Jag har tidigare kört bensindrivna båtar(ca 10år sedan) och det var såklart alltid mycket noga med säkerheten och jag skulle på den tiden aldrig komma på tanken att köra på ett icke "inhägnat område"(inte precis inhägnat men i alla fall platser som är specifikt utvalda för båtracing, utan risk att båten träffar någon om den skulle skena iväg).

Dock började det rycka lite i båt-nerverna nu igen och jag tänkte lite på det och undrar lite om någon här har några tankar om detta.
Hur säker är en el-båt ur perspektivet "drive-away"?
Det är lite skillnad med bensindrift eftersom ganska många olika saker kan göra att båten skenar iväg.
Men en el-båt borde ha en lite annan typ av säkerhet. Den har ju inget mottagarbatteri utan använder driv-batteriet. Den har heller inget gas-servo och linkage. Så vilka fel skulle kunna ge "drive-away" med en elbåt med korrekt inställd fail-safe?

Drivacc tom eller kortsluten gör ju att båtens motor dör.
ESC:n(alla av någorlunda kvalitet) känner av om en gas-signal är fel(för lång, kort eller saknas) och stänger av motorn, dessutom sitter oftast BEC:n i ESC:n så om nått händer med kabeln eller kontakten på ESC:n så försvinner mottagarströmmen och signalen.

Man kan säga att en el-båt behöver ström till ESC, ESC behöver ge mottagarström till mottagaren och mottagaren behöver generera en korrekt signal tillbaka till ESC - Annars går inte motorn

Vilket fel skulle kunna generera en "drive-away" på en el-båt? Endast "virus" eller är det något jag inte tänkt på.