Reklam

 
Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Elmotor som hackar vid 60% pådrag och mer

  1. #1

    Standard Elmotor som hackar vid 60% pådrag och mer

    Skulle lufta min flygmaskin som varit stående ett tag idag och vid ca 60% pådrag så börjar motorn hacka och inte ge någon effekt, ska se om jag kan få upp en video på eländet.

    Är det någon som kan ha den blekaste aning om var man ska börja spåna för att komma fram till vad som är galet? skulle ju vara skönt om det är någon enkel programmering av ESC eller nåt.

    Tänkte väl testa att byta motor, fartreglage så får man se om det är nåt där som havererat.

  2. #2

    Standard

    Jag tycker det är osannolikt att motor eller fartreglage havererar medan de står oanvända. Du har väl inte bytt propeller till en som är för stor för motor/fartreglage? Drivbatterierna däremot kan mycket väl degenerera vid lagring. Dåliga kontakter och/eller lödningar kan ge liknade problem.
    /Leif

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Ja, i princip kan det bero på alla komponenter i drivline-kedjan men som pernstig säger så skulle jag också börja med att testa med ett annat batteri - samt kolla alla lödningar och kontakter.
    Roger

  4. #4

    Standard

    Jag kan nog ha stoppat i en större propp, ska kolla imorrn.
    Har inte alla data i huvvet men jag tror att fartreglaget är ett 70 amp och jag kör med 4 cells lipo, snurran tror jag i det här fallet var en 12x8.
    Motorn var nog en sådan här https://hobbyking.com/en_us/turnigy-...ner-710kv.html
    och kollar man på den datan så kanske motorn inte gillade att jag skruvade på 12x8:an? har tyvärr ingen amp mätare för tillfället men det kanske har med det att göra.
    Kollar närmare imorrn och återkommer om det löser problemet och lite närmare uppgifter om hela setupen.

    Har ni några andra tankar så kom gärna med inputs.

  5. #5
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Kanske är timingen som inte riktigt är rätt, är svårt när det är en ganska fattig beskrivning på symptomet om du kommer över 60% gas då? Testa som sagt annat ack om det kan vara den som inte levererar.

    Är det bara motorn som drabbas eller startar ESCn om vid symptom?

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Ser normalt inga problem med den ack/propp-kombinationen på den motorn. Har du inte kört den kombinationen tidigare och den fungerade då - så uppfattade jag din ursprungliga fråga... Ju bättre beskrivning - desto enklare att ge råd.
    Roger

  7. #7

    Standard

    Jomen precis, det när därför det känns lite sjukt.
    Jag ska se om jag hinner felsöka lite i veckan, kolla lödningar och kontakter, byta till ett likadant fartreglage och kolla med en annan motor. Det kanske är smartast att kolla olika timing m m innan man börjar härja runt för mycket.
    Det är lite svårt att förklara hur motorn uppträder men när man kommer över ett visst trottelläge (60-70%) upp till full gas så börjar det hacka, typ tjögga tjögga tjögga tills man drar av gasen.
    Kan tillägga att jag provat olika fyra olika ackar så det bör inte vara det.

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Att ställa om timingen är väl det enklaste att testa nu när du uteslutit acken - samt gärna kolla strömförbrukningen så att du inte passerat vad reglaget klarar av. Testa även med en mindre propp för att se om du med lägre belastning undviker dessa problem.
    Roger

  9. #9

    Standard

    Jomen precis, det när därför det känns lite sjukt.
    Jag ska se om jag hinner felsöka lite i veckan, kolla lödningar och kontakter, byta till ett likadant fartreglage och kolla med en annan motor. Det kanske är smartast att kolla olika timing m m innan man börjar härja runt för mycket.
    Det är lite svårt att förklara hur motorn uppträder men när man kommer över ett visst trottelläge (60-70%) upp till full gas så börjar det hacka, typ tjögga tjögga tjögga tills man drar av gasen.
    Kan tillägga att jag provat olika fyra olika ackar så det bör inte vara det.

  10. #10

    R_Sjostedts avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    89
    Jobb
    "Flyglärare EMFK"
    Klubb
    Eslövs MFK

    Standard

    Sätter min peng på att accen inte levererar.
    Hade själv ett liknande fenomen igår, bland massa goda råd som kom vi fram till att bäst före på accen var passerad.
    Lycka till!
    När slutar man vara "Rookie"?
    SPEKTRUM-gillare med målet att flyga alla typer av plan!
    YouTube / Instagram / EslövMFK

  11. #11

    Standard

    Har ju testat fyra olika ackar så det känns ju lite osannolikt att alla fyra har blivit bojsänken, men jag är inte den som e den så jag köper en ny ack att ha med vid felsökningen ��.

  12. #12

    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    153
    Jobb
    Mjukvaruutveckling
    Klubb
    AKMG

    Standard

    Hade problem med en motor som bara hackade och inte ville starta. Den hade jag byggt själv från en byggsats och då är det förklarligt . När den var nybyggd gick den ganska bra, men den hade lite väl högt kV. Efter ett tag blev det problem och till slut gick den inte att köra alls. Det tror jag berodde på strömförbrukningen, ESC:en blev väldigt varm, har du kollat det, alltså strömförbrukningen? Kör utan propeller t ex, funkar det då?

  13. #13

    Standard

    Sådär lagom långt senare, glömde bort den här tråden.
    Jag skiftade ESC och allt vart frid och fröjd, tack för engagemanget i alla fall :-)

  14. #14
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av R_Sjostedt Visa inlägg
    Sätter min peng på att accen inte levererar.
    Hade själv ett liknande fenomen igår, bland massa goda råd som kom vi fram till att bäst före på accen var passerad.
    Lycka till!
    Du råkade visst förlora din peng

  15. #15

    Standard

    Hoppas inte pengen var för stor ??, blir svårt att förklara.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •