Reklam

 
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Spektrum forward programming

  1. #1

    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    153
    Jobb
    Mjukvaruutveckling
    Klubb
    AKMG

    Standard Spektrum forward programming

    Är det nån som använder Spektrum forward programming? Vad jag förstår är att man via luftgränssnittet kan programmera mottagaren från sändaren, men det måste vara en Spektrum sändare. Finns det alternativ till detta? Kan man koppla in en USB dongle till mottagaren och göra motsvarande från en PC? Har inget behov av detta i dagsläget, men kanske i framtiden. Vill inte köpa Spektrum radio om det inte behövs.

  2. #2

    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    153
    Jobb
    Mjukvaruutveckling
    Klubb
    AKMG

    Standard

    Svarar mig själv lite. Kanske denna funkar: https://www.spektrumrc.com/Products/...odID=SPMBT1000. Verkar vara Bluetooth och så kopplar man den till mobilen och då kan programmera i fält?

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Dongeln är till för att programmera om mottagare/gyro via en app i telefonen. Så så sätt fungerar det säkert.
    Forward Programming gör att du slipper dongel och app, och använder ett gränssnitt som finns i IX12 och IX20.
    Så du kan inte räkna med att kunna använda just den funktionen via en annan radio. Men som sagt, via app/telefon/dator med dongel så går det.

  4. #4

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Fwd programming finns även med generation 2 av DX sändare, förutsatt den är uppdaterade med senaste firmware. Dvs inte till Dx7s, Dx8g1 och äldre, som jag uppfattat det hela. FP funkar t.ex fint med min gamla Dx18g1.

    Tveksam om konfiguration är möjlig både via FP och BT/USB, som jag uppfattat det hela kan man bara konfa äldre AS3X Rx via USB/BT. Har den FP så är det bara den vägen man kan konfigurera. Prova och rapportera här!!
    Firmware uppdatering sker dock som vanligt via USB.

    Tyvärr har man missat att ha FP i nya Avian "Smart ESC", kräver specialdosa eller gammeldags throttle stick programmering med pip-ljud. Hoppas dock att ny ESC firmware ska fixa det....
    /A

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Det är bara vissa nya mottagare som det fungerar med - t ex AR637T - alltså den man köper "separat" och inte den variant som sitter i vissa BNF-kärror. Dessa senare skall enligt uppgift så småningom gå att programmera om via Forward Programming men det kräver att Spektrum släpper en firmware-uppgradering till den mottagarvarianten (AR637TA). Tyvärr kan man inte programmera den mottagaren via t ex PC eller på annat sätt som man kunde med föregångaren (AR636) så där sitter man fast till dess Spektrum fått "fingrarna ur"...
    F ö är det nog som andWho skriver.
    Roger

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Har läst/sett lite och precis.. jag hade missat att Gen2 av DX8 , 18 etc har forward programming om man uppdaterar mjukvaran
    Skall själv testa detta med min IX12 när jag fått hem helikoptern. Bara för att se vad man kan göra helt enkelt

  7. #7

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Varför skall/vill man programmera om sin mottagare?

    Lars

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    För att anpassa ex flygegenskaperna för en själv, i en flightcontroller eller gyro. Själva mottagaren är mer uppgradering av mjukvara. Te.x vill du kanske ha "Safe mode" eller ändra känslan/hastighet i gyrot på en helikopter.

  9. #9

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Även gamla 636 har numera FP, om man har flashat firmware version 4.40 (Blade 230V2 specifik). På skoj har jag provat det med en gammal GAUI 550 Hurri. Funkar alldeles utmärkt, utom att stjärten blir vild om man inte varvar ner sakta. Slår man i throttle cut direkt får man en piruett.
    Även nya FC6250HX har FP. Men som sagt, tyvärr inte de nya Avian Smart ESC (än).
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Photo_ca45a1ec-f61e-45be-a572-7f4ab44e5792[1].jpg 
Visningar:	27 
Storlek:	188,1 KB 
Id:	71314  

  10. #10

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Ska kanske också nämna att FP i 636 v4.40 inte har någon funktion för grundkonfiguration av helin, det gör man med sändarens spakar på gammalt vis. Bara gyrots PID inställningar mm kan göras via FP.
    FC6250HX är däremot komplett, allt kan göras via FP.
    /A

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •