Reklam

 
Sidan 15 av 25 FörstaFörsta ... 51011121314151617181920 ... SistaSista
Resultat 281 till 300 av 491

Ämne: Vi bygger SpeedBob 800/1060!

  1. #281
    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    688
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Detta med svajighet i bakkroppen har en orsak(eller två).

    Normalt plankar man rygg och botten med fiberriktningen tvärs kroppens längdriktning. Konstruktionen som vi utgick från har dessa delar laserskurna ur ett flak och då blev fiberriktningen på längden. Bekvämt för byggaren men inte bra. Med fibrerna på tvären får man bättre vridstyvhet. Man får också en konstruktion som inte spricker så lätt vid en hård landning.

    Kroppssidorna har fiberriktningen på längden och de skyddas från att spricka genom att spant med stående fiberriktning håller ihop materialet. Viktsnål och lat som jag är satte jag bara i två sådana spant i bakkropppen på min SpeedBob 1060. Med fibrer på tvären i rygg och botten hade jag fått vridstyvhet också!
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Bakkropp och rygg.jpg 
Visningar:	35 
Storlek:	46,8 KB 
Id:	71559

    Mr.Bob gjorde det ordentligt i sin nya lågvingade SpeedBob.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Förstärkt kropp 1060.jpg 
Visningar:	53 
Storlek:	82,0 KB 
Id:	71560Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Ramspant.jpg 
Visningar:	41 
Storlek:	84,3 KB 
Id:	71561
    Han satte in fyra ramspant plus tre par tvärslåar som hindrar att botten och rygg spricker. Ramspanten på bilden är för ett annat plan med trekantlister i hörnen.

    I nästa tillverkning av SpeedBob 1060 kan vi spara kostsam lasertid genom att inte laserskära delarna för ovansida och botten. I stället bör ett 2 mm balsaflak levereras ur vilket byggaren själv kan skära till bitar som läggs på tvären över ovansida och botten. Flaket kan också räcka till för att göra ramspant till bakkroppen.

    Om sen detta påverkar tendensen att vicka med stjärten i hög fart så är det bra men jag tvivlar...

    Lars

  2. #282

    Standard

    Men tycker ni verkligen att stjärtpartiet och bakkroppen är så mjuk? Jag upplever verkligen inte det...slingrigheten uppstod (för mig) vid sidvind eller extremt låg fart, men endast då.

  3. #283
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    662
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    Grenlanda Stratos

    Standard

    Mycket sant där med fiberriktningen Lars, finns bara en liten liten liiiiiten detalj som inte är lika fint med att skära o limma egna bitar uppå/under..
    Kroppen har då ingen form, så där måste det tillgå med fler kroppspant som håller upp kroppens form samt över/under delen är gjorda att kroppen alltid kommer bli rak om man lägger den som jigg när man limmar kroppspanten.
    Kan man inte annars bara ta lite 2mm remsor(typ 10mm breda) och limma dom liggande mellan 3x3 listerna på insidan med 5cm mellan varje remsa? tycker jag borde fullfölja liknande funktion för styvheten? Iaf i mitt huvud

    Phastey:
    Jag tycker inte stabben är mjuk, den är väldigt styv! Kan vrida bakdelen så tippen på stabbe diffar ca 10mm som mest innan jag säkert knäcker kroppen ! haha, hade varit illa!
    Samma gäller för mig om fiskandet, det är vid lite lägre farter eller om det blåser kraftigt.

    Har iaf testat EDF motorn idag, vilket skräp! Motorn blir varm DIREKT, ESC orkar inte leverera mer än 2 vändor(fram och tillbaka) innan det börjar hacka. Den går inte vansinnigt fort heller, runt 160 vid de fåtalet pressningar man gjorde.. fick åka runt på halvgas för att kunna få flyga ens så nej, de motorerna är inget att tillgå Vi skrotar den dumma idéen! Tänker peta i min DYS 2205 2300kv så får den vara en "light version" helt enkelt.

    Men hääääärregud vilken trevlig kärra det här är, vet inte hur många ggr jag kommer upprepa mig men ojoj, den tilltalar ! och eftersom jag haft den uppe i runt 160-170 med andra motorn kan jag säga att den här modellen går ruskigt bra i de farterna! Vingen kanske är i vekaste laget dock om man tänker pressa pylon..
    Inget fludder/flutter idag, känns bra !

    Nästa version som kommer är tänkt att få en halvplankad vinge och D-balk över hela, så det orkar hålla emot lite mer, sen får man välja själv om man fortsätter planka vidare eller lägga remsor på resterande spryglar utåt på vingspetsarna. (man få köpa till material isf för helplankning, inget som följer med som standard).

    Mvh Mr Bob

  4. #284

    Standard

    Intressanta diskussioner och jag gillar flyget mer och mer, fast jag inte byggt klart och flugit det. :-D Det har i alla fall potential att funka för de flesta flygare. Kul kul! :-)

    Bob, vet vi hur många kit som skurits ut (eller beställts är väl mer rätt)? Det är väl bara du som vet det. :-)

    En undran... SpeedBob 1060 och sidorodrets vara eller icke vara? Behövs det? Hur beter sig kärran om den är av långsamma varianten och man svänger? Jag är van med sidoroder men det är ju på Cub, DC-3, aerobatikflyg och såna härkar. Men denna är ju ett pistolskott om man så vill, förutom om man nu bygger en långsamgående variant. Bygger ni med sidoroder? Och hur är det med V-tails karaktär utan sidoroder-funktion? Satt och funderade lite för någon dag sedan om jag ska köra med eller utan sidoroder. Nu har jag iofs lagt dit en plats för sidoroderservo samt tagit hål och har ett löst rör på plats, men det går ju ändra.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #285

    Standard

    Jag har byggt mina 800 utan sidoroder, fast jag märker att jag är där och sliter i sidoroderspaken lite då och då för att jag är van vid att ha ett. Det går utmärkt att flyga utan men jag skulle nog vilja ha ett ändå. Eftersom jag vill ha symetrisk vingprofil också så ritar jag på en egen liten variant som är mera aerobatic än speed.

  6. #286

    Standard

    Kör 1060 utan sidoroder. Tycker inte att det behövs heller. Men jag använder inte sidorodret särskilt mycket annars heller, förutom till lite trögstyrda modeller (2-motor B-25).

  7. #287
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    662
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    Grenlanda Stratos

    Standard

    Ålänning:
    Ingen aning om hur många kit som skurits ut, det är MBS som har hundra koll! Jag vet väl iaf 18st 1060 och typ 5st? 800 men om fler beställt utöver listan vi gjorde har jag ingen aning om

    Jag kan väl säga att om man är van att flyga med sidoroder så kör på en sån, jag flyger betydligt bättre(snyggare) med sidoroder än utan, testade sist att köra helt utan sidoroder men det är inte min grej haha! Blir inte lika bra kurvtagningar och så.

  8. #288
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    662
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    Grenlanda Stratos

    Standard

    Ålänning, du pratade om att serie märka planen, här har du nr ETT i serien

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	372C232F-6D0D-4953-9339-22FC06C913C9.jpg 
Visningar:	100 
Storlek:	54,9 KB 
Id:	71563

  9. #289

    Reg.datum
    maj 2020
    Inlägg
    57
    Jobb
    Statsanställd Modellflygare
    Klubb
    Karlskoga

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr.Bob Visa inlägg
    Ålänning, du pratade om att serie märka planen, här har du nr ETT i serien

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	372C232F-6D0D-4953-9339-22FC06C913C9.jpg 
Visningar:	100 
Storlek:	54,9 KB 
Id:	71563
    snyggt !!

  10. #290
    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    688
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Klädsel av SpeedBob 1060 med Oracover.



    Tänkte mig att min SpeedBob skulle ha flugit nu men "annat" har kommit emellan...
    Före klädsel vägde delarna tillsammans 190 gram exkl. 4 servon som sitter i.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Före klädsel.jpg 
Visningar:	60 
Storlek:	51,3 KB 
Id:	71565
    Originalfenan utan sidoroder ligger med på bilden. Den är en aning mindre än min fena i 3 mm balsa.


    Började med att klä stabbe, fena och de lösa rodren.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Fena och sidoroder klädda.jpg 
Visningar:	59 
Storlek:	64,8 KB 
Id:	71566
    Jag hade skurit stöd för fenan av 7x7 mm trekantslist och klädde dem nu med remsor som stack ut 3 mm längs sidorna. (Gjorde 7x7 trekantslist genom att klyva en stup 8x8 balsalist.) Vänstra sidans list är kortare för att ge plats för sidorodrets stötstång.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Kroppens klädselbitar.jpg 
Visningar:	53 
Storlek:	75,0 KB 
Id:	71567
    Sen tog jag mig an kroppen med fyra långa delar och några små bitar för batterilocket och nosen.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Klädsel av vinge.jpg 
Visningar:	60 
Storlek:	78,2 KB 
Id:	71568
    Gav mig på att klä vingen i bara två stycken Oracover men det var ingen höjdare. Tänkte att vingen är så tunn att det borde gå... En skickligare skräddare hade nog klarat det men jag blev tvungen att klä om vingspetsarna med separata trianglar. Bättre att göra som jag har skrivit i Byggtips, alltså 3 eller 4 delar på vardera sidan.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Efter klädsel.jpg 
Visningar:	65 
Storlek:	54,8 KB 
Id:	71569Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Fena på plats.jpg 
Visningar:	54 
Storlek:	60,5 KB 
Id:	71570
    Med klädsel väger SpeedBob nu 220 gram utan elektronik. Klädseln väger 28-30 gram .
    Sidoroderhornet hänger på en Z-bockad stötstång av 1 mm svart pianotråd. Lite knepigt att hitta roderhorn med små hål i min låda "roderdelar" eftersom man inte kan använda vanliga linkar med 1,6 mm pinne i dessa små modeller med mikroservon. Vid servot sitter roderstången i ett fäste med klämskruv. Hoppas att den inte lossnar...
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Elektronik fram.jpg 
Visningar:	60 
Storlek:	83,6 KB 
Id:	71571
    Jag använder inte roderhornen på bilden eftersom de har spruckit för någon. "Godset" är för litet runt hålen. Kanske tar jag fram lövsågen och gör lite större roderhorn av plywood, 1,5 mm eller 2x0,8 mm.

    Återstår att hänga rodren och koppla roderhornen.

    Snart klart
    Lars

  11. #291

    Standard

    Slänger in lite fler bilder från mitt fortsatta bygge: http://forum.motorportalen.net/viewt...145787#p145787
    Rätt detaljerat med lite text i fall nån har nytta av dem.
    Bygget inte så snabbt jag tänkt, men det rullar på stabilt och kanske det blir lite mer bygga nu när kvällarna blir mörkare.





















    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  12. #292
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    662
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    Grenlanda Stratos

    Standard

    Fan vad roligt för er Lars och Ålänning! Snart flygdags!

    Hur ska du fästa dina roder Lars?

  13. #293

    Reg.datum
    maj 2020
    Inlägg
    57
    Jobb
    Statsanställd Modellflygare
    Klubb
    Karlskoga

    Standard

    Härligt Lars och Ålänningen! Ni har en trevlig Maiden framför er. Sen min SpeedBobs första start har jag inte flugit någon annan maskin. Den är bara "trevlig" att flyga!

  14. #294
    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    688
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr.Bob Visa inlägg
    Fan vad roligt för er Lars och Ålänning! Snart flygdags!

    Hur ska du fästa dina roder Lars?
    Ja, nu är det nära...

    Det blev två olika sätt att fästa rodren på min SpeedBob 1060.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Roderhängning_1.jpg 
Visningar:	63 
Storlek:	86,0 KB 
Id:	71581Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Roderhängning_4.jpg 
Visningar:	57 
Storlek:	74,7 KB 
Id:	71584
    Höjdrodret är fasat för att hängas med tejp på ovansidan. Så fick det bli och det håller nog eftersom höjdrodret är så smalt. Sidorodret har större utslag så jag tycker inte att det passar med tejp på ena sidan. Använde därför tunna CA-gångjärn till sidorodret.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Roderhängning_2.jpg 
Visningar:	56 
Storlek:	90,7 KB 
Id:	71582Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Roderhängning_3.jpg 
Visningar:	61 
Storlek:	58,4 KB 
Id:	71583
    Två CA-gångjärn och roderhorn av plast med små hål för stötstången. Jacket efter en hobbykniv eller brytbladskniv är lagom brett för dessa tunna gångjärn.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Roderhängning_5.jpg 
Visningar:	62 
Storlek:	70,1 KB 
Id:	71585Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Roderhängning_6.jpg 
Visningar:	57 
Storlek:	53,3 KB 
Id:	71586Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Roderhängning_7.jpg 
Visningar:	62 
Storlek:	61,1 KB 
Id:	71587
    Närbilden visar mitt hemgjorda höjdroderhorn. Det blev två lager 0,8 mm plywood och lövsågning.
    Sidorodrets gångjärn halvvägs inne och sen en droppe tunn CA på vardera sidan av bägge gångjärnen.
    Sidoroderhornet är nu kapat till lagom längd. Det finns lagom stora roderhorn att köpa men detta är vad jag hade hemma.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Roderhängning_8.jpg 
Visningar:	63 
Storlek:	67,6 KB 
Id:	71588
    Höjdrodrets tejp syns här och det syns att höjdroderhornet har många lager.

    Skevrodren är större så de får också sitta med tunna CA-gångjärn. I vingen på SpeedBob 800 är bakkantsbalken så tunn att CA-gångjärn inte får fäste. Där skall jag prova på att göra gångjärn av klädseln.

    Lars

  15. #295
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    662
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    Grenlanda Stratos

    Standard

    Ser bra ut Lars!
    Jag valde klädsel som gångjärn på 1060, funka fint! Inte lätt alla gånger att få till lagom med avstånd så att rodret rör sig lätt utan något speciellt motstånd!

  16. #296

    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    56
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Västerviks MFK

    Standard

    Hej
    Ni som flyger 1060 bobben vad har ni för gångjärn på skeven o höjdroder,
    mylargångjärn eller tejp eller klädsel som gångjärn?

  17. #297

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kawa Visa inlägg
    Hej
    Ni som flyger 1060 bobben vad har ni för gångjärn på skeven o höjdroder,
    mylargångjärn eller tejp eller klädsel som gångjärn?
    Höjd: vanlig tejp under och över.
    Skev: 3st (Per skev) smala Vanliga nylongångjärn med sprint, ca 10mm breda. En klädselremsa på översidan för att eliminera roderspalten. Det ska sägas att jag limmade in klossar i vingen för att gångjärnen skulle ha något att limmas i. Bakkantslisten är för klen annars.

  18. #298
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    662
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    Grenlanda Stratos

    Standard

    Här har vi två, inte jättebra filmat, flygningar på min speedie. Om någon finner det intressant. Blev bara pylon träning eftersom vi filma under dagens pylontävling så man fick lite feeling!!

    https://youtu.be/aVeBj4KG9ws


    https://youtu.be/T7q2anarm0o

    Kort klipp från ett Q500-heat

    https://youtu.be/vo8eKfFtXKA
    Senast redigerat av Mr.Bob den 2020-09-12 klockan 21:26.

  19. #299

    Standard

    Ser ut att gå fort - får inte riktigt samma känsla med min. Måste definitivt gå över till 4s, har alldeles för högvarvig motor för 3s...

  20. #300
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    662
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    Grenlanda Stratos

    Standard

    Går inte så fort, runt 130km/h.

    men du hade en vad för motor??

Liknande ämnen

  1. Vi klarade även dagens gräns på 50 personer när vi flög på Norrby.....
    Av fairwind i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2020-03-27, 21:19
  2. S 800 + Z15 Zenmuse
    Av Stiffe i forum Hexa
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-05-12, 21:20
  3. Drakraft i skala 737-800?
    Av Skrotiz i forum Skalamodeller
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-07-05, 14:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •