Reklam

 
Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Bygge av ECO mini - Sideon V2

  1. #1

    Standard Bygge av ECO mini - Sideon V2

    Jag har byggt(inte helt färdig ännu) en Sideon V2 som är en liten el-båt som klassar in i NAVIGAs reglemente i klassen ECO mini (max 430mm lång och minst 450g). Det är en tävlingsklass som inte körs i Sverige ännu men är populär i andra länder(körs både EM och VM).

    Jag köpte ett tomt skrov och har gjort vissa delar själv. Det vore roligt om fler kunde bygga båtar så vi kunde dra igång lite tävlingar

    Just nu håller jag på att försöka hitta rätt motor/propeller-kombination. Tror att jag har bränt motorn på bilden men vet inte säkert :P
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	14.jpg 
Visningar:	70 
Storlek:	96,4 KB 
Id:	71468   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	3.jpg 
Visningar:	53 
Storlek:	56,7 KB 
Id:	71469   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	4.jpg 
Visningar:	55 
Storlek:	41,9 KB 
Id:	71470   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	6.jpg 
Visningar:	49 
Storlek:	52,7 KB 
Id:	71471   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	9.jpg 
Visningar:	63 
Storlek:	54,0 KB 
Id:	71472  

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	10.jpg 
Visningar:	50 
Storlek:	68,9 KB 
Id:	71473   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	12.jpg 
Visningar:	56 
Storlek:	80,6 KB 
Id:	71474   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	15.jpg 
Visningar:	66 
Storlek:	55,9 KB 
Id:	71475  

  2. #2

    Standard

    Motorn på bilden är nog bränd då den går dåligt och luktar skumt. Har bytt motor från 3100kv till 2650kv och båten går i princip lika fort som när förra motorn var ny, men den nya är starkare så den tappar mindre varvtal i svängarna. Det är inte samma motor-fabrikat men samma storlek 2040. Nu körde jag två accar utan att motorn ens blev varm. Ska byta propeller från stigning 34mm till 37mm och se hur den går då

    Det är inga problem att få en el-båt att gå ruskigt fort, men man måste kunna köra ett race som är 5min långt och man är begränsad till att förbruka 21Wh så det gäller att få båten lagom snabb och effektiv

  3. #3

    Standard

    Kanske någon har förslag på bra accar? Jag har två gamla batterier nu som funkar, fast dom är lite tunga.
    Det ska vara 3s LiPo och kunna leverera 21Wh på 5 min samt vara så lätt som möjligt.

    Dessa finns ju: http://ecomaster.torgg.com/collection/for-rc-boat/product/lipo-2200mah-3s1p-25c-redzone-for-limiter-made-in-032019
    Men jag hade gärna köpt från någon svensk butik så finns det likvärdiga accar som väger runt 150g så kan ju det funka
    Senast redigerat av SniffSwe den 2020-08-24 klockan 22:30.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •