Reklam

 
Sidan 23 av 25 FörstaFörsta ... 131819202122232425 SistaSista
Resultat 441 till 460 av 491

Ämne: Vi bygger SpeedBob 800/1060!

  1. #441

    Standard

    Hållit på med min idag. Men väntar på tunnare servon för mina servon va för tjocka för vingen. Samt så tog limmet slut!!! Väntar hem det med. Allt borde komma inkommande vecka.

    Gått igenom tråden för att få lite koll på vilka ackar ni använt och var ni placerat den samt hur ni fått till CG. Och sen kom jag på att folk byggt både 800 och 1060 i tråden... Men jag tror de flesta använt 3S i 1060 för normal setup och de som vill flyga fort har använt 4S-6S. Har nån flugit 1060 med 2S?

    Ett till SpeedBob 1060-bygge har tagit fart!
    Jag köpte flera 1060 i begynnelsen, en av dem sålde jag till en lokal flygare, men större kit-byggen tog över och ansåg att han inte mer hann så han sålde sitt kit vidare till fasta Finland. Och nyss fick jag en bild på bygget därifrån, det framskrider väl, men förstod att vingen var knepigast att bygga.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SpeedBob1060Finland.jpg 
Visningar:	52 
Storlek:	80,0 KB 
Id:	73836
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #442
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    660
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    Grenlanda Stratos

    Standard

    Vad roligt att modellen hamnat i annat land

    Har missat ditt förra inlägg helt, lite komiskt när du nämnde att du tänkte ha lite tribal-aktigt..
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	64239064-64A9-42DA-A74D-3C70F9F9758E.jpg 
Visningar:	49 
Storlek:	38,0 KB 
Id:	73840
    Undersidan på version underliggande jag började med för en längre tid sedan! har dock inte blivit klar med den då jag tror jag fastna någonstans med drivlinan..?? Använder ju mig utav FC för att kunna programmera lite mer och logga min flygning på ett annat sätt! Men mjukvarorna ville inte jobba som jag ville.. så stått still ett tag dessvärre!

    Och den förstärkta och kortade vingen som ska provas till version 1 har jag lite kvar på också, planka överdelen samt fixa till skeven, har väl smått fastnat lite där också emellan allt som händer i livet!
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	6D99DA26-0CB5-419F-BF48-903121936C72.jpg 
Visningar:	42 
Storlek:	92,7 KB 
Id:	73841

    /MrBob

  3. #443

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr.Bob Visa inlägg
    Vad roligt att modellen hamnat i annat land
    Du har nog skolkat från geografin nu... ;-) Åland (där det redan finns en bunt SpeedBobs) hör till Finland, på samma sätt som Gotland och Öland hör till Sverige, eller snarare som Färöarna och Grönland hör till Danmark.

    Gällande mönstret... Jag tänkte ha vitt på ena sidan tribal-mönstret och grönt på andra, så jag måste klura ut hur man får till det med klädsel. Dessutom svarta tribalmönstret emellan. Typ sånt här: https://img.myloview.se/fototapeter/...-140746040.jpg Svarta smala linjer (några mm bred klädsel) är lätt att applicera, men ett mönster!? Och som sagt, det ska vara grönt på ena sidan och vitt på andra (gröna och vita under det svarta). Vet inte vad jag givit mig in på, men skam den som ger sig. :-D
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #444
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    660
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    Grenlanda Stratos

    Standard

    Haha.. jaaaa… det var väl inte ett av mina starkaste ämnen Åland, Öland, Finland.. same same :P

    Det är bara att prova sig fram, jag tänkte att jag inte skulle få några spetsar i klädseln ytligt utan de skulle isf ligga under den ytliga klädseln jag löser hur man ska förklara!!

  5. #445

    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    231
    Jobb
    Lärare, har flugit plan sen 1980. Bygger quads och
    Klubb
    En gång i tiden, Emmaboda 1980

    Standard

    Hej
    "DXF-filen för 800mm-modellen: (på gång)" Finns den att få tag på?
    Peter

  6. #446

  7. #447

    Standard

    Har pysslat lite med denna...

    Fixat klart gångjärnen på alla roder.
    Lite småjusteringar/slipande och lite annat smått.
    Men limmet tog slut och skevservona är för tjocka, nya är på väg.
    Så det blir lite paus.

    Men jag torrmonterade delarna och började testa olika ackar för att se hur de får rum och var de ska vara så jag vet hur jag kan bygga batteri-hyllan.
    Minns inte om jag skulle flyga med 2S eller 3S, får testa strömåtgång sen samt dragkraft före jag bestämmer mig.
    Jag är ju inte ute efter en raket utan en snällare variant och pysa runt med.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_3913.JPG 
Visningar:	35 
Storlek:	343,1 KB 
Id:	74044


    Och så satte jag på folding-spinnern så jag får se hur det blir.
    Ej helt åtdragen än, så spalten mellan spinner och noskåpa blir mindre.
    Har börjat göra en stoppare så bladen inte slår i flygkroppen.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_3914.JPG 
Visningar:	32 
Storlek:	165,7 KB 
Id:	74043
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #448

    Standard

    Sista dusterna före klädning!

    Fick tag på Medium CA och kunde fortsätta limma. Hade även bättre servon hemma än de jag hade beställt redan. Men dessas mått var mindre på alla vis så jag fick modda servohållarna.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_3997.JPG 
Visningar:	19 
Storlek:	256,1 KB 
Id:	74054 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_4004.JPG 
Visningar:	21 
Storlek:	258,6 KB 
Id:	74055

    Funderade på spinner- och propeller-combon. Jag vill ha folding prop, annars lär man väl knäcka något vid landning om proppen tar i marken. Har två alternativ. Den till höger på bilden nedan är den som är klart bäst kvalitet och som jag gillar bäst. Stopparen är inte med på bild, den måste jag tillverka själv. Den med APC (vänstra) med "kolfibermålad" spinner så är aningen lättare, måste dock ha flera av delarna till höger för att passa på motorn och dessutom en stoppare. När jag vägde så var det 20 grams skillnad mellan de olika alternativen, så det fick bli den tyngre (väger 70 gram med allt!!!). Jag måste sen balansera med ack och se hur jag gör med CG, kanske det blir vanlig spinner med rak icke-folding prop ändå. Har en vit standard DuBro-spinner också. Men jag ska ju ha silverklädd nos...
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_3998.JPG 
Visningar:	26 
Storlek:	316,9 KB 
Id:	74056

    Använder plastgångjärn (de kom med ett DB Sports & Scale-kit för en metanol-kärra).
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_4001.JPG 
Visningar:	17 
Storlek:	256,2 KB 
Id:	74058

    Gjort klart fena, sidoroder, stabilisator, höjdroder, triangel-lister för fena samt bägge skevroder. Samtliga framkanter på de fyra rodrena är slipade i V-form. Framkant på stabilisator och fena är avrundade. Bakkanterna på rodrena lika så, lite avrundade. Delarna har även fått en yta av tunn CA som sugits in i balsat medans jag hade dem i press för att få dem plana, funka bra det. Har även fixat alla slitsar i vinge, stabilisator, fena och samtliga roder.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_4000.JPG 
Visningar:	18 
Storlek:	240,5 KB 
Id:	74057

    Limmat fast triangellisterna på fenan, format dem samt torrmonterade rodrena och såg till att de är centrerade och inte hamnat för högt/lågt osv.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_4005.JPG 
Visningar:	19 
Storlek:	281,9 KB 
Id:	74059

    Har nu slipat och fixat alla trädelar klart inför klädsel.
    Woah! Milstolpe i ett bygge!
    Men ska även tillverka klart propellerstopparen och börja kika på dekalskäraren. Funderar bara på vad jag ska skära ut...
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_4003.JPG 
Visningar:	28 
Storlek:	388,6 KB 
Id:	74060
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  9. #449
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    660
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    Grenlanda Stratos

    Standard

    Vad härligt Ålänning att du börjar se ljuset i tunneln!! Det är ju en väldigt härligt kärra, snabb som lite saktare

    Tänkte på din propp där, med folding.. är det 70g totalt för bara propp med spinner ???? PLUS motor? Vad har du tänkt för motor och vikt på den? 2s eller 3s ack?

  10. #450

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr.Bob Visa inlägg
    Vad härligt Ålänning att du börjar se ljuset i tunneln!! Det är ju en väldigt härligt kärra, snabb som lite saktare

    Tänkte på din propp där, med folding.. är det 70g totalt för bara propp med spinner ???? PLUS motor? Vad har du tänkt för motor och vikt på den? 2s eller 3s ack?
    Jaa... det tog allt för länge att komma så här långt. Men men... närmar sig stabilt nu. :-)

    Och japp, 70g är spinner, propellerfäste, folding prop, med blad och stoppare. Är en hel del delar. Motorn är inte medräknad, det är en 30 grams motor (max). Alla ackar jag har så passade i kroppen, så det gäller testa samtliga ackar (2S och 3S) sen när allt är klart och då får jag se vilken ack, spinner- och propeller-setup det blir (jag har massor med propellervarianter). Måste ju få ner totalvikten. Men folding prop hade ju vart nåt...


    Förberedelser med klädseln

    Funderade lite på hur jag vill att flyget ska se ut. Skissade mönster (tog mindre än 5 minuter, hade en klar bild i huvudet redan), skar ut mönstret som stenciler för klädsel. Planerade i vilken ordning jag ska klä allt. Behöver applicera grönt (och grått) på vitt och man ska ju börja bakifrån/underifrån och gå framåt/uppåt. Så det blev att tänka till lite. Det blir grönt på vingspetsarnas och stabb-spetsarnas ovansidor samt på fenans "ovansida". Nosen blir silvergrå. Silvergrå ränder under vingarna och stabben. Svart gräns mellan allt vitt och grönt samt mellan allt silver och vitt. Sen dekaler på det.

    Börjar med det vita. Skurit ut alla delar så nu är det bara att börja stryka fast klädseln på allt i rätt ordning, bara.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_4015.JPG 
Visningar:	24 
Storlek:	258,1 KB 
Id:	74071 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_4016.JPG 
Visningar:	21 
Storlek:	163,3 KB 
Id:	74070
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  11. #451
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    660
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    Grenlanda Stratos

    Standard

    Kan varna dig att bara en 30g motor ansåg jag som bekymmer för TP för att kunna montera batteriet via luckan.

    Har du då ytterligare 70g framför det blir acket nog väldigt långt bak(under vingen) så du kommer säkert få vikta i bak..!

  12. #452

    Standard

    Jag kommer antagligen flyga så sällan så jag lär klara mig med att skruva bort de två skruvarna som håller fast vingen... :-)
    Men jag vart nyfiken nu hur CG blir. Jag har redan testat tyngdpunkten men inte minns jag hur det blev, så jag provade nu igen. Flyget väger ca 290 gram utan klädsel men med all elektronik, även motor + ESC och 70g-spinner-prop-paketet. CG hamnar precis på vingröret. Så acken ska vara under vingröret. Nästan alla ack-modeller jag testat (2S och 3S) så går att skjuta in via frontluckan tillräckligt långt bak. Behöver väl bara nåt som stoppar acken så den inte far längre bak eller fram. Så det borde gå. Men om jag byter till den där plast-folding-proppen så sparar jag bara 20 gram och den är inte lika fin. Men om jag sätter T-Motor-kolfiber-propellern direkt på T-Motorn utan spinner så blir det väl lättast. Har många alternativ. Lättaste alternativet är väl bäst att börja med för att få den att flyga. Bly brukar jag undvika så långt det går. Har kolfiberstag. Såg att andra fått 1060 att väga upp till 612 gram med 4S-setup och nån 525g med 140 grams batteri. Så bara min motor orkar dra så ska den väl få min att segla iväg.

    Min kommer väga:
    Minst 410 g (+ klädsel) ink 2S 2200
    Minst 402 g (+ klädsel) ink 3S 1300
    Minst 356 g (+ klädsel) ink 3S 800

    Ska bli intressant vad slutvikten blir, ett halvt kilo säkert, haha! Har säkert missat nåt väsentligt...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  13. #453

    Standard

    Vitt klart!

    Har nu klätt allt det vita klart. Och motorkåpan är grå.

    Ska bli grönt på ändorna av vingen, stabben, höjdroder, fena samt sidoroder.
    Är enklare applicera det gröna om det inte finns klädsel under, blir så lätt bubblor då.
    Kan förstås använda en vass nål.
    Kroppen var lite knepig. Undersidan gjorde jag i en del, lätt.
    Sen tänkte jag göra ovansidan och sidorna i en enda del. Det gick! Men det var en del jobb.
    Vingen va inga problem alls, gäller ha tillräckligt med marginal av klädsel så man får tag med fingrarna och kan spänna när man värmer så man slipper veck.

    Före det gröna ska jag göra silvergrå ränderna på undersidan av vinge och stab så att den "kan va" lättare se underifrån, orientering alltså. Och nosen ska ju vara silvergrå också.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_4035.JPG 
Visningar:	33 
Storlek:	260,2 KB 
Id:	74102 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_4036.JPG 
Visningar:	31 
Storlek:	214,6 KB 
Id:	74101 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_4037.JPG 
Visningar:	30 
Storlek:	245,4 KB 
Id:	74100 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_4038.JPG 
Visningar:	30 
Storlek:	263,6 KB 
Id:	74099 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_4039.JPG 
Visningar:	32 
Storlek:	231,3 KB 
Id:	74098
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  14. #454
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    660
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    Grenlanda Stratos

    Standard

    Ser Jättebra ut ålänning! Inte långt bort nu !!

    Håller själv på att snabbt kasta ihop en kropp just nu för att göra enbart för segel. Se om man kan komma under 250g !

    Jag måste däremot säga att jag är lite orolig för dig ålänning gällande din TP, du skrev att du hamnar mitt under vingröret, som jag hittade info om när både jag flög första gångerna samt vad som skrivits så ska TP ligga 49-50mm från framkant och då är det ett par mm framför vingröret. Bara en heads-up så du placerar acken rätt.

  15. #455

    Standard

    250 gram låter lätt det!!! Med ack? :-) 1060?

    TP är mitt under vingröret utan ack, det är väl den där tunga spinnern med folding proppen.
    Som jag testade tidigare så får jag in ackarna genom luckan och skjuter in dem bakåt, acken försvinner alltså i stort sett.
    Att TP ska vara framför vingröret är bara ett plus.

    Men men, nu ska jag klä den klar först, sen labba med spinner+prop+ack och se vad jag hittar för snillrik combo som inte krånglar till allt för mycket. Ack-platsen är inte låst än. Har rätt fritt där att röra runt lite. Jag har hellre en lätt smidig inte så snabb... än en tung raket.

    Men den är rackarns fin med aluspinnern... ;-)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  16. #456
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    660
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    Grenlanda Stratos

    Standard

    Det är flygfärdig vikt för 1060, just för att kunna få den inom C0 klassen, då är denna modell möjlig som hybrid i form av snabb seglare istället för fartfylld elkärra!! Fick ju min kärra med en vikt på 390g flygfärdig då med ett 3s 1400 ack.
    Storlek på ack vet jag inte ännu men 350-450 2s, enbart för att kunna driva servona ett tag

  17. #457

    Standard

    Gröna klädseln klar!

    Rodrena är inte fast än.
    Ska klä silvergrått i nosen till samt ränderna under.
    Men det är inte klart efter det... ;-)

    Jag hade arbetslampan lite väl nära så det gröna ser mer neongrönt ut, men det är mörkare och mer grön-grönt. Och det vita ser creme-färgat ut, men det är vit-vitt. Ni får se sen när det är mer klart.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_4042.JPG 
Visningar:	39 
Storlek:	349,9 KB 
Id:	74131
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  18. #458

    Standard

    Den grå nosen är klädd!

    Hängde på spinnern med folding proppen, sitter dock inte fast. Lampan är för nära, igen, suck. Motorkåpan borde gå att få ännu närmare flygkroppen och spinnern borde hamna en bit närmare motorkåpan när jag drar åt muttern inne i spinnern.
    Nästa steg är ränderna under vingarna.

    Sen tänkte jag bara använda en svart permanent tusch och dra en svart linje längs med det gröna mot det vita och det grå mot det vita.

    Men efter det så skulle det va fint med lite klibbor av nåt slag, men vad. Antingen klistermärken från tillverkarna, men det har jag nog inte till så många som är inblandade. Så det blir väl att se över vad det är för tillverkare av allt som jag använt, som tex SpeedBob och MBS är ju ett måste, men sen även HobbyWing, T-Motor, Oracover, Humbrol, Futaba, EMax, Tattu eller va det blir, osv... söka upp deras logos och fixa dem monokromt (det kan man göra automatiskt i ett program jag använder) och sparka igång dekalskäraren och skära ut i silvergrått. Sen tunn svart tusch runt det. Sen vågar man väl inte hiva iväg den första gången, otrimmat flyg... usch.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_4043.JPG 
Visningar:	38 
Storlek:	375,9 KB 
Id:	74142
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  19. #459
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    660
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    Grenlanda Stratos

    Standard

    Ser jättebra ut Ålänning!!
    Väntar med glädje på maiden

  20. #460

    Standard

    Jo, inte mycket kvar nu... klibbor och mottagare i stort sett.
    Det gröna är ju hopplöst att fota..

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_4052.JPG 
Visningar:	38 
Storlek:	212,3 KB 
Id:	74157
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •