Reklam

 
Sidan 3 av 25 FörstaFörsta 1234567813 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 491

Ämne: Vi bygger SpeedBob 800/1060!

  1. #41

    Standard

    Nu börjar det klia lite i fingrarna. Hoppas kolfibern anländer snart

    Tror den samlade expertisen att man kan sätta ett centralt skevroderservo istället för att ha två? Inte för att spara vikt då, utan för att spara servon.

  2. #42
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    660
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    Grenlanda Stratos

    Standard

    Allt går, måste bara hitta lösningen !
    Har också varit inne på den tanken men det är just hur man enklast kan lösa roderstängerna..
    Det är väl att kunna få till ett liggande servo med roderstänger som går i rör ut till vardera sida. Har en ide i skallen hur man ev. kan gå till väga. Man får säkert sätta roderhornet längre ut mot vingspetsen isf.

  3. #43

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr.Bob Visa inlägg
    Allt går, måste bara hitta lösningen !
    Har också varit inne på den tanken men det är just hur man enklast kan lösa roderstängerna..
    Det är väl att kunna få till ett liggande servo med roderstänger som går i rör ut till vardera sida. Har en ide i skallen hur man ev. kan gå till väga. Man får säkert sätta roderhornet längre ut mot vingspetsen isf.
    tänkte mig den lösningen också, på gammaldags vis.

    det som talar emot är väl att jag tänkte sätta i en ganska kraftig drivlina och att det blir mer flex i rodren.

    annars blir det två Corona (!) vingservon, men det känns lite overkill att ha Två st 5kg-Servon i vingen på en så liten modell.

  4. #44

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    688
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Med bara ett skevroderservo missar man möjligheten att använda skevrodren som spoileron.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skevservon bw.jpg 
Visningar:	127 
Storlek:	53,2 KB 
Id:	70982
    Bilden är hämtad ur konstruktörens byggbeskrivning. Vad är problemet?

    Jag förväntar mig att SpeedBob 1060 kan glida länge över landningsbanan. Vid landning kan det vara bra att fälla upp bägge skevroden c:a 20 grader för att sätta ned planet innan banan tar slut. Det är spoilerfunktionen.

    Lars

  5. #45

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lars 41an Visa inlägg
    Med bara ett skevroderservo missar man möjligheten att använda skevrodren som spoileron.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skevservon bw.jpg 
Visningar:	127 
Storlek:	53,2 KB 
Id:	70982
    Bilden är hämtad ur konstruktörens byggbeskrivning. Vad är problemet?

    Jag förväntar mig att SpeedBob 1060 kan glida länge över landningsbanan. Vid landning kan det vara bra att fälla upp bägge skevroden c:a 20 grader för att sätta ned planet innan banan tar slut. Det är spoilerfunktionen.

    Lars
    inga problem alls, bara en tanke.

    har aldrig använt spoileron förr, men det är kanske dags nu.

  6. #46


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Ett annat tips när det gäller att få stopp på sådana här elseglare (?) är att låta motorn gå så sakta den kan - då kommer detta att bromsa kärran rätt effektivt. I alla fall om man vanligtvis kör med foldingpropp och har "broms" aktiverat i fartreglaget.
    Roger

  7. #47
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    660
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    Grenlanda Stratos

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Phastey Visa inlägg
    tänkte mig den lösningen också, på gammaldags vis.

    det som talar emot är väl att jag tänkte sätta i en ganska kraftig drivlina och att det blir mer flex i rodren.

    annars blir det två Corona (!) vingservon, men det känns lite overkill att ha Två st 5kg-Servon i vingen på en så liten modell.
    5kg var lite häftigt! haha.. Eftersom jag har spryglarna hemma nu så beroende på hur långa/breda servon man väljer så är det ca 9.5-10mm vid smalaste delen för servot.
    Tror allt 1.5kg räcker gott o väl till iaf 3s, ska man hålla på som jag o försöka mecka i 6s behöver man nog komma upp i 2.5kg
    Vet att Emax har prisvärda vingservon som är 9.17mm på 2.2kg(plastdrev) och 2.8kg(metall) att tillgå om man gillar dom

  8. #48
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    660
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    Grenlanda Stratos

    Standard

    Har även tänkt på om man ska försöka göra en lucka på något vis för skevservona eftersom de blir inbyggda, IFALL dom skulle paja av någon anledning...
    Idéer någon ?

    Ska man försöka göra en ram som man skruvar fast luckan i med servot monterat, håller det tillräckligt ? Man kanske behöver byta ut från balsa till plyfa som lucka isf ?

  9. #49

    Standard

    Hur är det med att ha servostagen på ovansidan så man slipper skada något vid landning på gräs då det kanske rycker och sliter i servoarmen, staget och roderhornet?

    Sätt servot på plats och klä över bara med lite klädsel, är lätt sätta ny klädsel på stället om servot måste bytas. Eller? Men lucka skulle va snitsigt. Måste se mer sen när jag får grejerna, jag är kritisk och förbättringsnörd. ;-)

    Inte bra när det tar så länge att få hem kolfiberröret... kompletterar och hittar grejer i den där webshopen... paketet är snart uppe i 7500 SEK. :-D
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  10. #50
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    660
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    Grenlanda Stratos

    Standard

    Du behöver nog inte fundera på att vända servona uppåt, de sitter såpass nära kroppen att de blir inte nära marken.

    Servona ska ju byggas in helt, limmas på balsan som sitter under sedan limmas balsa ovanpå så man kommer inte åt dom om man inte kapar upp balsan därav fundering på en lucka.

    haha, det är alltid roligt att handla!

  11. #51
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    660
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    Grenlanda Stratos

    Standard

    Har för övrigt klätt klart kroppen i väntan på delar för vinge.. kan inte ens limma fast stabbe o fena pga det
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	F7891654-A04A-4C25-992E-3349071E44EC.jpg 
Visningar:	184 
Storlek:	78,1 KB 
Id:	70994

  12. #52

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    688
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Hej vad det går!

    Bra bild på nosen. Nu kan man tydligt se hur de tre 5mm balsakvadraterna omsluter motorn. Kan också skymta stödlisterna vid fenan som du skrev om i inlägg #24. De är bra, både för styrka och aerodynamik.
    Med så mycket gjort blir ju väntan på vingrör olidlig...

    Lars

  13. #53
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    660
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    Grenlanda Stratos

    Standard

    Säg om det är något ni vill ha mer detaljerade bilder på, tex löstagbara nosen som omsluter motorn etc

  14. #54

    Reg.datum
    maj 2020
    Inlägg
    57
    Jobb
    Statsanställd Modellflygare
    Klubb
    Karlskoga

    Standard

    Hallå Bob! Har fått mitt kit och börjat med kroppen! Ja lägg gärna upp mer bilder på Löstagbar nos mm.
    MC Rollo

  15. #55

    Standard

    Va tusan! Då måste det ju närma sig för mig också att få paket snart! :-) Eller i alla fall betala... Får väl fortsätta göra klart andra projekt bara. :-D
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  16. #56

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    688
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Hej!

    I väntan på byggsats till SpeedBob har jag läst igenom konstruktörens bygghandledning noga.
    Där finns flera bra tips att ta vara på så jag skrev en kortfattad version av den. Det är inte en regelrätt översättning av originalet utan bara min enkla sammanfattning av vad erfarna byggare kan ha nytta av för att montera delarna i rätt ordningsföljd.

    Byggtips SpeedBob.pdf är inte färdig ännu. Bilder saknas eftersom jag inte har något att fota ännu. Texten slutar efter bygge av kroppens och vingens stomme. Ni som redan har byggt kan bidra bilder och text.

    Observera att man måste plocka ihop de flesta av vingens delar innan man kan limma den.

    Det var allt för idag!
    Lars
    Bifogade filer Bifogade filer

  17. #57

    Reg.datum
    maj 2020
    Inlägg
    57
    Jobb
    Statsanställd Modellflygare
    Klubb
    Karlskoga

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Va tusan! Då måste det ju närma sig för mig också att få paket snart! :-) Eller i alla fall betala... Får väl fortsätta göra klart andra projekt bara. :-D
    Hej Ålänningen! Observera att jag tagit hem kitten UTAN kolfiberrör för att kunna börja bygga! Jag får kolfiberrören i efterhand! Mc rollo

  18. #58
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    660
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    Grenlanda Stratos

    Standard

    Här har vi den löstagbara nosen med tillhörande mall för att få pinnarna på rätt ställe.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	02C90DE4-0495-475C-8C5F-0DD7CE543121.jpg 
Visningar:	118 
Storlek:	59,9 KB 
Id:	71006

    Såhär är tanken att man gör vid borrning för hålen men INNAN(jag var för ivrig och snabb för mig själv) man sätter de små förstärkningsblocken runt motorspantet, kommer ta bild på senare när jag är på nästa kropp hur jag mer exakt går steg för steg =) blev lite hetsigt nu med denna.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	68EA6F02-77D1-4067-8DD7-1837F80C8CCD.jpg 
Visningar:	109 
Storlek:	57,6 KB 
Id:	71007

    Förstärkningsblock på insida motorspant som är likadant som på framsidan.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	788483CE-E8BA-4D75-A3B1-917BE5E34014.jpg 
Visningar:	125 
Storlek:	52,9 KB 
Id:	71008

    Min lösning på en lite stabilare fena och stabbe, en 8x8 trekantslist med lättningshål (som inte gör annat än lite design).
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	1CDB27B0-D9C7-414D-B973-4EDDF66BFF5E.jpg 
Visningar:	133 
Storlek:	54,4 KB 
Id:	71009

    Tänker nog testa(bara för man kan och vill) framöver med 4s eftersom jag hittade 2st 2s 1300mAh i gömmorna. Har kollat över och jämfört vikter mellan lite olika ackar.
    Ett 2s 2200mAh, 3s 1400mAh, 2x2s 1300mAh väger nästan lika mycket, 115-125g
    Vet att 3s 450mAh(ca 50g) är ca 2-4min flygtid på denna motor(2205 2300kv) med 7" propp på en 250g kärra så vill man ha flygtid och inte jaga vikt så kan dessa vara alternativ 2s skulle jag nog slänga på en 8" propp.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	6CE0DD55-2C15-4F11-8A4B-85D61A97BB92.jpg 
Visningar:	116 
Storlek:	52,7 KB 
Id:	71010

    Fick tillbaka mina specialbeställda kroppar från en gravering idag mycket rolig detalj! Har smått börjat på nya kroppen i brist på annat.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	170D0EB5-E863-4EA9-98B8-75459AF4685D.jpg 
Visningar:	140 
Storlek:	51,3 KB 
Id:	71011
    Senast redigerat av Mr.Bob den 2020-06-22 klockan 20:06.

  19. #59

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    688
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Tjusigt.....både nosen, den transparent klädda fenan och
    den fina gravyren. Skall det bli en lågvingad version?

    Bilderna på den löstagbara nosen ser tekniska ut. Tänker använda dem i nästa version av Byggtips om det är OK.
    Tack för ditt bidrag!
    Lars

  20. #60
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    660
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    Grenlanda Stratos

    Standard

    Använd på hur mycket du vill Lars !

    Tack! Ja, den kroppen jag ska smått påbörjat nu är en lågvingad version den "färdiga", klädda kroppen är en original så att säga. Den vingen som är tänkt till den lågvingade kommer vara lätt V formad och kanske helplankad eller halv.. Inte bestämt ännu !

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •