Jag är med i en Facebookgrupp som handlar om foton från förr från min gamla hemstad där jag är född.
En kille i gruppen tar en del fina foton med drönare, inne i stan...
Har inte påpekat nåt än, jag tänker att han kanske listar ut själv snart att detta inte är tillåtet enligt drönarbestämmelserna eller med sitt förnuft. Så var det en kväll det kom in på platser folk skulle vilja se från luften. Då skriver en f.d. polis och undrar om inte drönarflygaren kunde ta ett foto på en viss adress i stan... Det blev ju lite komiskt... Det är möjligt att killen med drönaren har tillstånd för drönarverksamhet osv men att flyga inne i stan och ta bilder kan aldrig vara OK utom i mycket speciella fall och när det inte finns några människor på marken eller annars som skulle kunna innebära risk för levande varelser på marken om det skulle hända nåt med drönaren när den flög och tog foton. Säkerhetstänket är väl det som brister mest gissar jag bland en del drönarpiloter. Det är nog lätt att bli förblindad av vilka fina bilder eller video det går att ta med en drönare nuförtiden och med alla hjälpmedel som finns i de moderna drönarna tror sig nog många, kanske "färska", drönarpiloter ha allt under kontroll.
Väldigt svårt att utbilda bort såna här saker, tror jag. Det är väl lite så att med ålder kommer bättre omdöme i sådana här situationer, skulle jag tro, men många drönarpiloter är ju rätt unga och kanske "heta på gröten".
Kanske dags införa "geofence" runt befolkade områden som städer och byar som en modern drönare skall vara programmerad att inte kunna flyga över? Om inte människorna, drönarpiloterna (multikopterflygarna), själva kan undvika att flyga över befolkade områden kanske tekniken kan hindra dem, eller kanske bättre formulering hjälpa dem undvika att flyga över olämpliga områden? Varför inte ta tekniken till hjälp för att hålla skyddsnivån hög mot levande varelser på marken, när det finns teknik för detta? Jag bara undrar jag.
Tekniken finns ju redan så det borde gå att åtminstone för kommersiella drönare till att börja med ha krav på att de ej får flyga över vissa platser, det skulle t.ex. kunna vara inte få flyga inom ett av TS godkänt fälts "luftrum". Varför ställer inte myndigheten krav på att tillverkarnas drönare, ja alla drönare, skall vara förberedd för detta och så kan de senare ta storsläggan och införa från ett visst datum sådana restriktioner? Jag bara undrar jag. Ta tekniken till hjälp för att skydda det som skyddas skall från drönarflygningar. Det verkar ju som en del människor som flyger drönare (multikopter) inte följer drönarbestämmelserna. Då kanske tekniken skall hjälpa dem på traven? Är det orimligt det jag tänker?
Kjells förlag att regga "reservflygfält" och få dem godkänds hos TS enligt proceduren som visat sig funka så bra är en bra idé.
I ena klubben jag är med i har vi ett gäng platser vi brukade flyga på sen urminnes tider (sen tidigt 1970-tal) som vi ej brytt oss om att ansöka om godkännande hos TS. Vi har ett godkänt fält. Det gäller göra "claim" på de gamla platserna, som användes förr för radioflyg men som kanske numera inte används så mycket. Men alltid bra att ha så många platser som möjligt att välja på, om inte annat är det bra för framtida modellflygare att ha mer än en plast att flyga på som är godkänd av TS.
/Bo