Reklam

 
Sidan 17 av 25 FörstaFörsta ... 71213141516171819202122 ... SistaSista
Resultat 321 till 340 av 491

Ämne: Vi bygger SpeedBob 800/1060!

  1. #321

    Standard

    Jag bygger långsamt vidare... måste ha motor och folding propeller (tex Aeronaut nav samt blad) och lång alu-spinner nu så jag kommer vidare.

    Måste/bör man slipa höjdroder och sidoroder så de är kilformade?
    Om man ska göra det, hur gör man det enklast på så små roder?

    Byggt vidare: http://forum.motorportalen.net/viewt...145810#p145810

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_3386.JPG 
Visningar:	1 
Storlek:	124,9 KB 
Id:	73661 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_3385.JPG 
Visningar:	2 
Storlek:	97,3 KB 
Id:	73662 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_3388.JPG 
Visningar:	3 
Storlek:	175,8 KB 
Id:	73659 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_3384.JPG 
Visningar:	1 
Storlek:	132,7 KB 
Id:	73663 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_3387.JPG 
Visningar:	1 
Storlek:	177,9 KB 
Id:	73660
    Senast redigerat av Ålänning den 2021-11-12 klockan 19:31.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #322

    Standard

    Rundade bara av fena och stabbe inkl höjdroder, ingen kilform behövs. Kanske är det bättre med kilform? Vet ej...

  3. #323
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    661
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    Grenlanda Stratos

    Standard

    Rundat av framkant som tidigare sagt sen gjorde iaf jag en lättare kilning på rodrena, det är väl på högnivå som det kan göra skillnad om man bara rundar av eller kilformar.

  4. #324

    Standard

    OK, jag har fasat av framkanten av rodrena... hur man nu förklarar... så det blev "trekantiga". :-) Sån där standard avfasning som det brukar vara på större roder.

    Är ju ändå platt stabilisator och platt fena så det är väl som ni säger, overkill att kilforma sidoroder och höjdrodet.

    Men OM man nu skulle vilja göra dessa två roder kilformade... hur skulle man gå tillväga på så små roder? De är ju 3mm tjocka, men skulle kilformas till tex 1mm i bakkant. Fästas i bordet och sen slipas höger sida först, sen vänster med sandpapper i sån där plan hållare är väl ett sätt. Har nog balsahyvel, men de kan dra sig lite när man inte kan hålla i ordentligt. Jag har iofs en slipmaskin med vinklar och grejer, men inte så man kan slipa denna väg, tror jag. Man slipar bara ner ena sidan, tex ovansidan, och anpassar framkanten efteråt, är klart lättast. Det är iofs samma sak med skevrodrena, men de är mycket större och mer lätthanterliga.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #325
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    661
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    Grenlanda Stratos

    Standard

    Nu du Ålänning.. ! Ska du få läsa dagens smartaste lösning.

    Tejpa fast rodret på ena sidan av tillhörande fasta del(stabbe tex), sen lägger du delen platt på bordet och tar en slipkloss, slipar till önskad tjocklek sen tejpar du fast den på sidan du precis slipat och vänder på delen, tar bort första tejpbiten och slipar önskad tjocklek på denna sida.. KLART!

    Du får ju däremot lite problem eftersom du redan limmat ihop fena och stabbe, du kan ju annars göra samma process på en lös balsabit

    Håller själv på att smått börja på en ny vinge till SpeedBob nr.01 med D-balk, se lite hur pass styv man får den etc samt prövning till V2

  6. #326

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    688
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr.Bob Visa inlägg

    Håller själv på att smått börja på en ny vinge till SpeedBob nr.01 med D-balk, se lite hur pass styv man får den etc samt prövning till V2
    Styvare vinge kan behövas. Den kan vrida sig när man krymper klädseln...lätt att justera men D-balk är ett bra alternativ. Var får du nya spryglar ifrån?

    Lars

  7. #327

    Standard

    "Precis" som jag skrev alltså, förutom att du tänkte med dubbelhäftande tejp... döh, tänkte ju inte jag på. ;-)

    Varför skulle jag få problem med det? Mitt höjdroder ligger löst och det gör sidorodret också. Det är fenan som är ihoplimmad med stabben endast. :-) Fenan ska väl inte vara kilformad? Och stabben behöver bara vara det på ändstumparna vilket är enkelt fixa efteråt.

    Funderar på motor nu från ett ställe jag tänkte beställa ifrån... nån av dessa... har inte "tänkt" så mycket längre än att sålla fram denna binge och ska sålla lite till, är jag på rätt väg om jag är ute efter en "trainer"?:

    Sunnysky X2206 1900KV 18A 2-3S 150W 25g 520g 6-7"
    T-Motor AT2303 1500KV 10A 2-3S 100W 17g 524g 8x4"
    T-Motor MN1806 2300KV 14A 2-3S 150W 18g 535g 6x2"
    T-Motor AT2205 1500KV 13A 2-3S 120W 25g 579g 8x4.3"
    Emax GT2205 1660KV 12A 2-3S 133W 23g 590g 8x4"
    Sunnysky X2206 1500KV 18A 2-3S 150W 25g 655g 8x6"
    T-Motor MN2206 2000KV 18A 2-3S 180W 30g 700g 7x2,4"
    Leopard 2826 1820KV 22A 2-3S 230W 45g 1050g 735"
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #328
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    661
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    Grenlanda Stratos

    Standard

    Lars:
    Jag köpte tre kit + andra kroppsidor samt spryglar till underliggande vingen(lätt V-form) så har lite delar över från ett kit varav då spryglar till en vinge, har ett komplett kit över som jag lånat fram/bak-kant vinge och gjort nya delar till nya vingen

    Läste någon pratade om att det är fattigt med balsa framför skevrodret på ovansidan för klädselns skull, jag slipa ner och limma dit en 10mm bred remsa (samma som undersidan) för att få mer yta för klädselns skull, samt lite mer styvhet.

    Ålänning:
    Ja dina roder ligger löst men din fena och stabbe är ju ihoplimmade, jag slipade använde fena och stabbe som anhåll så delarna fortfarande passar 100 om man råkar slipa lite mer på tjocka änden om delarna ligger löst ifrån de fasta partierna. ska förvisso erkänna att jag slipa lite större kil än bara själva rodret, hade anledning att ha fena+roder/stabbe+roder

    motor är ju helt och hållet vad du ska ha för syfte med modellen, snabb/slow.. 2s eller 3s...

  9. #329

    Standard

    Jahapp, då var den sagan slut. Planet bröts sönder i luften, körde en repa på ca 80% gas i medvind. Sen sa det bara ”zapp” så flög det pulver. Ingen aning om vad som hände. Kanske klädseln lossnade från framkanten i fartvinden? Trist på ett kul plan...
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	03821C2A-BC77-4DB2-9E31-831F6076CFF7.jpeg 
Visningar:	102 
Storlek:	187,7 KB 
Id:	71669  

  10. #330
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    661
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    Grenlanda Stratos

    Standard

    Nej! vad tråkigt!! "explodera" ena vingen ??

    Jag råkar ju faktiskt ha ett kit liggandes

  11. #331

    Standard

    Hann inte riktigt uppfatta, men det är min gissning.

  12. #332
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    661
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    Grenlanda Stratos

    Standard

    Kan det varit att klädseln släppt och luft tryckts in och smällt vingen? Har varit med en gång för ett par år sen när en stor bensinkärra vars ena vinge explodera, misstankarna var där att klädseln flikat upp sig och släppt in luft.. !

  13. #333


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 923
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Har sett det fenomenet på en pylonkärra under det glada 70-talet - var en gång när vi tävlade på Barkarby har jag för mig.
    Roger

  14. #334

    Standard

    Det var säkert så som ni beskriver. Tejpa framkanten kanske kan vara ett tips för er som tänkte gasa på lite då

  15. #335

    Reg.datum
    maj 2020
    Inlägg
    57
    Jobb
    Statsanställd Modellflygare
    Klubb
    Karlskoga

    Standard

    Jag penslar på balsalock på framkant och bakkant vinge. Det funkar för mig. Jäkligt tråkigt phastey att det hände! Som du säger en kul kärra!



    Tillägg: Balsaloc kan man köpa på MBS. samma konsistens som vitlim.Innan jag klär modellen penslar Jag på de delar som jag vill att klädseln ska fästa bra på (ex fram o bakkant vinge) fungerar mycket bra att använda på kolfiber
    MC.Rollo
    Senast redigerat av Mc_rollo den 2020-09-21 klockan 07:58.

  16. #336

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    688
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Tråkigt Phastey att nöjet med SpeedBob blev så kort. Jag deltar i sorgen!

    Mr.Bob hade en idé om att sätta en riktig framkantslist framför den tunna hjälpframkanten(del 35) som spryglarna greppar om. Det skulle ge mera balsayta att fästa klädseln mot. Bra idé tycker jag.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	framkantslist-6x6.jpg 
Visningar:	24 
Storlek:	13,6 KB 
Id:	71676Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Vä vinghalva.jpg 
Visningar:	32 
Storlek:	85,2 KB 
Id:	71677
    Tänker mig en framkantslist som denna men det finns nog ingen att köpa som är lagom smal. I det skede som byggbilden visar kan man skära/slipa bort 4 mm av del 35 inkl. 2 mm av spryglarna. Sen tänker jag mig att limma dit två böjda lager av 4x2 mm balsaremsa och forma den nya framkanten med slipklots. Improviserat tips för er som inte har klätt vingen ännu.

    Någon som nappar på tipset? Publicera i så fall en bild!

    Lars

  17. #337
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    661
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    Grenlanda Stratos

    Standard

    Får försöka fixa bild när jag kommer hem sen om jag har något på min framkantslist, tog bort 3mm i framkantlist, sen förvisso 1mm på spryglar för att planka/göra D-balk.

    Vet inte vilken metod som är bäst men ena vingen planka jag först sen klämde jag dit lister efter jag kapa bort överhänget och slipa till ytan.

  18. #338

    Standard

    Tack för stödet. Jag greppade mod och köpte en ny, lite värre kompositkärra av Matjon här på forumet istället. Så jag får nog min fartupplevelse ändå så småningom.

  19. #339
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    661
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    Grenlanda Stratos

    Standard

    Inte en färdig med framkantlist MEN har skurit bort 3mm av originallisten och smalnat av spryglar för D-balk samt för stringers på de spryglar som inte får plankning över sig.
    Skar bort 3mm innan jag limmade dit framkanten, använde en listskärare( https://www.mbs-rcmodels.se/verktyg/listskarare/ )

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	thumbnail_IMG_5369.jpg 
Visningar:	45 
Storlek:	95,0 KB 
Id:	71689

    Tänker på de som inte byggt färdigt sina vingar ännu, kan vara smart som Lars säger att klämma dit en 4x2/4x3mm list i framkant, skär bort önskat djup på främre hjälplisten sen bara slipa av det som sticker fram på spryglarna.

  20. #340

    Standard

    1st SpeedBob800 klar men har inte provflugit, har inte passande batterier ännu
    Har beställt små batterier 2, 3 och 4cell med högt c-tal
    178gram utan batteri

    Motor/Propeller test
    2206-2600kv
    Prop 6x4,5
    2s 15A
    3s 30A+

    Prop 4x4,5
    2s 7,5A
    3s 15A
    4s 19A vid 14 V(obelastat batteri 3,7v/cell 15v sjönk till 14V vid gaspådrag)

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SB800.jpg 
Visningar:	66 
Storlek:	286,9 KB 
Id:	71700 Tack Lars41:an för utbildningen i klädselteknik :-)

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Lucka.jpg 
Visningar:	61 
Storlek:	115,1 KB 
Id:	71701 Och tips hur man gör ett huvlås

    ESC 30A
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	30A ESC.jpg 
Visningar:	51 
Storlek:	72,1 KB 
Id:	71702
    4 ch RX telemetri batterispänningen till sändaren
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	4ch RX.jpg 
Visningar:	55 
Storlek:	87,0 KB 
Id:	71703

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •