Reklam

 
Sidan 3 av 8 FörstaFörsta 12345678 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 142

Ämne: Mig 29

  1. #41

    Standard

    Kolla det här inlägget för hur du klär modellen med glasfiber.
    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...32-Glasning%21

  2. #42

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av OutstandingLures Visa inlägg
    Det Kommer nog inte vara nån lek att klä den, ryssen som jag fått ritningen av klädde den först med balsa sen verkar det som han använder nån typ av glasväv...Tanken är väl att göra på liknade sett...

    // Lars O
    Hej Lars!
    Att klä Mig-29'an med balsa tar förstås lite tid, men det är en lek med belöning...
    Jag antar att 1,5 mm balsa är lagom tjockt att planka kroppen med. Det finns ställen på Mig 29 som är nästan plana men där det är välvda ytor måste du klä med smala plank. Gör mallar av plywood för att skära plankorna där de skall smalna av i ändarna, t.ex från nosen och bakåt samt över motorerna. Mallarna kan användas till ett flertal plank om de är rätt uträknade. Limma liknande plank omväxlade på höger och vänster sida så att de inte drar kroppen sned.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Att skära plankning.jpg 
Visningar:	100 
Storlek:	14,4 KB 
Id:	71985
    Sweeper gav mig den här bilden. Var noggrann när du skär och slipar till plankorna så blir det ett minimum av slipning-spackling-slipning. Limma plankorna med gullim som är slipbart och inte segt. Använd lättspackel som är ungefär lika hårt som balsa så går slipningen bra. Sen när balsaskalet är klätt med 20-25 gram glasfiber och epoxy blir Mig 29'an riktigt fin.

    Hur skall du bygga vingarna?
    Lars N

  3. #43

    Standard

    Tack Daniel för länken, mycket bra Bilder och text....(Man bugar och bockar)

    Hej Lars och tack för Dina tips angående balsan, Kommer nog behöva endel stöd under plankningen då jag ser det som den svåra nöten.... Programmera CNC fräsen, jobba med Fusion 360 det är överkomligt då jag Kan det ganska bra nu.

    Lars O

  4. #44

    Standard

    Lite bilder Från mitt näste, har så snäll fru så jag sitter mellan köket och vardagsrummet I lgh å härjar...
    Även mina barn ställer upp för sin Pappa så Han får leva ut sin passion

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0890.jpg 
Visningar:	139 
Storlek:	105,2 KB 
Id:	71996Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0891.jpg 
Visningar:	137 
Storlek:	88,4 KB 
Id:	71997

  5. #45

    Standard

    Så Här ser bygget ut just nu, Morgondan Kommer bestå av att återskapa några fler detaljer som saknas I ritningen...

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0892.jpg 
Visningar:	144 
Storlek:	139,5 KB 
Id:	71998

  6. #46

    Standard

    Lars N angående vingarna så tänkte jag Bygga på samma sett som ryssen, skall se om jag hitter nån bild så lägger upp den så

    får du titta på det / Lars O

  7. #47

    Standard

    Hallå på er, helt seriöst börjar jag bli lite orolig över storleken....Den är ju gigantisk må jag säga hehehe

    Men iallafall så här ser bygget ut nu, slut på material så det blir att beställa på Måndag...

    Har bestämt mig för att använda CNC lasern till alla vingdelar som blir I balsa....Pågrund att jag vill undvika alla

    radier som bli när man använder CNC fräsen, har blivit en hel del slippande då alla hörn blir runda...

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0895.jpg 
Visningar:	141 
Storlek:	128,4 KB 
Id:	72016

  8. #48


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Måste verkligen hörnen bli runda med fräsen?
    Om du kör rakt ut förbi hörnet, bort fr biten och sedan svänger runt och kör rakt in på nästa skär blir hörnet kantigt.
    Kanske inte möjligt alla ggr men borde gå ganska ofta?
    Bara en tanke liksom...
    Bygget ser nice ut. Vad blir måtten på den?

    // Mats W
    Flygsmurfen

  9. #49

    Standard

    Hur gick det med lasermodulen, vad klarar den i balsa och plywood?

    Flygsmurfen:Problemet med hörnen är invändiga hörn, fräsens radie blir begränsningen. Med en pytteliten fräs så tar jobbet evigt lång tid istället.

  10. #50


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Jo, jag tänkte nog att det var så?
    Fördel laser då?
    Vad är fördelen m fräsen annars?
    Antar att lasern ger rök och brända ytor bl.a?

    // Mats W
    Flygsmurfen

  11. #51

    Standard

    Fördelen med fräsen är att den kan skära i flera material och att den kan fräsa i höjd också.
    Laser är ett 2D verktyg och man ska vara försiktig med vilka material man stoppar i. Alla material med "C" i sig (ex PVC) bildar någon kloridgas som fräter både på maskin och lungor.

  12. #52


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Ok, att ha bra ventilation i hobbyrummet kan ju vara en utmaning.
    Är bra sugen på en fräs men den lågfrekventa produktionen motiverar inte investeringen riktigt.

    // Mats W
    Flygsmurfen

  13. #53

    Standard

    Tjena gubbar, har hållit på att utvärdera lasern idag, har inte fått den nya 30w Lasermodulen att funka fullt ut eller så bluffar dom med effekten...Monterade tillbax orginal Lasern på 15w och testat för fullt.

    Facit blev 3mm balsa 1 pass hastighet 370mm/min

    3mm plywood 2 pass hastighet 340mm/min

    med dessa värden så blev full genombränning....

    Fördelen med laser är att får mycket mindre spill då du Kan pressa ihop delarna du ska skära ut + att du slipper Tabsen som fräsen behöver annars lossnar delarna och flyger iväg..

  14. #54

    Standard

    Flygsmuren längden blir ca 1750mm vingbredden har jag inte kolla på ännu....

    Vad tror ni om dessa motorer, finns på Hobby King..Dr. Mad Thrust 90mm 12-Blade Alloy EDF 1600KV Motor - 2100W (6S)


  15. #55

    Standard

    OutstandingLures, jag har visserligen inte jättestor erfarenhet av olika EDF setups men har en Dr. Mad 90mm för 10s lyckas inte få den att ge i närheten av 5Kg thrust som specifikationen lovar, 3Kg är nog närmare sanningen.

    Jag funderade på att köpa laserhuvud min fräs eller bygga om min K40 till större skäryta men det blir nog modifiering av K40 för den går att köra ganska mycket fortare.

    Flygsmurfen, titta på Workbee. Jag köpte ett mekaniskt kit med stegmotorer från Bulkman 3D och sen ett styrkort (duet2) och spindel från Aliexpress (800w). Är ganska säker på att totalen blev runt 8000kr.
    Det går att bygga ännu billigare om man vill, exempelvis MPCNC eller DremelCNC men jag är tveksam till stabiliteten hos de fräsarna.

  16. #56

    Standard

    Ok tack Daniel Ahlin för din erfarenhet angående EDF motorn, får kolla runt lite mera å läsa på lite....Är oxå sugen på en co2 laser men där Går nog gränsen för vad jag Kan Dra in I lägenheten

  17. #57

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Jag har också en gammal DrMT fläkt som jag bara lagt åt sidan, inget drag att skryta med. Men dom har kanske lärt sej och gör bättre grejor nu.
    FreeWing fläkt med inrunner motor är nog iallafall ett säkrare kort. Eller FMS.
    /A

  18. #58

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av andWho Visa inlägg
    Jag har också en gammal DrMT fläkt som jag bara lagt åt sidan, inget drag att skryta med. Men dom har kanske lärt sej och gör bättre grejor nu.
    FreeWing fläkt med inrunner motor är nog iallafall ett säkrare kort. Eller FMS.
    /A
    Ok tack för tipset ska titta lite närmare på dessa

  19. #59


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Daniel Ahlin Visa inlägg
    OutstandingLures, jag har visserligen inte jättestor erfarenhet av olika EDF setups men har en Dr. Mad 90mm för 10s lyckas inte få den att ge i närheten av 5Kg thrust som specifikationen lovar, 3Kg är nog närmare sanningen.

    Jag funderade på att köpa laserhuvud min fräs eller bygga om min K40 till större skäryta men det blir nog modifiering av K40 för den går att köra ganska mycket fortare.

    Flygsmurfen, titta på Workbee. Jag köpte ett mekaniskt kit med stegmotorer från Bulkman 3D och sen ett styrkort (duet2) och spindel från Aliexpress (800w). Är ganska säker på att totalen blev runt 8000kr.
    Det går att bygga ännu billigare om man vill, exempelvis MPCNC eller DremelCNC men jag är tveksam till stabiliteten hos de fräsarna.
    Då börjar det bli ekonomiskt intressant men du nämner köpa i lösvikt fr olika håll och kombinera prylar av okänd teknik..
    Hum?? Blir nog dyr soppa om man inte vet vad man gör? Skall ju styras på någe sätt också...
    Du har ingen separat byggtråd någonstans? Skulle nog vara av allmänt intresse?

    Sorry TS för trådkapningen men ditt bygge får tankarna att vandra iväg :-)
    Man blir ruggigt inspirerad av byggmetoden..

    // Mats W
    Flygsmurfen

  20. #60

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Flygsmurfen Visa inlägg
    Då börjar det bli ekonomiskt intressant men du nämner köpa i lösvikt fr olika håll och kombinera prylar av okänd teknik..
    Hum?? Blir nog dyr soppa om man inte vet vad man gör? Skall ju styras på någe sätt också...
    Du har ingen separat byggtråd någonstans? Skulle nog vara av allmänt intresse?
    https://learn.ooznest.co.uk/c/Assembling_Your_WorkBee

    WorkBee är en konstruktion av ooznest men den "open source" så det finns olika leverantörer av delar att välja mellan. Min fräs är byggd helt enligt instruktionen på länken ovan. (screw drive och duet2 controller).
    Frässpindeln körs oftast helt separat men manuell start och inställning av varvtal för att hålla elektroniken så simpel som möjligt. Det finns ett antal videos på youtube med komplett montering och åtminstonne en facebook grupp.
    Risken med styrda maskiner är att det lätt blir flera....

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •