Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Hur göra vingstag?

  1. #1

    Standard Hur göra vingstag?

    Hej,

    Håller på bygger ett högvingat flyg, en SIG Kadet Senior med just under 2 m vingspann med diverse modifikationer som jag även tänkte ha vingstag till.

    Det finns olika sådana som tex:
    - ett enda enkelt huvudstag
    - ett huvudstag med ett vertikalt mellanstag i mitten
    - två huvudstag med dubbla vertikala stag upp till vingen i mitten med stag mellan huvudstagen på samma ställe
    - och säkert nåt till?

    Finns säkert en del teorier på var dess fästpunkter ska vara vid kroppen och under vingarna.

    Ovan är ju bara det teoretiska, det enklaste... men det praktiska är att få till detta. Ska man ha furu-list eller alu? Finns det färdiga?

    /MickeM
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Ingenting är starkare än den svagaste punkten...
    Retroholic!

  3. #3

    Standard

    Nu vet jag inte om Hobbyträ existerar i verkligheten längre men i så fall finns det profilfrästa stöttor där. http://www.hobbytra.se/index.php?key...ge=shop.browse

    Jag har använt sådana men har även hyvlat och slipat till egna. Dom jag köpte var till 1/4 skala men vet inte om det finns mindre. För att fästa dem har jag sågat in en spår i änden ett par cm och stucket in en aluminiumplåt där. Jag minns inte om jag borrade ett par hål för två små skruvar att säkra med. En stötta på mitten upp mot vingen gör att dom inte sviktar så mycket.

    /Mats

  4. #4


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    437
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Minicars har aluminiumrör med strömlinjeprofil i lite olika storlekar. K&S, tror jag gör dem.

  5. #5

    Reg.datum
    okt 2018
    Inlägg
    49
    Jobb
    pensionär
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard

    Hej

    Fästpunkt/er i vingen skall vara i vingbalk/ar. I undantagsfall kan man nog fästa i en sprygel av hårdplyfa. Gör ett metallbeslag av ca 1mm AL eller plåt som fästes i vingbalken med genomgående M2/M2.5 bult och plyfaplatta på baksidan. Gör lite balsa planking runt beslaget på U-sidan mellan spryglarna intill, där det sticker ut, så det går att fästa klädseln runt beslaget.

    PF

  6. #6

    Standard

    Tack för tipsen! :-)

    Hittade alu-profiler hos MBS, hur nu dom fästes snyggt. Men en plåt med hål instucken i profilen och skruv igenom funkar säkert om inget annat sätt finns.

    Ska väl räcka med ett stag per vinge?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  7. #7

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fyhren2 Visa inlägg
    Hej

    Fästpunkt/er i vingen skall vara i vingbalk/ar. I undantagsfall kan man nog fästa i en sprygel av hårdplyfa. Gör ett metallbeslag av ca 1mm AL eller plåt som fästes i vingbalken med genomgående M2/M2.5 bult och plyfaplatta på baksidan. Gör lite balsa planking runt beslaget på U-sidan mellan spryglarna intill, där det sticker ut, så det går att fästa klädseln runt beslaget.

    PF
    Peders förslag är den klassiska metoden, och den är bra. Stöttorna skall vara av furu.
    Beslaget vid kroppen bör vara en plåtremsa som går tvärs under kroppen. Då belastas inte longerongerna.

    Vingstöttor skall ta upp belastning på två sätt:
    1. Det självklara är drag när vingarna skall lyfta kroppen, i svängar med flera G.
    2. Vid landning, då vingarnas massa vill fortsätta nedåt, kan tvärstag upp till vingen a'la Cub göra nytta.

    FYRA EXEMPEL:

    En gammal och smidig metod är att surra/limma fast bockade pianotrådar i änden på furustöttan.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Wing struts  classic.jpg 
Visningar:	59 
Storlek:	74,9 KB 
Id:	70856
    Röret längs vingbalkens undersida syns som en liten cirkel, surrat/limmat vid balken. Montering på fältet genom att först trä in den visade änden i röret under vingbalken. Sen skjuter man framifrån in pianotråden i stöttans nedre ände i ett rör som sitter längsgående vid kroppssidans nederkant. Den pianotråden skall alltså vara bockad bakåt, parallellt med stöttans bredd.
    När planet landar kan stöttans övre ände hoppa ur röret! Bra eller dåligt? Klent för en 2m kärra!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Stötta med Z-bock.jpg 
Visningar:	69 
Storlek:	27,9 KB 
Id:	70857
    Ett bättre sätt är att göra en Z-bock i änden av den övre ändens pianotråd. Jäms med vingens undersida sätter man en plyfa-skiva med ett hål för Z-bocken. Trä in Z-änden i hålet och skjut in nedre änden i kroppskantens rör. Bra metod men jag har tyvärr ingen bra bild. Kärran på bilden är 175 cm och väger 3,5 kg.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Wing struts QS.jpg 
Visningar:	67 
Storlek:	131,6 KB 
Id:	70858
    Här är ett tidningsklipp från 1980-talet. En rejäl konstruktion för kvartsskalamodeller. Allt är nitat och skruvat! Man kan undra vad som händer om en vinge slår emot något...

    Sist kommer det profilerade plåtröret, så som jag använde det på Catalina-modellen, vikt 10 kg.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Plåtstöttor.jpg 
Visningar:	65 
Storlek:	27,9 KB 
Id:	70859Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Stöttände.jpg 
Visningar:	56 
Storlek:	19,7 KB 
Id:	70860
    Profilröret är köpt från Lindinger.at. Övre ändarna är tillplattade och fastskruvade i plåtfästen under vingen. Nedre änden var krånglig att fästa i kroppen. En duralplåt-remsa går tvärsigenom kroppen och är fastskruvad i ett plyfa-spant. Nedre änden av profilröret är proppat med en furu-plugg. En skruv sitter i pluggen med skallen förankrad en bit upp i profilröret. på skruvänden sitter en justerbar gaffel som griper över plåtremsan och är fixerad med en skruv tvärs igenom. Ingen flexibilitet men det har hållit för ett magplask i vattnet. Ålännings enkla förslag med en plåt instucken i profilrörets ände borde kunna fungera i de flesta fall.

    Krångligt det här så Ålännings fråga är berättigad. Mina bilder är från några byggen genom åren.
    Hoppas att de kan vara till nytta.
    Lars

  8. #8

    Standard

    Intressant! Har beställt alu-dropp-profiler och diverse furu-lister och alu-plåtar samt rostfria plåtar. Så på nåt vis ska väl dessa bli till nåt. :-)

    Hur långt ut på vingen bör fästet på vingen vara? Kroppen är 20 cm hög från vingen ner till nedre fästpunkten, var den nu blir. Varje vinge sticker ut ca 84 cm från kroppen, exklusive vingspetsen.

    På min Hangar 9 Piper J-3 Cub så är det rejäla vingstöttor i aluminium.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  9. #9

    Standard

    Cuben är ju ett väl beprövat flygplan med vingstöttor så det borde väl inte bli helt tokigt om du utgår från den både vad gäller infästning i vingarna och på kroppen.

    /Mats

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •