Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Konfigurera MPX Wingstabi?

  1. #1

    Standard Konfigurera MPX Wingstabi?

    Jag har konfigurerat en MPX Wingstabi RX-9_DR (#55013) med hjälp av Multiplex Launcher. Den ska sitta i en kompis FunCub NG men jag har några problem.
    1. När rodren rör sig tillbaka till neutralläget går de först snabbt men bromsar upp och går långsamt till rätt neutralläge. I videoklippet visas först med gyrot avstängt och sedan med gyrot i "damping mode"

    2. Efter trimning med gyrot avstängt ska man "toggla" gyrot av-på-av-på... för att det ska stämma med gyrot påslaget. Det får jag inte att fungera utan trimläget skiljer mellan av och på.
    Kompisen använder MPX Cockpit SX 12
    3. Sändaren larmar för låg mottagarspänning ("4,2 volt") kort efter påslag. Provat med (två olika) fulladdade 4S NiMH samt 5 volt från en datornätdel men samma sak med alla tre.
    Senast redigerat av pernstig den 2020-09-25 klockan 15:47. Anledning: Stavfel
    /Leif

  2. #2

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Hej Leif.
    Kan egentligen inte hjälpa dig då jag inte använder Wingstabi, men så där ska det givetvis inte se ut. Vilken variant använder du, den mera lättanvända Easy Controll eller den klassiska Wingstabi-programvaran?
    Att sändaren varnar för låg spänning är heller inget jag kan hjälpa dig med.
    Skulle jag vara du skulle jag börja med en ny modell, det är det jag kan föreslå...

    /Ville
    Senast redigerat av Ville den 2020-09-25 klockan 15:48.
    /Ville
    - Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

  3. #3

    Standard

    Det är som sagt Wingstabi RX-9_DR (#55013) som är den (svåranvända ) klassiska varianten och jag började med "ny modell"
    /Leif

  4. #4

    Standard

    Punkt 3 har löst sig, det var ett servo som överbelastade strömkällan pga begränsad rörlighet för sidorodret
    /Leif

  5. #5

    Standard

    Problemen lösta.
    1. Integrator Size i Damping Mode sänkt från 8000 till 2000 för skev, höjd och sida. Hittade/provade mig fram bland många parametrar i MPX Launcher advanced settings.
    2. Efter flygtrimning med gyrofunktionen avstängd ska man (efter landning) tydligen toggla snabbt mellan Off och Headhold så förs trimläget övertill Damping- och Headhold mode. (Headhold kommer jag sedan att stänga av permanent, jag tror det blir för svårt att flyga så med en fixvingemodell!)
    Senast redigerat av pernstig den 2020-09-26 klockan 18:47.
    /Leif

  6. #6

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Hej Leif.
    Visste du skulle fixa det. Bra, då vet man var man ska vända sig när och om man skaffar sig en Wingstabi.
    Servot må ha gått väldigt trögt, men det var väl ett Futaba förstås

    /Ville
    /Ville
    - Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

  7. #7

    Standard

    Passar på att berätta att så gott som allt ska utföras i Wingstabin. Man börjar med en ny enkel modell i sändaren med skev, höjd, sida och motor men inga mixar. Nu ska jag försöka få till klaffarna med höjdkompensation, också detta ska enligt manualen utföras i Wingstabin:
    "This compensation must be made via your WINGSTABI (and may under
    no circumstances be made via the transmitter itself).
    "
    /Leif

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •