Reklam

 
Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: löda stötstång

  1. #1

    Standard löda stötstång

    Jag köpte några såna här stötstänger till en 1/4 Cub. https://www.rcflight.se/visaprodukt....tang-200-mm-m3 Dom är ju gängade bara i ena änden så tanken var att kapa den till rätt längd och löda på något lämpligt i andra änden. Har testat med vanligt radiolödtenn, VVS lödtenn och till sist med silverlod. Allting rinner av som vatten på en gås. Vad är det tänkt att man ska fästa på änden som inte är gängad? Det går väl så klart att använda någon typ av nippel där man fäster den med en stoppskruv men förstår inte varför man väljer ett material som är fullständigt omöjligt att löda i. Det jag tänkte löda dit var en sådan här https://www.rcflight.se/visaprodukt....ll-m3-2-st-fpk Den fäste tennet alldeles utmärkt i. Det står till och med "enkelt att löda i en stötstång" Undrar bara vilken stötstång?

    /Mats

  2. #2


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    437
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Du kan inte gänga med ett snitt? MBS har små gänggrejor.

  3. #3

    Cometens avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    133
    Klubb
    Acroflyers Sövde /Åhus MFK/Jet Skåne

    Standard

    Hej är den av rostfritt går det inte bra med ten men det borde gå med silverlod du har väl provat att slipa den riktigt ren och haft flusmedel på

  4. #4

    Standard

    Jag gjorde ett nytt test nu och slipade av den i smärgeln och jag använder avsedd fluss. Men nej det fäster inte. Testade även med en magnet och det blev ingen reaktion så då är det nog rostfritt.

    /Mats

  5. #5

    Standard

    Smärgel, rengöring och CA-lim funkar nog. Du kan ju alltid dragprova efteråt.
    "Allting beror på allting"

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Testa epoxy.. jag kör det på ett par kortare stötstänger och det har hållit än så länge. Rengör ordentligt, med t.ex aceton först bara.

  7. #7

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Vist går det att silverlöda rostfritt, det har jag gjort många gånger, men det gäller att använda rätt flush medel, som inte är helt giftfritt.
    https://www.damstahl.se/blogg/posts/...der-rostfritt/

  8. #8

    Standard

    Det känns enklare att söka efter en stång som är mera lödvänlig eller försöka gänga. Epoxi kan säkert hålla men jag vill inte chansa på linkaget till skevrodren på en så pass stor modell.

    /Mats

  9. #9

    Standard

    Skam den som ger sig. Jag gjorde ytterligare ett försök och då flöt silverlodet ut så fint. Vad som var skillnaden nu vet jag dock inte men det verkar sitta ihop nu i alla fall.

    /Mats

  10. #10

    Cometens avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    133
    Klubb
    Acroflyers Sövde /Åhus MFK/Jet Skåne

    Standard

    👍

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Skaffa "Stay-brite" flussmedel och deras silverlödten! Helt fantastiskt! Ingen rengöring behövs, löds med vanlig lödkolv.
    Har för mig att Minicars i enköping har "Stay-Brite".
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tn_Lödtenn.jpg 
Visningar:	102 
Storlek:	43,3 KB 
Id:	71414  

  12. #12

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Hej.
    De flesta byggvaruhus inkl Clas Olsson har helgängade M3-stänger ( 1 meter) där "vanligt " lödtenn fäster.
    /Lelle

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Helgängade 3mm stänger på byggvaruhusen är inte speciellt starka. Som jag sagt ovan så pröva "Stay-Brite", det är hur enkelt som helst att löda med då flussmedlet är så bra samt att lödtennet som medföjer är 5gånger starkare (innehåller silver) än vanligt lödtenn.

  14. #14

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jaka Visa inlägg
    Hej!
    Helgängade 3mm stänger på byggvaruhusen är inte speciellt starka. Som jag sagt ovan så pröva "Stay-Brite", det är hur enkelt som helst att löda med då flussmedlet är så bra samt att lödtennet som medföjer är 5gånger starkare (innehåller silver) än vanligt lödtenn.
    Jo Jaka. Till det vi använder dom så håller dom gott & väl och mer därtill !! Jag har 25-kilosflyg där jag använt helgängat från byggvaruhusen under flera år, och flera vänner till mej använder det också. Vi har, mej veterligen, aldrig haft något haveri pga en helgängad stång.
    /Lelle

  15. #15

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jaka Visa inlägg
    Hej!
    Skaffa "Stay-brite" flussmedel och deras silverlödten! Helt fantastiskt! Ingen rengöring behövs, löds med vanlig lödkolv.
    Har för mig att Minicars i enköping har "Stay-Brite".
    Jag har letat igenom Mincars sortiment, men hittar inget...
    Retroholic!

  16. #16


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    https://www.hab.se/bygghobby/hobbyve...rite-star-2000
    Sen är den stora frågan om dom har det lagerfört...
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •