Reklam

 
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 44

Ämne: Turnigy 30cc vill inte starta...

  1. #21

    rwr43s avatar
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    111
    Jobb
    Verkstadschef
    Klubb
    MFK Skvadern

    Standard

    Tor ni alla har fastnat på bränslesidan men Tomas skriver ju att den inte ens tänder på startgas och då ligger problemet på tändsidan!! vad har du för stift? kollat gapet på stiftet? det kan ju vara så att gnistan ser okej ut med löst stift men ej är tillräcklig när du lägger till kompression! fel i tändbox tänder den ens på rätt ställe?? där skulle jag börja för tänder den inte på startgas så kan du glömma att den tänder på bensin!!

    MVH Robert
    Flyg lågt och hårt Mvh Robert

  2. #22

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Jag är också inne på tändsystemet för det har det varit när jag haft motorer som aldrig tänder fastän man har startgas. Nickelhydrid ackar kan vara ett problem med för hög inre resistans liksom om du har någon dålig switch för tändningen. Byte av tändstift antar jag redan är provat för det kan slå över på flera ställen än avsett liksom i kabel och tändhatt. Sista utvägen är att byta tändsystemet.
    / Ingemar

  3. #23

    Standard

    Om den inte tänder till på startgas så är det nog med allra största sannolikhet tändningen som fallerar. Så vitt den inte är helsur. Men det ser man genom att ta bort och kolla på stiftet om det är dränkt i bensin. Nu finns det tydligen olika tändsystem men ett av dom är lite märkligt att förstå hur det fungerar. Jag höll på gå banas i huvet innan jag förstod hur det funkade för några år sedan.

    I alla falla ska det ställas in på c:a 30 grader eller vad tillverkar föreskriver genom att sakta vrida motorn tills gnistan kommer vid 30 grader före ÖDP. Livsfarligt tänkte jag för då kommer man att slå av fingrarna när motorn baktänder. Men det gör man inte för när man slår igång motorn så roterar den lite snabbare än när man vrider runt den vilket systemet känner av och sänker tändningen till noll. När motorn sedan startar och varvet ökar ställer den upp tändningen igen. Så fungerar i alla fall det ganska vanliga eftermarknadssystemet RCGF och tror jag även många originalsystem. Om man ställer in ett sådant system på 0 grader blir tändningen 30 grader sen och då är det nog svårt att få motorn att starta.

    Ett långskott kan också vara att testa ett annat tändstift. Det kan gnistra hur bra som helst löst men när det sätts under tryck kan gnistan helt försvinna.

    /Mats

  4. #24

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Ännu ett fruktlöst försök...

    Jag köpte ett nytt NGK cm6-stift, som tyvärr var lite kortare än det kinesiska originalstiftet (cm7!)
    Passade alltså inte. Hatten räcker inte ner till stiftets topp.
    Provade med att plocka isär förgasaren, där satt ett liiitet fragment av en packning i ett hål.
    Bort med det.
    Provade att starta igen, denna gång med en 6V NiMh-acke och originalstftet, inte ett liv, trots att förgasaren suger soppa, och jag försökte med startgas.
    Körde med startmotor, funkade inte heller.


    Nu har jag ett par andra tändsystem liggandes till andra motorer, ska nog prova med nåt av dessa.
    ..
    Retroholic!

  5. #25


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Hej Thomas,
    Liksom flera andra tidigare varit inne på är det nog tändningen som är boven. Om FTL är ett system som skall ha statisk tändpunkt 28° före övre dödpunkt och du skrev tidigare att gnistan kommer några ° efter ÖDP är det rimligt att motorn är livlös.

    Om FTL däremot är ett tändsystem som skall ha statisk tändpunkt runt 0° ÖDP borde motorn tända....

    Min gissning är alltså att statiskt tändläge borde vara 28° före ÖDP. Oftast brukar ju sensorn ha en ganska liten justermån så den bör ju sitta på ungefär rätt ställe om det inte är så att tändsystemet är bytt från ett med 0° förtändning till ett med 28° förtändning. En annan möjlighet är att medbringaren inte sitter i rätt position - oftast är den ju låst med en krysskil till vevaxeln så att den alltid sitter i samma läge. Kolla så att inte krysskilen är bruten eller borta och att medbribgaren med magneten har roterat ur korrekt läge. Har råkat ut för detta själv och det tog ett tag att komma på...

    Med vänlig hälsning,
    Kjell

  6. #26
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Printa ut en gradskiva i datorn och fäst på vevaxeln. Kolla att pick-up´en då sitter mitt för magneten ca 28 grader FÖRE övre dödläge. Dvs till höger om övre dödpunkt framifrån sett. Tänder motorn för tidigt och "bits" vrider du pick-up´en moturs (framifrån sett) så att tändningen blir lite lägre. Annars kan det vara en god idé att prova med ett annat tändsystem. Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Gradskiva.jpg 
Visningar:	52 
Storlek:	61,0 KB 
Id:	71021
    Ove (AM) Nielsen

  7. #27

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Joo'rå, så att...

    Nu ställde jag förtändningen på CIRKA 28 grader f.ö.d. med hjälp av gradskiva, och då hostade moroten igång!
    Men den startar bara med startmotor och fullgas, och stannar nästan direkt när jag släpper ner gasen till tomgång.
    Verkar som om jag får labba lite mer med förtändningen...
    eller??
    Retroholic!

  8. #28
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Antar att du rengjort förgasaren ordentligt så det kanske är ett meckande med nålarna.
    Som jag nämnde med fasans motor var förgasaren lite strul med så den var hemsk att ställa in tills vi hittade orsaken, throtteln som inte satt riktigt rätt, fick för mager blandning på lågfart oavsett inställning på nålar.

  9. #29

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Jodå, alla kanaler mm i förgasaren är rena.
    Samtidigt känns motorn väldigt "rå" vid startförsöken.
    Vill liksom bromsa när man släpper propellern, inte "studsa".
    Retroholic!

  10. #30

    Standard

    Du skulle behöva en manual där det står exakt hur tändningen ska ställas in. Men 28 grader borde vara ganska rätt om det är ett sådant system som ska ställas in på max förtändning vilket jag gissar att det är.

    Min erfarenhet av typ Walbroförgasare är att dom inte gillar att stå oanvända allt för länge. Det är mycket membran och backeventiler och grejer som kan klibba igen. Ibland kan dom vakna till efter några startförsök när ny bensin löser upp det som eventuellt fastnat. Det är ju små flärpar på membranet som ska agera backventiler och dom kan vara lite känsliga så dom inte sluter tätt och då pumpar inte förgasaren bränslet som den ska.

    Den där råheten eller trögheten brukar i regel släppa efter att motorn startat till och blivit lite ljummen. Eller så har den nästan inte alls varit körd så att den inte riktigt släppt än. Dom kan väl vara lite kärva och gå lite dåligt innan dom blivit inkörda. Det är väl ytan i cylindern som är lite rå från början efter honingen.

    /Mats

  11. #31
    TomasEs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    369
    Jobb
    Flygtekniker
    Klubb
    Sigtuna MFK, Östhammars MFK

    Standard

    Detta kan kanske vara något för dig Thomas.
    En instruktion hur man räknar och mäter för att ställa in tändningen.
    Lycka till.
    Mvh TomasE

    http://www.stetsonflyers.com/PDF/timing%20a%20gasser.pdf
    Do you remeber when sex was safe and flying was dangerous?

  12. #32

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av TomasE Visa inlägg
    Detta kan kanske vara något för dig Thomas.
    En instruktion hur man räknar och mäter för att ställa in tändningen.
    Lycka till.
    Mvh TomasE

    http://www.stetsonflyers.com/PDF/timing%20a%20gasser.pdf
    Tack Tomas!
    Det förklarar ju tajmingen på ett annorlunda sätt, ska prova när jag kommer hem ikväll.

    Jag har också för mig att jag har läst någonstans att ´råheten´ släpper efter ett tag...
    Retroholic!

  13. #33

    Standard

    Jag har en DLE-55 som varit enormt tjurig och bara startat med starter. Nu, med bytt membran i förgasaren startar den enkelt med hand flipp. Tidigare dålig respons på nålarna, nu enkel att ställa in. Den hade också stått rätt länge.
    Totalt förändrad motor med nytt membran alltså! Var supernoga med höjden på reglernålen. Använde mättolk.
    /OlleG

  14. #34

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Jag har provat med en original Walbro förgasare med friska membran, ingen skillnad.
    Den "startar" med hjälp av startmotor, men dör så fort man släpper gasen....
    Retroholic!

  15. #35

    Standard

    Måste du ha full gas för att den ska gå eller går den om du skruvar upp tomgången lite extra? Om du testar att öppna lågfartsnålen ett kvarts varv och se vad som händer. Tror den ska stå någonstan mellan 1 till 1 1/4 varv öppen men 1,5 ska den npg starta med också. Har du koll så att impulserna från vevhuset är som dom ska. Ibland är det en extra slang och ibland är det någon kanal mellan förgasare och vevhus. Men pumpar den bränsle bör det väl vara ok. Om du tömmer bränsleslangen och sedan slår runt motorn, suger den fram bränslet direkt då?

    /Mats

  16. #36

    Standard

    Annars finns det gott om sidor på nätet om hur man ställer in en Walbroförgasare. Här är en http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?t=3912

    /Mats

  17. #37
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Om kolven inte ar symmetrisk, kan den vara felvänd. Kolla att kolvens kanaler hamnar rätt. Kolven kan sitta 180 grader fel...
    Ove (AM) Nielsen

  18. #38

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Förgasarna, både kinavarianten och den 'äkta' Walbron, pumpar fram bränsle som de ska.
    Nålarna är öppna ca 1,1/4 till 1,1/2 varv vardera.
    Att vända på kolven verkar lite långsökt, men jag ska undersöka.
    Retroholic!

  19. #39
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Nåla upp till 1,3/4 - 2 varv på båda, vet att motorer gärna varvar upp när de går för magert.

  20. #40
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Har för mig att DLE-motorerna har en överströmningskanal på framsidan av cylindern. Är kolven felvänd fungerar motorn dåligt.
    Är Reedventilen OK?
    Ove (AM) Nielsen

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •