tillsammans med de servon, motor och ESC man vill ha. Det gäller bara att lista detta under en rubrik ”behövs” i Byggtips.

    10 – Version 5 av Byggtips lär bli den slutgiltiga. Då blir det en manual för 800 och en manual för 1060, båda med ny numrering av delarna.
    11 – Viktiga text och tips. Nu kom vi till frågan om vi skall ha en Manual för nybörjare eller Byggtips för den erfarne som bygger SpeedBob. Nu har vi en kompromiss. VAD TYCKER NI???

    12 – Lister 3x3 mm och bakkantslist 8x35 mm bör vara med i kitet till 1060. De kan delas till 500 mm bitar så att de passar att packa med de 600 mm långa laserskurna flaken.

    13 – Bra att du gör en ny byggtråd Ålänning! Denna tråden har blivit väldigt lång.

    14 – Jovisst skall man ha en bra bild när skapelsen är färdigbyggd och fin!

    15 – Numrering av spryglar #1 - #11 gjorde jag för att kunna hålla reda på dem under bygget. En entydig numrering kommer i _v5.

    16 – Alternativa nosar tål att tänka på. Detta är liksom drivlinefrågan något som den erfarne byggaren vill göra själv. Design av nosen beror på motorstorlek och om man vill ha spinner, propellerfäste, fällbar propeller, kylluftintag på sidorna, löstagbar motorkåpa m.m. Dokumentet bör visa inbyggd inrunner, frambyggd outrunner och frambyggd outrunner med kåpa men inte mer.

    17 – Alla delar som finns med i detaljlistan på slutet skall ha nummer när de nämns i texten.

    Ser fram mot söndagsflygning med 1060 om 8 dagar,
    Lars

  5. #225

    Standard

    Klar! Ska bara packa in mottagare i lite skumplast.

    487 gram med en 1300mah 3s ack. Borde bli hyfsat snabb!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	587DAD1C-DBEF-4124-91F2-04170E9084E8.jpeg 
Visningar:	64 
Storlek:	97,5 KB 
Id:	71487Maiden imorgon förhoppningsvis!

    visar också på min alternativa lösning med roderhorn i nylon (avklipp nylonvinkel) samt stötstänger i 2mm kolfiber med pålimmade z-bockar och klevisar. Höjdrodret har ett vanligt påskruvat Roderhorn. Har offrat justermöjligheten på alla roder, får använda subtrim i sändaren om det krävs.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	8E871C13-E0DA-47EC-85CF-63FD01A758B5.jpeg 
Visningar:	65 
Storlek:	60,4 KB 
Id:	71489Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20E4CC9F-86B4-42D6-B568-8F5CA335BD3F.jpeg 
Visningar:	81 
Storlek:	49,2 KB 
Id:	71488

  6. #226

    Standard

    Jag har inte läst igenom så mycket... än... bara bygger på nu. Om det hjälper så kan mina bilder kanske ge nåt för nån.
    Lika bra jag lägger ut bilderna här också så vi är ännu fler som lägger in bilder på byggena... kommer säkert påpekanden
    och tips till mig. :-D

    Mitt bygge i en lokal byggtråd: http://forum.motorportalen.net/viewt...145710#p145710



    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  7. #227

    Standard

    Fortsatt mitt bygge: http://forum.motorportalen.net/viewt...145752#p145752
    Går framåt stabilt och bra. Är lite som nämndes tidigare, limma o vänta.
    Jag brukar göra fler saker samtidigt men nu har jag begränsat bordsytan
    så det blir parallellt med lite andra projekt. :-) Och så lite bilder...















    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #228
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    661
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    Grenlanda Stratos

    Standard

    Går undan!!
    du är flygfärdig till nästa vecka med den där farten

    Vad har folket för tankar om att stoppa i en sådanhär motor?
    Ingen aning om Kv mer än att den suttit ihop med ett 60A ESC till en EDF och går på 3s, väger ca 70g, passar bra i nosen iaf! Tänkte testa den efter jag testat den andra motorn jag stoppat i, 2307 2650kv med en 5151 propp.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	6FC4A117-A74D-42A7-8210-695A37896E15.jpg 
Visningar:	74 
Storlek:	68,9 KB 
Id:	71495

  9. #229

    Reg.datum
    maj 2020
    Inlägg
    57
    Jobb
    Statsanställd Modellflygare
    Klubb
    Karlskoga

    Standard

    Nu är den klar!
    Setup
    Motor DYS 2205 2300kv
    30 A Fartreglage opto
    3 A ubec
    Mottagare 5 ch Multiplex Telemetri
    6x5E EMP propp
    Vikt med 1300 3S 430 G
    Sätter jag i annan ubec,mottagare,plockar av spinnern, och ett 850 3S tjänar jag in 50 gram.
    Flygvikt 380 G
    Provar med det jag har i nu för att se flygtid mm. Idag blåser det 13/s i byarna så jag får avvakta
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20200823_151709.jpg 
Visningar:	60 
Storlek:	159,4 KB 
Id:	71496 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20200823_122156.jpg 
Visningar:	60 
Storlek:	140,0 KB 
Id:	71497

  10. #230

    Standard

    Maiden avklarad! Två klick höjd och två-tre klick höger skev, sen gick den som tåget. Kastade mot vinden på halvgas och det var mer än tillräckligt. Har monterat motorn riktad nedåt - höger och det var nog tur det. Den gick rakt både vid fullt gaspådrag och Tomgång, men lite svårbedömt då det blåste ganska kraftigt.

    reglaget (40a) blev lite varmt, men motor och ack var bara ljumna.

  11. #231
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    661
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    Grenlanda Stratos

    Standard

    Vad roligt phastey!! grattis till en lyckad maiden då

    hur var känslan av modellen tyckte du?

  12. #232

    Standard

    Bra tycker jag! Den var inte så kvick i rollarna som jag förväntade mig, och lite lynnig i låg fart när det blåste som det gjorde .

    den trivs nog bäst i vindstilla väder trots allt. Kvick i accelerationen och ganska hal i luften. Har broms aktiverat på reglaget, vilket nog är bra.

    ska tejpa roderspalterna på skeven, förhoppningsvis hjälper det något. Har skapliga gluggar då jag kört med vanliga gångjärn.

    Start: https://1drv.ms/v/s!Apd4M75KKi291CuabuI-sxs-CV-Y

  13. #233
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    661
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    Grenlanda Stratos

    Standard

    Härligt!! Kul att du är nöjd iaf!

    det tar ju några flygningar med inställningar tills man får till det, flyga vindstilla är ju alltid trevligast!
    hur man bygger med de små detaljerna kan ju avgöra mycket i slutändan hur den beter sig, mina vingspetsar har jag tex pekande lite upppåt(som en seglare) för lite stabilitet.

    vi kan byta vinge vid tillfälle om du vill testa

  14. #234

    Standard

    Precis!

    gjorde precis som du med vingspetsarna, lite uppvik på slutet. Den kändes väldigt stabil i glidflygningen, även om vinden ville ta den ibland.

  15. #235

    Standard

    Det går framåt jo, men inte så fort jag skulle vilja. Kommer så mycket annat i vägen... rivit en hel lägenhet idag. :-D Så man fick ju i alla fall hålla på lite med trä.

    Men nu skulle jag dona vidare med the Bob 10 60 och körde fast... dom där motorfästena... det finns original och ett annat som ska vara längre bak. Vilket ska man välja? Jag vill ha inbyggd motor (som jag inte köpt än). Och det som ska vara längre bak, var ska det va?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  16. #236

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    688
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Grattis Mc_rollo och Phastey till lyckade maiden!
    Nu kan ni utmana Mr.Bob på den här gamla banan:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SpeedBob Race.JPG 
Visningar:	43 
Storlek:	43,7 KB 
Id:	71501
    Tag det lugnt så att ni kan behålla era SpeedBob 1060 en tid!
    Det går undan i svängarna även om de "bara" flyger i 150 km/h.

    Lars

  17. #237

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    688
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Fina bilder Ålänning!
    Jag tar vara på dem till Byggtips_v4.
    Lars

  18. #238

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lars 41an Visa inlägg
    Grattis Mc_rollo och Phastey till lyckade maiden!
    Nu kan ni utmana Mr.Bob på den här gamla banan:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SpeedBob Race.JPG 
Visningar:	43 
Storlek:	43,7 KB 
Id:	71501
    Tag det lugnt så att ni kan behålla era SpeedBob 1060 en tid!
    Det går undan i svängarna även om de "bara" flyger i 150 km/h.

    Lars
    tack själv för bra byggtips och råd! Ett riktigt trevligt bygge det här!

  19. #239

    Reg.datum
    maj 2020
    Inlägg
    57
    Jobb
    Statsanställd Modellflygare
    Klubb
    Karlskoga

    Standard

    Tack Lars! Håller med ovanstående inlägg. Riktigt kul maskin! Jag bedömmer den som en renodlad pylonkärra med min setup. Efter varje start (5 st) blev jag bara mer och mer nöjd! Riktigt kul maskin utan några negativa egenskaper

  20. #240

    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    56
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Västerviks MFK

    Standard

    Lars är du tvungen att ha motorn GT 2210/09 på insidan blir den framtung annars om du har den framför motorspanten?
    vilken tjocklek på roderstänger 0,8mm?


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •