Reklam

 
Sidan 14 av 25 FörstaFörsta ... 491011121314151617181924 ... SistaSista
Resultat 261 till 280 av 491

Ämne: Vi bygger SpeedBob 800/1060!

  1. #261

    Standard

    Upplevde samma sak! Man kanske kan komplettera med en liten ”spinnfena” undertill, ungefär som en sporre?

    jag tycker inte att den ordinarie fenan är särskilt klen

  2. #262

    Reg.datum
    maj 2020
    Inlägg
    57
    Jobb
    Statsanställd Modellflygare
    Klubb
    Karlskoga

    Standard

    Det kanske kan vara nåt phastey! Går säkert att sätta dit något tillfälligt för att testa!

  3. #263

    Reg.datum
    maj 2020
    Inlägg
    57
    Jobb
    Statsanställd Modellflygare
    Klubb
    Karlskoga

    Standard

    Provar att lägga upp en film (en test) inte helt enkelt det här med att filma och flyga samtidigt
    https://drive.google.com/file/d/1lu1...ew?usp=sharing


    Kommentar: Första halvan av videon flyger jag mellan 1/4- och halvgas. Att landa speedbob är mycket odramatiskt!
    Senast redigerat av Mc_rollo den 2020-08-29 klockan 16:16.

  4. #264

    Reg.datum
    maj 2020
    Inlägg
    57
    Jobb
    Statsanställd Modellflygare
    Klubb
    Karlskoga

    Standard

    Använt denna enkla anordning att filma med!
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20200827_170006.jpg 
Visningar:	79 
Storlek:	85,5 KB 
Id:	71532

  5. #265
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    661
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    Grenlanda Stratos

    Standard

    Kul video McRollo!

    Liten update på motorer och farter då.. Idag körde vi med en 2307 2650kv, började med en 5151 propp och det gick fint, ingen jättefart tyckte jag, Har monterat GPS i just nu så kunde logga så runt 135km/h gick det i. Testade att byta propp till en 6x5.5 och då blev det fart i modellen!! mycket roligare flygning och då hamna vi på i snitt runt 165km/h.

    Problemet då var dessvärre att det drog lite för mycket A så ESCn börja sacka efter lite, slog aldrig ifrån men hörde motorn "hosta", varvtalet var inte stabilt längre och ESC var varmt. Är bara ett 30A så kan inte begära mer.

    2205 2300kv motorn som satt innan kan jag nog säga(har inte loggat den med GPS) gör runt 130km med en 6x6 propp.

    Nästa runda blir med EDF motorn med 5151 propp, men då kommer jag stoppa i ett 52A ESC då jag vet att medföljande ESC till den motorn är på 60A

    Har tyvärr ett fludder i min vinge, skevroder som väsnas när jag kommer över 140-150 så tittade lite närmre hemma här nu och upptäckte att det har blivit lite glapp i ena roderstången(inte supertighta hål i OK samt Horn), ska göra nya samt byta ut roderhornen till de lite större/längre så jag får mindre hävarm och därmed mindre glapp för servo-centrering etc.

    Men jag måste säga, det är en sjukt rolig kärra, så snäll och är som en blöt tvål i luften!!

    Detta svansande för övrigt som pratades om, tog en start med min Efxtra durafly med 6s, var länge sen jag flög den men kom på väl i luften att den också svansar sig som en fisk emellanåt ! Framförallt i lite lägre farter vill den dansa lite.

  6. #266


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 923
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Om du har roder-flutter så har jag en gång i forntiden läst mig till att man skall göra roder-kanten (som möter vingens bakkant) 10--15 % tjockare än vingens tjocklek i bakkant. Rätt eller fel ? Tja....
    Roger

  7. #267

    Standard

    Två nya starter idag! 5x5 proppen på, gick väldigt smidigt och bra, nu blev inga komponenter särskilt varma heller. Jag känner dock att planet klarar lite högre farter än vad som bjuds just nu. Är väldigt sugen på att lasta i en 4s ack, men tyvärr klarar inte mitt esc det. Har bara ett 80A liggandes hemma, kanske funkar att testa med. Men då tappar man säkerligen några av de fina egenskaperna som modellen har tack vare att den är så lätt.

  8. #268

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    688
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mc_rollo Visa inlägg
    Någon som vet....
    Har gjort 14 starter med Speedbob nu. Det jag märk är att den slänger, svassar lite ungefär som en fisk vid full gas. Endast när det blåser och endast i motvind. Vad kan det bero på? Jag minns att China Clipper Pylonkärra hade en lång plast huv och åsikten var att den inte flög bra utan den. min EFXtra från HK har också en sådan plasthuv och den slänger inte med bakdelen.
    MC.Rollo
    Intressant fråga det här!

    Jag minns också China Clipper och den samtida Ryggskottet. China Clipper hade en smäcker bakkropp medan Ryggskottet hade en rygg, mellan vinge och fena, som böjde sig en aning uppåt. Inga konkava kurvor som på SpeedBob.

    Tror det handlar om turbulent luft som träffar fenan. Det finns något som kallas Constant Area Ruling. Den regeln säger att man inte skall ha några stora förändringar i kroppens tvärsnittsarea. SpeedBob är bred om buken och snabbt avsmalnande bakom vingen. Då släpper luften längs kroppen vid höga farter.

    Större fena är förstås den snabba lösningen på problemet. Det är nog bra att ha den på undersidan där det inte är så turbulent luft. Jag blir förstås orolig för vad mitt kylluftsutsläpp ställer till med. Kanske skall jag förlänga det bakåt a'la piptunnel på gamla konstflyg-modeller. En annan tanke är det lilla tak som sitter bakom kabinhuven på en del moderna konstflyg-modeller. Det kan bli en del att prova ut...en förändring i taget.

    Lars

    ---------Kelly Johnson, mannen som kunde se luft, är min idol---------

  9. #269

    Standard

    Har flugit med kylluftutsläppet och kan säga att det gjorde ingen skillnad på flygengenskaperna. Kan också meddela att vid vindstilla väder finns inga som helst slingrande tendenser alls. Den går spikrakt.

    Tejpade roderspalter på skeven var succé! Jag hade som sagt använt vanliga nylongångjärn och efter att ha lagt en klädselremsa över skarven kunde jag minska utslagen ganska mycket med bibehållen eller tom. bättre roderverkan!

  10. #270

    Standard

    Det blev en V-Bob!
    Nu är den provflugen med gott resultat. Lite data: vikt 480g med 3 cell 1000 mAh batteri och en 65 grams Mega-motor 400/15/5 med kv 1210 och en 9x6 propeller.
    Med denna motor och en onödigt tung spinner och en lite för lång nos (jag gjorde inte riktigt som det var tänkt) så blev den väldigt framtung. Jag har batteriet ända längst bak mot höjdroderservot.
    V-stabben är enbart höjdroder. Stabbytan är förstorad 40% och har 100 graders vinkel.
    Klädsel är HobbyKing plast och kroppen är klädd med papper och vattenbaserad parkettlack. (Det var ett försök, lite svårjobbat då papperet svällde mycket då det blev blött)
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0071.jpg 
Visningar:	83 
Storlek:	80,8 KB 
Id:	71541Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0072.jpg 
Visningar:	65 
Storlek:	50,1 KB 
Id:	71542Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0074.jpg 
Visningar:	71 
Storlek:	164,6 KB 
Id:	71543
    /Per

  11. #271

    Reg.datum
    maj 2020
    Inlägg
    57
    Jobb
    Statsanställd Modellflygare
    Klubb
    Karlskoga

    Standard

    Grattis Fin maskin du byggt Pero. Kul med en variant av speedbob med V stabbe och fällbar propp
    Senast redigerat av Mc_rollo den 2020-08-31 klockan 18:25.

  12. #272
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    661
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    Grenlanda Stratos

    Standard

    Fler speedisar!! Roligt! Och grattis till en lyckad maiden samt att du är nöjd

  13. #273
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    661
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    Grenlanda Stratos

    Standard

    Såhär gjorde jag kylning/utblås för motor som inte har luftgenomströmning i kroppen pga ackar som blockerar.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	659FED89-12C0-4FDE-AACD-4B857E4A6FB5.jpg 
Visningar:	87 
Storlek:	58,7 KB 
Id:	71555

  14. #274

    Reg.datum
    maj 2020
    Inlägg
    57
    Jobb
    Statsanställd Modellflygare
    Klubb
    Karlskoga

    Standard

    riktigt snygg design!! Den ser lite kaxig ut

  15. #275

    Standard

    Yeah! Pero, en sån där hade jag planer på bygga av nåt av mina andra SpeedBob's-kit. Kul att nån gjort det så man får lite info om det där med storleksändring och få höra hur den flyger. Gillar stuket, slim, stilren, snyggast form hittills. :-) Enligt mig. Visa gärna lite bilder hur akterändan ser ut?

    Det där med kylning av ESCs... jag hade planer på göra som jag göra på flera EPO-kärror, dvs skär ut hål i botten eller toppen som passar kylflänsen (de flesta är släta jag gjort så på) och då kyls det bättre. Hålet ska förstås passa perfekt så det inte blir gropar eller att flänsen (kylplattan) sticker ut.

    Bygger nog vidare på min, råkade komma över en TWM Cub 1/4 häromdagen som jag sitter och tittar på nu... Men vad gäller SpeedBoben så har jag nästan gjort klart stagen bakåt.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  16. #276

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    688
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Kul att se vilka fina varianter man kan bygga av SpeedBob-satsen. Inspirerande!!
    Snyggt jobbat Pero och Mr.Bob.

    Ja du Ålänning, Du är nog den första som målar i en SpeedBob. Är det en gissningstävling?

    Lars

  17. #277

    Standard

    Ingen gissningstävling, bilderna finns redan i tråden. :-P

    Hur har ni gjort sidoroder-stags-dragningen? Jag har redan gjort den men funderar än...

    Nu spånar jag lite... något är mjukt eller så är det inducerat luftmotstånd nånstans som kanske kommer och går!?

    Stjärten är lite mjuk skulle jag tycka. Inte så den kan böjas upp/ner eller vänster/höger, men den kan vridas och det påverkar ju en hel del hur luften går från vingarna över horistonella stabben och mot fenan, speciellt eftersom motorn flåsar en vridande slipstream mot fenans ena sida. Ni som flyger den... om ni flyger fullgas rakt och den ormar sig... gör den samma sak med motorn avslagen?

    Vad händer om ni håller i stjärten stadigt mot tex en bordskant och riktar nosen rakt ner och ger fullgas successivt... vrider sig kroppen (se på vingarna)? Alltså blir det fenan trycks undan... och släpper tillbaks... och trycks undan... och släpper tillbaks... osv.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  18. #278
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    661
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    Grenlanda Stratos

    Standard

    Har du limmat alla 4 sidorna baktill?

    Din fundering på det sista du skrev, tyvärr håller inte den funderingen för om du har en kraftig motor så är det vridet när du pulserar gasen som gör att modellen isf vrider sig, lägg en motor löst på bordet och gör samma sak så hoppar den och far som en idiot. Luftens motstånd är inte hårt som ett bord.

    jag förstår din tanke, stabben är ju inte solid, det är fortfarande mjukt trä vi håller på med men jag kan inte säga att jag tycker stabben är mjuk så, för att vara det tunna materialval samt liten kropp baktill begär jag inte att det är tvärstumt. Ska man ha allt stumt kommer modellen väga över 1kg..

    lite går att vrida men då får man ta i lite också.
    Senast redigerat av Mr.Bob den 2020-09-01 klockan 08:44.

  19. #279

    Standard

    Har inte limmat alla fyra sidorna än... så jag ska väl inte säga nånting om stjärten. ;-)

    Jag menade inte att den böjer sig och håller sig böjd vid gaspådrag... utan att den böjer sig och "allt ändrar form" och sen far stjärten eller vad det är tillbaks (återställer formen)... för att sen böja sig igen. Om stjärten är mjuk (som du märker om du gasar som jag visade... dvs håller den sig vriden av momentet eller är det bara vid pådraget den vrider sig) så kan den nog börja pulsera när man gasar på. Typ flutter. Har varit med om flera gånger och syns väldigt bra på tex depronflyg ju mer man gasar. Men jag har kanske haft otur med dem... vilket är mer regel än undantag, mjuka åbäken. :-D När jag drog av gasen så vart sjärten lugn igen. Men men.... det är ju som du säger en mjuk konstruktion.

    Nååå... det var bara en tanke. Tejpa sidorodret annars så det är stumt. Tycker inte stabben och fenan är så mjuka.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  20. #280
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    661
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    Grenlanda Stratos

    Standard

    Där har du nog svaret på svampigheten, återkom när du limmat klart kroppen helt så märker du en enorm skillnad(hade själv tveksamheter innan jag limma klart min första kropp).

    DÅSÅ, då har vi tankat i nästa testmotor! en EDF XXXX med XXXXkv, tror inte min adapter är hundra procent då det blir vibrationer från ca 80% gas och uppåt, proppen är väldigt väl balanserad, kan däremot tyda en liten lätt slagning när jag tittar ifrån sidan, propp spetsarna går inte riktigt i varandra så jag misstänker att det är anläggningsytan som propphuben ligger emot som inte är hundra hundra då axeln inte slår något(vad ögat kan se). Har egentligen bara en 6" propp att tillgå just nu, har 55-55 propp men den är så skev i gjutningen så den går inte använda ! orkar inte hålla på en timme för att värma rätt o pilla när troligtvis adaptern ändå inte är riktigt hundra.. !

    Motorn blir varm när jag gasar nästan max, ESC(30A) verkar orka hålla med iaf, ska dra ett par repor nästa gång på fältet sen landa och inspektera lite med varmhet på motor etc.

    Sitter finfint där inne iaf !
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	1C1F0CEA-27CF-4509-AB9F-169357CDF899.jpg 
Visningar:	58 
Storlek:	46,0 KB 
Id:	71557

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	7DD97748-5BA6-4766-BA3A-1571AA1BC15A.jpg 
Visningar:	59 
Storlek:	47,0 KB 
Id:	71558

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •