Reklam

 
Sidan 19 av 25 FörstaFörsta ... 91415161718192021222324 ... SistaSista
Resultat 361 till 380 av 491

Ämne: Vi bygger SpeedBob 800/1060!

  1. #361

    Standard

    Gällande diskussionen om nedåtvinkling av motorn så hade jag min motor lite nedåt och åt höger. Gick spikrakt då. borde inte vara någon jättediff på anfallsvinklarna då allt är laserskuret och hyfsat "lika för alla".

    Använde vanliga 3mm planbrickor för att vinkla motorn. 2 brickor uppe till vänster och noll nere till höger vill jag minnas. Samt en bricka på övriga placeringar.

    Men men, ni kanske inte ska ta tips från en som har sin modell i soptunnan, hehe!

  2. #362
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Så ni vet, motorspantet har lite nedåtvinkel ,kanske 1.5 grad sen om det behövs mer får man testa sig fram, jag upplever inget att den vill klättra för mig, och då har jag inte vinklat motorn något extra utöver ordinarie utförande.

  3. #363

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Smile

    Nu är Byggtips_v4 klar!

    Dokumentet har blivit mycket större med hjälp av bilder som jag hoppas är till nytta.
    Texten är förtydligad på många ställen och fel är rättade.
    Avsnitten om klädsel och slutmontering är kompletterade.
    Bilden med numrerade delar ingår som bilaga.

    Den kompletta PDF-filen blev för stor för att bifoga här så jag får återkomma när den utmaningen är avklarad. Anar att jag måste minska upplösningen på alla bilder för att filen skall bli max 4,7 MB.

    Jag har inte skrivit om val av motor och propeller. Tycker att byggaren/flygaren skall ha något spännande att göra själv. Sätter dock in de två tabellerna om drivlinor här igen.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Drivlinor 800 mmV4.JPG 
Visningar:	29 
Storlek:	92,6 KB 
Id:	71818Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Drivlinor 1060 mmV5.JPG 
Visningar:	34 
Storlek:	149,3 KB 
Id:	71819

    Till er alla som skall bygga färdigt under hösten!
    Lars

    Nu borde det fungera...ja, det gör det!
    Bifogade filer Bifogade filer
    Senast redigerat av Lars 41an den 2020-10-10 klockan 12:16. Anledning: Bifogade en mindre fil.

  4. #364
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Bra Lars! Snyggt jobbat

    Fick en knasig idé... Får mina ryck att vara sugen på metanol emellanåt, fick då tanken att klämma i en liten förbränningsmotor i en SpeedBob, självklart får man förstärka en del i främre partiet etc. men det känns fullt genomförbart. Vilken storlek på motor isf skulle ni tycka vore anpassad för modellen?

  5. #365

    Reg.datum
    maj 2020
    Inlägg
    57
    Jobb
    Statsanställd Modellflygare
    Klubb
    Karlskoga

    Standard

    Kanon Lars!! Bara att printa ut och bygga Speedbob nr2
    Mr Bob! Du använder ju dig av drönarprylar när det gäller el så du kanske ska titta på ryska metanolmotorer för linflyg och bygga om en sådan med trottel och sätta i en SpeedBob! De är otroligt vassa i förhållande till vikt

  6. #366

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Tack Mr.Bob och Mc_rollo!

    Visst kan det vara lockande med en vass 2-takt glödare i nosen. Föreslår att Mr.Bob väljer en motor som väger som drivlinan till SpeedBob 1060, dvs c:a 200g tillsammans med motorfäste, tank och trottelservo. Kanske en f.d. stingmotor.

    Jag har en Norvel 1cc som är gjord i Ryssland. Riktigt vass men knappast mer än 100-150 Watt. Den väger 60g med dämp(bra för tryckmatningen). Den passar till SpeedBob 800 som jag inte har byggt ännu...

    Lars

  7. #367

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lars 41an Visa inlägg
    Fina bilder från dig i inlägg #291, Ålänning!

    Bifogad fil 71777 Bifogad fil 71778
    Vad är det för stötstänger och linkar du använder? De ser stabila ut.
    Vilken koppling använder du i roderänden, Z-bock eller....?

    Lars
    Tackar! :-)

    Det är 1,6mm kolfiber-stänger och plast-cleavis limmat i servoänden med Medium-CA. Kolfiberstängerna har jag ruggat upp lite ca 10 mm före jag limmat. Sen när servoänden är limmad, så centrerar och ställer jag in servot 90 grader mot staget så gott det går mekaniskt, sen sub-trim i sändaren, så är servoänden klar.

    Roderhornsänden har jag inte gjort än... antingen gör jag som jag gör på depronflygen, samma sak. Centrerar rodret och limmar fast cleavisen. Eller så gör jag som jag också gjort, Z-böjd metallstag limmat längs staget och tejp runt med lim. Metallstagen brukar jag en V-böj på så att det går att justera mekaniskt, men det behövs sällan. Kräver kraftigare stag på detta flyg än de klena jag brukat ha på depronflygen, de flexar annars lätt. Bäst limma fast allt, finns ju CA-debonder om man måste ha bort nåt från kolfiberstagen. ;-)

    Jag har hellre cleavis då de är rakt på servo-ok/arm och roderhorn. Vilket Z-stag och kullinkar inte är.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #368

    Standard

    Härligt jobbat Lars!! Nya manualen ska jag använda på nästa SpeedBob (finns nån kvar här)! :-)
    Men V-tail skulle vara fint på den...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  9. #369
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Hur blev det MITT jobb att hitta rätt motor? jag frågade ju ER haha
    Har en liten Enya 0.9 som väger 152g inkl en 7" propp så en 0.9 av något slag kanske fungerar? och tank, ja.. en liten !

    Hörrö ålänning, har du lyckats bestämma vilken motor du ska använda dig utav nu då? så du kan komma vidare med din Speedie

  10. #370

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr.Bob Visa inlägg
    Hur blev det MITT jobb att hitta rätt motor? jag frågade ju ER haha
    Har en liten Enya 0.9 som väger 152g inkl en 7" propp så en 0.9 av något slag kanske fungerar? och tank, ja.. en liten !
    Enya 09 blir bra. Den väger mer än Cox 09 men är bättre.

    Jag har provat en gammal elmotor, Cox 09, Norvel 1cc, OS.10FP, i rangordning från vä till hö. Gissar att Enya 09 hamnar mellan Norvel 1cc och OS.10 FP. Bilder på min Sting i samma rangordning.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	El-Sting.jpg 
Visningar:	52 
Storlek:	229,0 KB 
Id:	71825Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Nytt maskineri.jpg 
Visningar:	58 
Storlek:	45,1 KB 
Id:	71826Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	El-sting med AME.061.jpg 
Visningar:	52 
Storlek:	179,5 KB 
Id:	71827Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Sting renoverad.jpg 
Visningar:	50 
Storlek:	49,2 KB 
Id:	71828

    Luftbromsen(landningsstället) försvann med elmotorn. Vikten varierade mellan 600 - 700 gram.
    Relevant jämförelse med SpeedBob 1060 som väger c:a 500 gram. 30 års utveckling .
    Samma ändamål med Sting och SpeedBob, liten trainer och enkel Pylon Racer.

    Lycka till,
    Lars

  11. #371

    Standard

    Mr.Bob, jopp, motorn är på beställningslistan, minns inte vilken det var, men det var den kraftigare av dem. Blir aluspinner och fällbart också. Ska väl få iväg en beställning i slutet av veckan, lite annat jag behöver också, så det släpar lite. Och jooo... vill komma vidare!!! Har allt annat hemma. Mitt flyg blir grönt och vitt för att skilja sig lite från mängden... tror jag i alla fall.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  12. #372

    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    55
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Västerviks MFK

    Standard

    Lars, det syns inte vad du har för lås på batterilocket?

    //kenneth,

  13. #373

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Hej Kenneth,

    Mitt lås på batterilocket syns inte för jag har inte gjort något ännu. Jag tycker att ett magnetlås sitter i vägen för batteribyte. Har klarat mig med nödlösningen tejp hittills.

    Tipsade Klas att göra ett lås med fjäderbelastad sprint som bara tar plats i locket.
    Han gjorde ett sådant lås. Skall be honom att ta ett foto av lockets undersida.

    Lars

  14. #374

    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    55
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Västerviks MFK

    Standard

    Det vore bra o se hur han har fått till sitt lås,
    Det är ju trångt som du säger och magnetlås tar ju plats,
    Håller på med en 1060 ska ha ett tattu 3s 1550mah och det är ju trångt i nosen.

  15. #375


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Tattu 3S1550 är en rätt "tjock" ack. Jag skulle minska lite på kapaciteten och välja en "smäckrare" ack till denna kärra. Men allt beror ju på hur du tänker använda kärran, Kawa. Ni som verkligen vill ha smäckra ackar kan kolla på ackar till Soft Airguns - dom har mycket mindre tvärsnittsarea men är å andra sidan längre. Har en sån i en av seglarna där det var dåligt med utrymme. Finns bl a hos Hobbyking.
    Roger

  16. #376

    Standard

    Jag gjorde ett lås som Lars tipsade om. L-bockad 0.8mm pianotråd. En slits i locket.
    Skippade fjädern, ritsade ett spår i en balsabit och limmade på undersidan.
    Det blev lagom mycket friktion mot balsabiten så låset ska inte öppna av sig själv.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Lås_1.jpg 
Visningar:	70 
Storlek:	72,3 KB 
Id:	71861 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Lås_2.jpg 
Visningar:	77 
Storlek:	76,1 KB 
Id:	71862 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Lås_3.jpg 
Visningar:	80 
Storlek:	98,3 KB 
Id:	71863

    Flög med SB800 för andra gången häromkvällen, bytte propeller från 6X3 till 4X5 kan bara säga att Mr.Bob fick rätt! Den blev snabb, jag tyckte det var svårt att hänga med. Men man behöver ju inte ge järnet, är man bara försiktig med gasspaken flyger den lugnt och fint.

  17. #377
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Viktigt bara att ha lite olika flyglägen, gasar man får man slå i mindre utslag så det inte inte går åt H-vete

    Smart lösning där med hasp-lås eller vad man kallar det.

  18. #378

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Genialt i sin enkelhet, Klas!

    Var ute och flög med SpeedBob 1060 i söndags. Skevheten i vingen är borta nu och den var riktigt behaglig att flyga. Jag gav mig på att flyga 10 varv runt en tänkt 150-meters rak bana med två stolpar. Min SpeedBob har en "snäll" motor med bara 1780 i KV-tal. Se mina mätningar i inlägg #309. Landningen blev den bästa jag har gjort med något plan detta år.

    Propellern var nu APC 5,25x6,25, batteriet 3S 1300 mAh och jag bedömer hastigheten till c:a 120 km/h. Det var helt OK när jag flög ensam. Med 2-3 andra SpeedBob i närheten hade det varit en utmaning att flyga tight runt stolparna men så skall det vara. De 10 varven tog 2½ minut för mig som flög yviga svängar. 500 mAh förbrukades ur batteriet så ett lättare LiPo på t.ex 800 mAh hade räckt. Då skulle man inte behöva bredda hålet i främre huvudspantet.

    Kawa!
    Vad har du för motor i din 1060 som kan behöva så kraftigt batteri?

    Lars

  19. #379

    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    55
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Västerviks MFK

    Standard

    Jag har samma motor som du, jag tänkte bara få längre flygtid ,men det räcker kanske med 1300mah?
    Tänker bara söndagsflyga ,
    Låset var smart tar ju ingen plats,
    Är 1550 batteriet för tungt det väger 140g,
    kenneth

  20. #380

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Jag flög alltså 2½ minut på fullgas då motorn drar c:a 12A. Mindre än hälften av batteriets 1,3 Ah förbrukades. Om du söndagsflyger med halva strömförbrukningen så borde batteriet räcka 4 gånger så länge, dvs. 10 minuter.

    Ditt batteri som väger 140g, jämfört med mitt som väger 110g, gör bara 30g extra på en modell som väger 500g. Det betyder att batteriet måste sitta c:a 1 cm längre bak. Där finns det gott om plats i SpeedBob 1060.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Batteriplats.jpg 
Visningar:	37 
Storlek:	108,3 KB 
Id:	71864

    Lars

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •