Reklam

 
Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Fullkontroll/mft lagt ner?

  1. #1

    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    153
    Jobb
    Mjukvaruutveckling
    Klubb
    AKMG

    Standard Fullkontroll/mft lagt ner?

    Har Fullkontroll/mft lagt ner? Det var väldigt lite kvar i deras webshop när jag tittade senast och nu verkar den inte gå att hitta?

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Verkar så. Fick mitt sista utskick ifrån MFT den 5/7 - sen har det varit tyst. I o f s har det inte varit samma MFT som tidigare under senare tid när man mest hanterat det svenska lagret för Smallparts (?) i Norge. Kanske den firman gått i putten och därmed tog med sig MFT ?
    Roger

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Verkar så! Fick inte de grejer jag beställde för en vecka sedan.
    Det verkar vara så att antalet modellflygare minskar. Det skrivs också allt mindre på forum som detta och på R/C Universe som var stora för 25-15 år sedan -Tråkigt?

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Ja, Fullkontroll gick i graven för ett par år sedan.. MFT är bara återförsäljare/lager åt Smallsize numera som Roger säger.

    Minns jag rätt, så köpte Smallsize upp MFT och Fullkontroll och slog ihop dem mer eller mindre, då de sålde åt HorizonHobby.
    Numera sköter HH hela Europa via Tyskland, och därifrån får även privatpersoner köpa. Precis som HH:s sida i USA

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jo, såg häromdagen att horizonhobby.de även sålde till privatpersoner. Dock blev jag lite tveksam när jag tittade på sidan om fraktkostnader - där fanns bara några få länder uppräknade - och Sverige var inte ett av dessa.
    Fast faktum kvarstår - mft.nu fungerar fortfarande inte så hur det är med den handlaren är osäkert.
    Roger

  6. #6

    Standard

    Small Size AB har inlett konkurs 2020-09-23 enligt allabolag.se

    Min gissning är att de kunde inte slåss mot Elefun samt som ni nämner att HH tog själva över distributionen av HH produkter till norden.

    Hos mig fungerar inte mft.nu

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Tja - då var min gissning i mitt första inlägg inte så fel då.
    Tråkigt men som jag redan sagt - MFT under senare tiden var inte det MFT en gång i tiden varit - alltså före Smallsize-tiden.
    Roger

  8. #8

    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    153
    Jobb
    Mjukvaruutveckling
    Klubb
    AKMG

    Standard

    Även Hobbex verkar det gå utför med. De stängde i Nordstan i Göteborg för två år sen. Verkar bara vara butik i Strömstad numera. De har väldigt litet urval på hemsidan. Kommer ihåg när jag åkte till Borås 1985, enda butiken då tror jag, och köpte en bilstereo.

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Mycket riktigt, Hobbex konkade för två år sedan ca? Blev uppköpta av nåt bolag i Stockholm och driver bara onlineförsäljning samt butiken i Strömstad. Men ja, som du märker inte alls samma sortiment som när det låg i Borås (var stamkund där ett par år, när jag gick i skola utanför Borås).

    Roger. HH Tyskland skickar till Sverige. Har själv beställt reservdelar via dem till min IX12 utan problem.
    Och det skall gå att handla direkt från dem även för oss. Ta Autopartner, deras lager av Horizon Hobbys produkter, återspeglar det tyska huvudlagret. ) Så man kan gynna våra inhemska handlare som tar in dem åt dig, visserligen med några dagars väntetid.

  10. #10


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Kenneth - det låter bra med HH men vi som bor i närheten av Autopartner kommer nog företrädesvis ändå att beställa den vägen.
    Roger

  11. #11

    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    353
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    (miljonär i tid ) pensionär
    Klubb
    Kungsängens modellflygklubb

    Standard

    Johan Bjurling jobbar nu som chaufför åt ICA

  12. #12

    Standard

    Avdelningen för skvallergubbar:

    För vem är den infon intressant, Tobbepostis? Den är dessutom felaktig. Men visst... nu är det lastbil är det som gäller! :-)


    Till saken:

    Efter dryga 20 år on-line är det ganska trist att behöva ge upp. Vi har haft många roliga och spännande stunder genom åren. Träffat och pratat, och förhoppningsvis också hjälpt en hel del kunder till rätta. Åkt på mässor. Träffat leverantörer. Kämpat för att få till bästa möjliga fraktavtal och priser på produkter. Försökt hitta bästa möjliga inköpskanaler. Fotat och filmat tusentals produkter. Skrivit och översatt produkttexter och manualer på 10-tusentals produkter. Svarat på miljontals mail. Byggt och provat modeller mängder av modeller.

    Butiken i Spånga gav tyvärr inte det uppsving vi hade hoppats på. Kanske hade vi för litet sortiment där i och med att det stora lagret låg i Örebro vid den tiden. Lite "gnöl" var det ju om att vi inte hade öppet alla vardagar. i veckan, och att vi inte hade lördagsöppet. Kanske hade det gett bättre resultat med mer generösa öppettider, men till vilket pris?

    Samarbetet med Smallsize blev väl inte heller riktigt vad vi hoppats på... Sortimentet styrdes om och fokus på modellflyg minskade tyvärr. Att få till en webshop med alla funktioner som vi önskade visade sig inte möjligt. Den gamla shoppen var ju helt OK, och många gillade den bättre än den nya. Men eftersom den inte längre supportades av webleverantören hade vi inget annat val än att helt byta system. Det blev åter en himla massa arbete, och alldeles för kostsamt. Detta samtidigt som marknaden stadigt minskat.

    Vad som hänt med Smallsize och vad som initierat konkursen vet jag faktiskt inte då jag inte har med det bolaget att göra.

    Jag hoppas ni hittar andra fina leverantörer inom riket. Det finns ju i alla fall några kämpar kvar!
    MBS, HAB, Autopartner. Och vill ni köpa i butik i Stockholmstrakten är ju Barkarby Hobby värda att nämna även om de kanske inte fokuserar så mycket på modellflyg.

    Tack för allt!
    /JOHAN BJURLING

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_2421.jpg 
Visningar:	217 
Storlek:	120,1 KB 
Id:	71835

  13. #13


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Tack själv, Johan ! Tråkigt att du har fått kasta in handduken för på den "gamla goda tiden" - före Smallsize intåg - så var ditt företag en av favorit-leverantörerna. Lycka till med den nya karriären !
    Roger

  14. #14


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Hej Johan, trist att du/ MFT inte är med oss längre.
    Fick alltid god service och bra leveranser av dig.
    Ett varmt lycka till med allt du företar dig framöver.

    // Mats W
    Flygsmurfen

  15. #15

    Reg.datum
    feb 2015
    Inlägg
    141
    Jobb
    fritidsforskare
    Klubb
    fk spinn söderköping

    Standard

    japp, saknar mft då det var som bäst

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •