Reklam

 
Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Sopwith Pup skala 1/4 på Optand

  1. #1


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 783
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard Sopwith Pup skala 1/4 på Optand

    För några veckor sedan, när det fortfarande var sommar - om än blåsig - hade vi besök på Optand av Kay och AnnaKarin från Skåne. Med i husvagnen fanns också denna fina Sopwith Pup....Håll till godo!



    Med vänlig hälsning,
    Kjell Nilsson

  2. #2

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Ett mästerverk!
    Hatten av!

    När kommer den med kulsprutesmatter...?
    Retroholic!

  3. #3

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Kjell, det där var mycket fint filmat. Vi får kanske komma upp på ännu en tur om några veckor. Sommaren blir förhoppningsvis lång i år. Tyvärr så hinner jag inte att färdigställa Pup nr: 4 så den får vi ta till nästa träff. Jo, det har blivit några Sopwith-maskiner de senaste åren, två Camels och tre Pups och den fjärde på gång. Så med sex maskiner lär det, enligt Mr Reeves själv vara inofficiellt världsrekord av en och samma person. Vi får väl se vad framtiden gömmer. Än så länge kan gubben stå upprätt och det finns nog plats för ytterligare någon maskin i hangaren.
    Kulsprutesmatter, nej det blir det nog inte Thomas. Motorn smattrar så pass mycket ändå att en kulspruta vore som en viskning i Amazonas. Men visst hade det varit kul, fast jag har ju så sällan någon att fajtas med!

    Kay krut

    Nej, modellflyg är inte drönare.
    Senast redigerat av kay.krut den 2020-07-27 klockan 10:42.

  4. #4
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Snygg kärra och snyggt filmat. :-)
    Bra slogan: ...Modellflyg är inte drönare...
    Ove (AM) Nielsen

  5. #5

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Hej go` vänner!

    För en tid sedan så skrev jag här på sidan om att jag skulle bygga ännu en Sopwith Pup. Jag nämnde också att det inte blev någon ny byggtråd. Jag hade ju redan tröttat ut Er med sex maskiner, två Camel och fyra Pup så det hade nog blivit lite upprepningar bara. Nåväl, kära hustrun tyckte att jag byggt tillräckligt med tråkiga gröna första världskrigsmaskiner och att det kanske var dags för något nytt !! Så en orörd låda på hyllan fick snart liv och det blev ännu en Pup !! Ja man kan väl aldrig få för många, eller? Nu skulle den här maskinen vara färdig lagom till nästa Östersundsträff men i dessa Coronatider så vet man ju aldrig vad som händer i framtiden. Jag tog därför tillfället i akt och började bygga så smått. Den här maskinen har jag försökt att banta ner på lite olika ställen där onödigt tunga bitar har fått ge plats för lättarelösningar. Resultatet blev en ett kilo lättare maskin, utan onödigt bly i nosen, de`du herr Reeves. Den ska bli kul att provflyga när vädret tillåter.
    Nej det blev ingen grön maskin, den blev vit och till råga på allt så finns den på Nya Zeeland. Kolla på nätet, Pup D4170 så ser du fullskalan. Det är en replika på originalet som tyvärr var inblandad i en kollision i luften med en annan Pup på tidigt nittonhundratal. Båda piloterna omkom. Hmm, det är nog lite säkrare med modellflyg ändå.

    Hustruns kommentar när hon fick se den vita maskinen i (nästan) färdigt skick "Jaså, du hade ingen färg att måla den med" Tacksamhet är världens lön.

    Nu har jag nog byggt tillräckligt med dessa maskiner och nu har jag ju enligt Mr Reeves satt inofficiellt världsrekord i antal byggda Reeves WW:1 -krigsmaskiner. Sju stycken, det kan väl få räcka. Nu väntar en lång härlig vinter med massor av tid att bygga något nytt. Nej inga Pups eller Camels men kanske en Pietenpol. Vem vet.

    Ha det bra och glöm inte att hålla avstånd.Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_5031.jpg 
Visningar:	112 
Storlek:	68,8 KB 
Id:	71814Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_5034.jpg 
Visningar:	88 
Storlek:	58,8 KB 
Id:	71815Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_5030.jpg 
Visningar:	104 
Storlek:	61,8 KB 
Id:	71813Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_5029.jpg 
Visningar:	95 
Storlek:	69,7 KB 
Id:	71812

  6. #6

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Lika tjusigt som vanligt, Kay!
    Du kan väl nästan bygga dom i sömnen nu, utan ritning.

    Jag tycker att vi får nominera dej till Guiness Rekordbok, kategori "Byggmästare"!
    Retroholic!

  7. #7
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Stiligt Kay!

    Den ser lite udda ut, men man behöver ju inte vara tveksam till ursprunget när man ser Kiwin i det röda bandet på bakkroppen...
    /\/\vh // /\/\r J.

  8. #8

    Standard

    Udda, men snygg!! Fint byggt, som vanligt. :-o
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  9. #9


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 783
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    För en vecka sedan hade jag tillfälle att besöka vännen Kay i Svedala. Vi hade en trevlig eftermiddag med kanonväder och en utflykt till Trelleborgs Modellflygfält, gott fika och ett besök i bygglokalen där jag fick en titt på Kays senaste (kanske inte den sista...) Sopwith Pup. Den är väldigt fin och med lite udda förebild så jag delar några bilder.



















    Med vänlig hälsning,
    Kjell Nilsson

  10. #10

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Kjell!
    Kul att du kunde komma ner en sväng och besöka oss sydlänningar. Ja vi har ett fint fält här nere på sydkusten, Trelleborgs Modellflygklubb, väl värt ett besök. Här flyger vi i stort sett året runt.

    Nu hoppas vi att Covid 19 inte ska ta udden av all hobbyverksamhet här i landet utan att vi kan träffas igen till nästa sommar på ett meeting någonstans. Då ska nog den här maskinen vara klar för luftdop.

    Tack för fina bilder.

    Kay krut


    Nej, jag räknar inte drönare som modellflygplan.

  11. #11

    mrfxcoupes avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    260
    Jobb
    Hyrdraultekniker SCA Underhåll.
    Klubb
    MFK Skvadern

    Standard

    Tack Kjell och Kay för fina bilder på ett snyggt bygge och fin flygfilm. Hoppas att vi får träffas igen på Optands flygplats på nästa års Östersunds meeting. Saknade denna träff i år även om det var väldigt trevligt uppe på Hedlanda också. Kanske kan det bli båda ställen till sommaren . Måste tänka positivt.
    Sköt om er i vinter så laddar vi till nästa år.

  12. #12


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 783
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Här kommer en kort film på premiärlandningen av Kays Sopwith Pup. Om jag inte är fel underrättad är detta Kays 5:e Sopwith Pup från Mick Reeves fina byggsatser. Därmed är nog Kay Sveriges meste Sopwith-byggare?

    Trådens rubrik är inte riktigt korrekt för detta inlägg - det är alltså inte på Ope utan i Skåne...



    Med vänlig hälsning, Kjell Nilsson
    Senast redigerat av kjni den 2021-06-19 klockan 18:52.

  13. #13

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Sicken häärlig inledning på videon!
    "Back from mission", liksom...
    Retroholic!

  14. #14
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Snyggt! Gratulerar Kay!
    Ove (AM) Nielsen

  15. #15

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Tack Kjell för hjälp med videon.

    Ja det är Pup nummer fem. Dessutom har jag byggt två Camels också, så med sju Reevesmodeller totalt är jag nog Sveriges meste " Reevesbyggare" åtminstone än så länge.

    Glad midsommar!

    Kay krut

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •