Reklam

 
Sidan 21 av 25 FörstaFörsta ... 1116171819202122232425 SistaSista
Resultat 401 till 420 av 491

Ämne: Vi bygger SpeedBob 800/1060!

  1. #401

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lars 41an Visa inlägg
    I väntan på att registreringssidan för drönarpiloter skall orka med anstormningen så läste jag på i Utbildningsdokumentet(64 sidor!) från TS, daterat 2020-12-04.

    Där kan man bland mycket annat läsa att det inte finns någon hastighetsbegränsning för Klass C0 som skall väga mindre än 250 gram. Alltså fri fart för SpeedBob 800.

    SpeedBob 1060 platsar i Klass C1 som gäller drönare upp till 900 gram. Hastighetsgränsen 19 m/s är flyttad från C0 till C1-klassen så jag får ta det lugnt med min SpeedBob 1060.

    Hög tid alltså att jag bygger min SpeedBob 800 eftersom det inte finns några andra begränsningar än att man inte får flyga över folksamlingar. Har aldrig haft en tanke på att göra det...

    Rätta mig gärna om jag har fel eller har missat något i de nya reglerna!
    Lars
    Jag vågar påstå att SpeedBob aldrig kommer att certifieras i någon C klass eftersom den är ett privatbygge. Det verkar vara en allmän missuppfattning att C klasserna kommer bli vanliga inom modellflyg. Jag tror inte det är många tillverkare inom modellflyg som kommer certifiera några modeller inom de närmaste åren. C klassningen hör främst till drönare med exempelvis en mod med kraftigt reducerad hastighet eller låg vikt för att få flyga nära folk och byggnader. Det finns inga C klassade drönare att köpa idag vad jag vet.
    Så mina tre nu i stort sett träfärdiga Speedbobs ska kläs och få tre olika motorstorlekar och åtminstone 800 med större motor och 1060 kommer jag flyga på modellflygfält eller med A3 behörighet då jag tror du hittat ett fel hos TS. 800 med liten motor borde hamna under 250g och 19 m/s men jag tycker C0 klassen i Facebook inte blev något bra namn. Men det kanske blir som ”drönare” som ju inte heller blev något bra namn men ändå lever vidare med olika betydelser.
    / Ingemar

  2. #402

    Standard

    Privatbyggda grejer som väger under 250g och går långsammare än 19m/s är visserligen inte klassade men får flyga enligt samma regler som C0 klassade drönare.

    ref:
    https://www.easa.europa.eu/domains/c...y-civil-drones

  3. #403

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Daniel Ahlin Visa inlägg
    Privatbyggda grejer som väger under 250g och går långsammare än 19m/s är visserligen inte klassade men får flyga enligt samma regler som C0 klassade drönare.

    ref:
    https://www.easa.europa.eu/domains/c...y-civil-drones
    Samma regler förutom att för C0 klassen är åldersgränsen 16 år medan för privatbyggda är det ingen åldersgräns under 250g. Finns tydligen en möjlighet för varje land att ändra 16 års gränsen men det verkar inte TS gjort.

  4. #404

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Jag har i princip bara läst utbildningsdokumentet från TS och inga andra dokument om drönarflyg i Sverige. När jag gör det noga så ger det bara stöd för vad man får göra med privatbyggda drönare som väger mindre än 250 gram.

    Vill man flyga fortare än 19 m/s så skulle man kunna göra det i underkategori A2 eller A3 men då säger utbildningsdokumentet att man får göra det med "C2- till C4-klassade drönare (om de inte är privatbyggda)". Man får alltså, enligt detta, bara flyga privatbyggda drönare i underkategori A1 och där är det hastighetsbegränsning.

    Finns det något TS-dokument som talar om vad vi får göra med "privatbyggda drönare"?
    Annars är det väl helt enkelt så att vi bara får flyga SpeedBob på godkända modellflygfält.

    Beklagar att jag belastar tråden med denna fråga...
    Lars

  5. #405

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lars 41an Visa inlägg

    Finns det något TS-dokument som talar om vad vi får göra med "privatbyggda drönare"?
    Annars är det väl helt enkelt så att vi bara får flyga SpeedBob på godkända modellflygfält.

    Beklagar att jag belastar tråden med denna fråga...
    Lars
    Det står ganska tydligt här vad som gäller för privatbyggen både före och efter 2022: https://www.transportstyrelsen.se/sv/luftfart/Luftfartyg-och-luftvardighet/dronare/nya-regler-fran-1-juli-2020/
    / Ingemar

  6. #406

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Bra svar Ingemar!

    Den websidan är 2 dagar äldre än utbildningsdokumentet men den har nog högre status.

    Det innebär att vi kan flyga nästan "var som helst" med SpeedBob 800 om vi håller farten under 19 m/s. SpeedBob 1060 väger oftast mindre än 500 g men det krävs ändå att piloten har A3-drönarkort eftersom SpeedBob är privatbyggd.

    Är man ute efter att flyga pylon racing skulle jag rekommendera SpeedBob 1060. Den lilla SpeedBob 800 blir snabbt väldigt liten om man flyger den över 100 km/h. Det är svårt att vända med precision runt en stolpe som är 100 m bort(kort bana). Man kan ju träna med SpeedBob 800 flygande på 2S LiPo på en kort bana som man sätter upp på en äng eller fotbollsplan. Tillsammans med en kompis som också har SpeedBob 800 kan man ha riktigt kul vid 50-60 km/h.

    Flyg lågt! /Lars

  7. #407
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    snigelfart!!!
    50-60km/h då får det bli hinderbana för att liva upp stämningen

  8. #408

    Standard

    Ja jäklars! Denna hade jag ju glömt bort.
    Vem har sina ofärdiga, förutom mig?
    Dags få den klar nu så vi kan ta tag i 2021. ;-)
    Tog fram min nu.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  9. #409


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Du är inte ensam om det, Ålänning. Har flugit alldeles för mycket i vinter så byggena har mer eller mindre stått stilla, tyvärr.
    Roger

  10. #410

    Standard

    Fortsätter med min 1060! ;-)

    Slipade undersidan på flygkroppen och limmade fast botten, tejpade ordentligt och såg till att allt är rakt.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_3516.jpg 
Visningar:	6 
Storlek:	44,7 KB 
Id:	73654

    Tidigare limmade jag ihop ovan- och undersida av stab och höjdroder samt vänster- och högersida av fena och sidoroder, med TiteBond III om jag minns rätt, före jag visste hur det limmet fördärvar allt vid såna limningar. Såg bra ut länge, men nu har jag haft en paus från bygget pga andra byggen och nu är alla delarna på detta viset... vinda och sneda. Hm och grr på den! Kan det lösas med kokande vatten och pressa länge?
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_3515.jpg 
Visningar:	6 
Storlek:	22,3 KB 
Id:	73655
    Senast redigerat av Ålänning den 2021-11-12 klockan 20:25.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  11. #411
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Tror nog bästa funkar göra är att va noga när du klär delarna, klädseln spänner upp en hel del så det kan hjälpa dig på skevheten. Prova badda liiiiiite vatten på den sidan som bågnar inåt(uppåt enligt din bild) och lägg i press över natten. Kan hjälpa något till en början

  12. #412

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr.Bob Visa inlägg
    Tror nog bästa funkar göra är att va noga när du klär delarna, klädseln spänner upp en hel del så det kan hjälpa dig på skevheten. Prova badda liiiiiite vatten på den sidan som bågnar inåt(uppåt enligt din bild) och lägg i press över natten. Kan hjälpa något till en början
    OK, will do!

    Uppdaterade första inlägget med Lars byggtips v4.

    Kroppen min är så gott som klarbyggd nu, ska bara slipa lite och limma fast stabben o fenan. Sen ska den kläs.
    Men före jag klär nåt ska vingen byggas, med början idag. :-D
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  13. #413

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Hej,

    Vattenbaserat lim som t.ex. Titebond gör att balsaträ sväller och det slår sig sedan när det torkar. Vid laminering av två tunna balsaflak är det bäst att använda polyuretanlim eller tunn epoxy.
    Gör om stabben och fenan i solid 3 mm balsa!

    Fint jobb annars Micke!
    Lars

  14. #414

    Standard

    Tyvärr kraschade jag ju min Speedbob redan efter ett par flygningar. Misstänker att klädseln lossnade i vingens framkant, den fullkomligt pulveriserades i en snabb förbiflygning. Men inget ont som inte för något gott med sig! Jag blev så himla såld på modellsorten ”små-snabba-racers” att det numera ser ut såhär på bordet här hemma! Vroom!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	33C14FD4-6CA9-4C7F-8516-CB459DB9A807.jpg 
Visningar:	118 
Storlek:	90,9 KB 
Id:	72693

    den gula är 1000mm, har en växlad motor från reisenauer och 10x17 prop, samlar ännu mod att ställa den på uppskjutningsrampen för månraketer.

    Escape är 1200mm, har en Mega 16/15/3 och flygs på 3s. Snabb men otroligt snäll över hela fartregistret.
    Senast redigerat av Phastey den 2021-03-08 klockan 20:29.

  15. #415

    Standard

    Provade allt möjligt med mina vinda och sneda SpeedBob 1060-delar, inget hjälpte, så det är nya delar som gäller. Klädsel kommer aldrig räcka till, de kan inte vrida tillbaks den sneda fenan och sidorodret tex. De är inte bara böjda, de är skruvade pga formen på dem. Får leta fram 3mm balsan bara. :-) Tar lite längre tid få klart bara.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  16. #416

    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    55
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Västerviks MFK

    Standard

    Likadant hos mej det var dåligt att lamell limma stabbe o fena dom blev som en propeller
    Gjorde nya i 3 mm balsa.

  17. #417

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Mina tre SpeedBobs är nu premiärflugna och de överlevde alla tre. Trevlig modell som är lätt att handstarta. Jag byggde dem på enklaste sätt enligt byggbeskrivningen, klädde med Oracover och satte dit motorer, fartreglage och propellrar jag hade liggande. Motorn behövde riktas neråt på alla genom att lägga under ett par brickor.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SpeedBob.jpg 
Visningar:	108 
Storlek:	136,8 KB 
Id:	72845

    RÖD 800: Vikt 237g med 1st Tattu 4s 550 mAh.
    Trevlig setup med 2204 1960KV motor och 3bladig 5,1x3 fold prop. för den som vill prova på lite snabbare små flygplan.

    ROSA 800: Vikt 335g med 2st (6s) Tattu 3s 550 mAh
    Setup med 2215 900KV motor och 8x6 prop.för den lite mer erfarne för här kan det gå undan!

    ORANGE1060: Vikt: 612g med1st Tattu 4s 1050 mAh
    Mellansetup med 3810 1050KV motor och 11x8 prop. med hyffsad fart.

  18. #418

    Reg.datum
    maj 2020
    Inlägg
    57
    Jobb
    Statsanställd Modellflygare
    Klubb
    Karlskoga

    Standard

    Härligt Ingemar! Fina maskiner du fått till!!
    /Mc Rollo

  19. #419

    Standard

    Fint att flera av er fått SpeedBob flygklar... 28 maj 2021 är det 1 år sedan tråden startades... Måste ta till "sliprummet" och slipa det sista så jag kan klä flyget och montera i servona och mottagare... så är jag med klar!!!
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  20. #420
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Var länge sedan man peta på en SpeedBob nu! Men fick tummen ur och fortsatte min plankning på den förstärkta vingen!
    Kommer inte va vingtipparna på denna samt lite mindre skevroder, har lite funderingar på vilka typer av servon man ska skicka i denna vinge så det håller..

    Rodren kommer vara till en yta mellan ca 60-70cm2(beroende på hur långt ut jag kan montera servot.
    Har några små metall servon som tål ca 1kg vid 6v som jag funderar på ifall de kan räcka till skev!?
    Har en vassare motor i nu som gör att jag kan komma upp till hastigheter på runt 180km/h.

    Så vad tror folket, kan det räcka med såpass ”klena” servon till skev när man kommer upp i hastigheter??

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	CF73FB8F-8C48-4A89-AB6E-466589B5F50F.jpg 
Visningar:	62 
Storlek:	155,7 KB 
Id:	73090 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	E258C2BC-548B-418F-99D7-62141FAABD96.jpg 
Visningar:	56 
Storlek:	86,1 KB 
Id:	73091 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	290FD2D0-5566-45CE-9CAA-2F43DD33BC25.jpg 
Visningar:	70 
Storlek:	127,9 KB 
Id:	73092

    Älskar tejp!
    /Mr Bob

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •