Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Fairchild PT-19

  1. #1

    Reg.datum
    jan 2022
    Inlägg
    89
    Jobb
    Hobbypilot med dagjobb
    Klubb
    Sommarvis - FK Spinn i Söderköping

    Standard Fairchild PT-19

    Dags för nytt bygge. Nu blir det en Fairchild PT-19 med spännvidd på c:a 155 cm. Bygger på en ritning av Gene Rogers som publicerades i "Flying Models" 1967. Dock så var den designad "sport-scale", så jag har ändrat lite för att den skall bli lite mer scale (mer i stil med "stand-off scale"). Bl.a. så blir det mer avsmalnande vingar, mindre stabbe, "splittade" klaffar, och stabben kommer att flyttas framåt i likhet med orginalet. Och så blir det eldrift. Bifogar bilder på originalet och hur jag ändrat i ritningen. Kommer som alltid att ta sin tid...
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Framsidan.jpg 
Visningar:	71 
Storlek:	210,0 KB 
Id:	77045   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	ModRitning.png 
Visningar:	69 
Storlek:	298,1 KB 
Id:	77044  

  2. #2

    Reg.datum
    jan 2022
    Inlägg
    89
    Jobb
    Hobbypilot med dagjobb
    Klubb
    Sommarvis - FK Spinn i Söderköping

    Standard

    ...börjar med stjärtpartiet. Här ser man hur jag förminskat stabben.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Stabbe.jpg 
Visningar:	77 
Storlek:	929,0 KB 
Id:	77046  

  3. #3


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Kul! Lycka till md bygget.
    Följer gärna.

    // Mats W
    Flygsmurfen

  4. #4

    Standard

    Skoj! Jag håller på renoverar en gammal PT-19 (kit). Vingspann 157 cm (nåt sånt).
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #5

    Reg.datum
    jan 2022
    Inlägg
    89
    Jobb
    Hobbypilot med dagjobb
    Klubb
    Sommarvis - FK Spinn i Söderköping

    Standard

    Kul! Kanske en rote framöver mao, planen kommer ju överensstämma i skala!

  6. #6

    Standard

    Tja, vem vet. :-)
    Ska slipa till pluggen klart och få den glasad vilken dag som helst med lite tur.
    Sen måla och klä det blå. Efter det i med nya Saiton och elektronik och fixa detaljer.
    Så sätt fart nu! :-D

    Lite inspirationsbilder...
    När jag tog över min: http://forum.motorportalen.net/downl...e.php?id=13592
    Målat ska det vara: http://forum.motorportalen.net/downl...e.php?id=13754
    Tog bort blå klädseln: http://forum.motorportalen.net/downl...e.php?id=14906
    Hyvlat ner samt bytt trä: http://forum.motorportalen.net/downl...e.php?id=16502
    Plugg påbörjad: http://forum.motorportalen.net/downl...e.php?id=16681
    Plugg redo för spackling: http://forum.motorportalen.net/downl...e.php?id=16715
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  7. #7

    electric mikes avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    23
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Luleå RC-klubb

    Standard LIknande storlek

    Jag har byggt och flyger en av Jamara tidigare producerad Fairchild PT-19 spv 165 cm som jag kraftigt har modifierat. Ungefär samma storlek som den du bygger, och har har elektrifierat den. Data nedan som kanske kan vara av intresse.

    Fairchild PT-19
    Skalamodell spv 165cm
    Vikt 2655g
    AXI 2826/12 kv 770 max 40A i 30s
    4S LiPo Zippy Compact 4500mAh 35C
    ESC HobbyWing Flyfun 50A/65A 3-6S
    Prop APC-E 12x6”
    600W@39,5A
    226W/kg

    Har modifierat den med fjädrande skalaställ från HobbyKing, och jag sågade upp vingen och fuskade och byggde konventionell klaff, inte klyvklaff. Om någon frågar säger jag "Versionen som byggdes i Canada hade konventionell klaff!" (vilket är lögn förstås), men hur många har tillräcklig kunskap för att kolla det....

    Hör av dig om du vill ha bilder, bl a hur jag byggde klaff, batterifack, kapotteringsbock, skaladetaljer mm som kanske kan underlätta för dig.

    micke@hedlunds.net

    /Micke
    Senast redigerat av electric mike den 2023-12-29 klockan 17:42.
    "Riktiga flygplan har en propeller i nosen"

  8. #8

    Reg.datum
    jan 2022
    Inlägg
    89
    Jobb
    Hobbypilot med dagjobb
    Klubb
    Sommarvis - FK Spinn i Söderköping

    Standard

    Ålänning: Snyggt renoverat! Jag har inte samma tempo, har bara hunnit med högra höjdroderdelen sen sist.. Hur gör du motorkåpan, glasar du ovanpå pluggen och sen är du klar, eller fortsätter du och vaxar och glasar insidan av kåpan för att få en slät och fin huv? Har klurat lite hur jag skall göra. Var inne på att bygga en uppbyggd kåpa i balsa/ply. Men har även funderat på att göra en plugg som du, och sedan använda "ballongmetoden". Man drar en ballong över glasfibern innan epoxin har torkat, och då skall det bli en hyfsat slät och fin yta. Verkar ha varit poppis på 70-talet. Man slipper glasa två gånger.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	HöHöjdroder.jpg 
Visningar:	19 
Storlek:	882,2 KB 
Id:	77083  

  9. #9

    Reg.datum
    jan 2022
    Inlägg
    89
    Jobb
    Hobbypilot med dagjobb
    Klubb
    Sommarvis - FK Spinn i Söderköping

    Standard

    Micke: Tack, väldigt nyttig info! Har aldrig riktigt kommit på hur man skall kalibrera elmotor/propeller/ESC, så detta kommer väl till pass. Vad får du ut för flygtid med denna uppsättning? Jag mailar om bilder och byggtips! Och klyvklaffen blir ju en utmaning, men tänker att jag skall ge det ett försök även om en vanlig klaff vore enklare och säkert bättre.

  10. #10

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av obodin Visa inlägg
    Ålänning: Snyggt renoverat! Jag har inte samma tempo, har bara hunnit med högra höjdroderdelen sen sist.. Hur gör du motorkåpan, glasar du ovanpå pluggen och sen är du klar, eller fortsätter du och vaxar och glasar insidan av kåpan för att få en slät och fin huv? Har klurat lite hur jag skall göra. Var inne på att bygga en uppbyggd kåpa i balsa/ply. Men har även funderat på att göra en plugg som du, och sedan använda "ballongmetoden". Man drar en ballong över glasfibern innan epoxin har torkat, och då skall det bli en hyfsat slät och fin yta. Verkar ha varit poppis på 70-talet. Man slipper glasa två gånger.
    Tanken var att jag gör pluggen och far till en flygarpolare som glasat betydligt mer än mig och så ser jag vad som händer. :-D
    Men som jag tänkte mig det hela så blir pluggen nerslipad/spacklad/formad till samma nivå som nosen, sen vaxas pluggen och nosen och så glasas det två varv 25 gram på det, även en bit över nosen med tanke på hur motorkåpan ser ut på PT-19. Längre hade jag inte tänkt, men han har säkert nån plan. Jag vet inte om jag gör han- och hon-pluggar för "massproducering". Inte tänkte längre på hur det ska bli slätt och fint, men ballong-sättet var ju lite kul. Jag behöver minska flygparken så flyget blir nog till salu när jag flugit det ett tag.

    Det nostalgiska med detta flyg är att det var första lågvingade flyget som flög på vårt fält Djäkenfältet, det var 2007. :-)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  11. #11

    Reg.datum
    jan 2022
    Inlägg
    89
    Jobb
    Hobbypilot med dagjobb
    Klubb
    Sommarvis - FK Spinn i Söderköping

    Standard

    Aha, du delegerar ut delar av arbetet med motorkåpan - partiell ARF! :-)

  12. #12

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Det är enklare att 'få till' en rund kåpa...

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20240102_125539.jpg 
Visningar:	69 
Storlek:	896,9 KB 
Id:	77090
    Retroholic!

  13. #13

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av obodin Visa inlägg
    Aha, du delegerar ut delar av arbetet med motorkåpan - partiell ARF! :-)
    Nejdå, jag gör jobbet, men nån säger hur jag ska göra, som ritningen och anvisningen du har, det är väl kit, till och med närmare scratch eftersom jag inte ens hade ritning. ;-)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  14. #14

    Reg.datum
    jan 2022
    Inlägg
    89
    Jobb
    Hobbypilot med dagjobb
    Klubb
    Sommarvis - FK Spinn i Söderköping

    Standard

    Är en stor fan av delegerat tänkande! ;-) Detta bygge är dock att likna med scratch: ingen kit, bara en ritning som jag ändrar i hela tiden för att den skall bli mer "scale", samt fler funktioner som klyvklaff mm.

  15. #15

    Reg.datum
    jan 2022
    Inlägg
    89
    Jobb
    Hobbypilot med dagjobb
    Klubb
    Sommarvis - FK Spinn i Söderköping

    Standard

    Bygget flyter på så sakterliga. Denna gång silverlödde jag ocket för höjdrodret (tack för tidigare tips om brännare på Biltema). Har satt ihop ett sprygelpack, och börjat på ena vinghalvan. Håller som bäst på att klura hur jag skall göra delbara vingar - lutar åt 4mm pianotråd (2 st över varandra i linje med vingbalkarna). Kommer även att ha mittdelen av vingarna ihopbyggd med kroppen, bara för att testa något nytt (för mig).
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Höjdroderlänk.jpg 
Visningar:	39 
Storlek:	901,8 KB 
Id:	77121   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Sprygelpack.jpg 
Visningar:	36 
Storlek:	829,0 KB 
Id:	77120   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Vinge1.jpg 
Visningar:	34 
Storlek:	807,4 KB 
Id:	77119  

  16. #16

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Nu har du ju redan kommit en bra bit på vingen, jag har byggt några delbara vingar genom att 'klä' en hylsa av 1,5-2mm ply runt en 2x25-30mm plattaluminium.

    En del mitt i kroppen, och en del i varje vinghalva.

    Alubalken blir väldigt stark på högkant.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20201108_105604.jpg 
Visningar:	63 
Storlek:	480,9 KB 
Id:	77122

    Sen låste jag vingen med en fjädrande pianotråd i bakkant, plus en skruv i framkant.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20201108_105425.jpg 
Visningar:	61 
Storlek:	393,9 KB 
Id:	77123 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20201108_105702.jpg 
Visningar:	56 
Storlek:	337,7 KB 
Id:	77124
    Retroholic!

  17. #17

    Reg.datum
    jan 2022
    Inlägg
    89
    Jobb
    Hobbypilot med dagjobb
    Klubb
    Sommarvis - FK Spinn i Söderköping

    Standard

    Snyggt, tack för tips! Har tänkt på just detta fram och tillbaka. Köpte tom en bit aluminium bara för att få lite känsla. Vinglåsningen ser enkel och elegant ut! Vad tror du, hade det räckt med bara pianotrådslåsningen om den varit mer i mitten av vingen, tex mellan balkarna eller precis framför den främre?

  18. #18

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av obodin Visa inlägg
    Snyggt, tack för tips! Har tänkt på just detta fram och tillbaka. Köpte tom en bit aluminium bara för att få lite känsla. Vinglåsningen ser enkel och elegant ut! Vad tror du, hade det räckt med bara pianotrådslåsningen om den varit mer i mitten av vingen, tex mellan balkarna eller precis framför den främre?
    Det här med plattjärn/aluminium har man ju använt på segelkärror i många år, dock med mässingshylsa.

    Jag har likadan låsning på en annan kärra, en pianotråd framtill och en baktill i varje vinghalva.
    Öglorna sitter i varje vinghalva, den främre sitter fast i vingbalken och den bakre i rotsprygeln av plywood.
    För att låsa så är det bara att trycka ner tråden, för att ta bort den så använder jag en spetstång.

    Har funkar perfekt hittills.
    Retroholic!

  19. #19

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Är det denna brännare du använt till hårdlödning?

    https://www.biltema.se/verktyg/svets...are-2000041523
    Retroholic!

  20. #20

    Reg.datum
    jan 2022
    Inlägg
    89
    Jobb
    Hobbypilot med dagjobb
    Klubb
    Sommarvis - FK Spinn i Söderköping

    Standard

    Bra, tack för tips! Just det, det är den brännaren. Funkade utmärkt.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •