Reklam

 
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Fail-Safe på el-båt?

  1. #1

    Standard Fail-Safe på el-båt?

    Jag har tidigare kört bensindrivna båtar(ca 10år sedan) och det var såklart alltid mycket noga med säkerheten och jag skulle på den tiden aldrig komma på tanken att köra på ett icke "inhägnat område"(inte precis inhägnat men i alla fall platser som är specifikt utvalda för båtracing, utan risk att båten träffar någon om den skulle skena iväg).

    Dock började det rycka lite i båt-nerverna nu igen och jag tänkte lite på det och undrar lite om någon här har några tankar om detta.
    Hur säker är en el-båt ur perspektivet "drive-away"?
    Det är lite skillnad med bensindrift eftersom ganska många olika saker kan göra att båten skenar iväg.
    Men en el-båt borde ha en lite annan typ av säkerhet. Den har ju inget mottagarbatteri utan använder driv-batteriet. Den har heller inget gas-servo och linkage. Så vilka fel skulle kunna ge "drive-away" med en elbåt med korrekt inställd fail-safe?

    Drivacc tom eller kortsluten gör ju att båtens motor dör.
    ESC:n(alla av någorlunda kvalitet) känner av om en gas-signal är fel(för lång, kort eller saknas) och stänger av motorn, dessutom sitter oftast BEC:n i ESC:n så om nått händer med kabeln eller kontakten på ESC:n så försvinner mottagarströmmen och signalen.

    Man kan säga att en el-båt behöver ström till ESC, ESC behöver ge mottagarström till mottagaren och mottagaren behöver generera en korrekt signal tillbaka till ESC - Annars går inte motorn

    Vilket fel skulle kunna generera en "drive-away" på en el-båt? Endast "virus" eller är det något jag inte tänkt på.

  2. #2

    Standard

    Om ESCen får nåt fel och "fastnar" i tex ett fullgas-läge oavsett mottagarens signal till ESCen så lär ju båten sticka iväg. Då är det bra ha en funktion på sändaren (som säkert fortfarande fungerar) där du kan "kill'a" motorn genom switch, som på bensinmotorbåtarna. Men då måste man ju koppla ur en eller helst två av kablarna till motorn, hur man nu skulle göra det...

    Det är det enda jag kan komma på, efter pilotfel eller bristfällig byggare som missat failsafe mm.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  3. #3

    Standard

    Ja, det är ungefär det enda jag kommer på också, att ESC får "virus" och fortsätter skicka gas oberoende av signal in. Det är nog väldigt osannolikt(för borstlösa system) och om det skulle hända så blir det ändå ingen "drive-away" så länge styrningen fungerar. Så ESC ska få virus och samtidigt ska BEC:n i den slutar fungera(dessa brukar vara separata kretsar på ESC så det är nog få fel som kan orsaka båda).

    På bensinbåtarna hade jag alltså ett relä som stängde av motorn om mottagar-spänningen försvann(draget relä = motorn går). Jag kunde inte styra relät från radion.

    Jag tänker också på borstlösa ESC och dom känns säkrare än borstade, eftersom det är mycket som ska bli rätt i ett borstlöst system för att motorn ska snurra. I ett borstat system så går det att få kontakt på rätt(fel) ställe(både kablar/kontakter och internt på ESC:ns kretskort) så snurrar motorn.

    Det är ganska säkert med borstlös el-båt då alltså, jag har inte tidigare tänkt på att det är så stor skillnad jämfört med bensin-drift faktiskt, men det är det ju

  4. #4
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    658
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Teknik är fortfarande teknik så i min värld inom flyg ser jag alltid till att ha separat BEC om något skit skulle hända med ESCn.
    Om man leker med tanken och säg att din båt skulle skena iväg pga fel i ESCn och BEC kretsen i samband med det lägger av så att du inte kan styra längre, har du en separat BEC har du alltid den möjligheten att styra oavsett vad som händer med ESCn.

    Det är bara en lekande tanke, teknik kan fortfarande gå sönder och bete sig konstigt beroende på vad som orsakar felet

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 918
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Använder aldrig separat BEC i mina elkärror och har aldrig haft ett enda sådant fel - men jag har ju bara flugit 100 % el under 20 års tid hittills... Och mer eller mindre dagligen. Skämt åsido - detta borde vara ett större problem med flygmaskiner än med båtar om det verkligen vore ett faktiskt problem vilket jag hittills inte upplevt. Men som vanligt - att mäta är att veta så kolla drivlinan så att du inte överbelastar fartreglaget vilket då skulle kunna störa dess inbyggda BEC.
    Roger

  6. #6

    Standard

    Fördelen med inbyggd BEC är ju att båt-ESC:er är både vattentäta (IP67 är rätt vanligt) och vattenkylda vilket gör den inbyggda BEC:n ganska driftsäker. Men oavsett om BEC är inbyggd eller separat så blir resultatet på en båt att den stannar(ingen ström till mottagaren = ingen signal till ESC).

    Men har jag rätt om jag påstår att en borstlös elbåt kan:
    Kortslutas var som helst(ledningar eller på kretskorten i komponenterna)
    Klippas/glappa var som helst(kablar, kontakter och internt på kretskorten)
    Vilken komponent som helst kan gå sönder(mekaniskt eller elektriskt)

    Och inget av det borde kunna resultera i en okontrollerbar "drive-away", däremot så stannar motorn vid många av åtgärderna. Jag kommer då inte på något specifikt som man skulle kunna göra för att orsaka detta förutsatt att allt är installerat och justerat som det är tänkt(tänker främst på Fail-safe).

    Nästan varje tävling är det någon bränslebåt som blir okontrollerbar och hamnar i cirklar eller går upp på land. Detta borde vara tämligen sällsynt med borstlösa båtar.

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 918
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Åter - om detta var vanligt med dagens eldrivlinor så borde vi som flyger flygplan definitivt vara ännu hårdare drabbade - och det tror jag inte vi är. Så du kan nog vara lugn. Installera ordentligt och mät helst max inmatad effekt så har du gjort det du kan.
    Roger

  8. #8
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    658
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Viktigaste är som du redan nämnt, rätt inställd failsafe om mottagningen brister.

  9. #9

    Standard

    Tackar för era tankar, verkar som vi tänker ganska lika

    Detta är ju förstås lika för bilar, flygplan och liknande. Som Roger skriver så verkar ju inte skenande el-modeller vara ett utbrett problem.

  10. #10

    Standard

    Frågar här istället för att starta en ny tråd. I reglementet för klass FSR-E står det såhär:
    "Only single hull boats with submerged drive and electric motors are allowed. Different types of hulls or drive systems are not allowed. So called Mono or Hydro boats or similar are not allowed.

    Vad är egentligen skillnaden på "single hull" och "mono"?

  11. #11

    Standard

    Jag tror att jag nu förstått hur dom menar. Det är klassernas benämning som gör det otydligt för en som inte är så insatt.
    FSR-E måste vara en båt av singelskrovsmodell och måste ha undervattenspropeller(ytskärande är ej tillåten). "Mono" är en klass som också är singelskrovsmodell men måste ha ytskärande propeller.
    D.v.s Reglementet säger inte att monoskrovsbåtar är otillåtna i FSR-E utan det säger att båtar avsedda för Mono-klassen inte är tillåtna(vilket ger sig själv eftersom Mono måste ha ytskärande propeller).
    Det hade faktiskt varit tydligare om dom utelämnat meningen
    "So called Mono or Hydro boats or similar are not allowed."
    eftersom meningarna innan den redan beskrivit vad som är tillåtet och att annat är otillåtet.

    Hoppas detta hjälper det att klarna för fler än mig

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •