Reklam

 
Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Om roderbalanser

  1. #1

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard Om roderbalanser

    Jag har kommit på att servon för skevningsroder som är monterade var för sig uti vinghalvorna på ett flygplan, skakas sönder av vibrationerna från förbränningsmotorer, i synnerhet encylindriga fyrtaktare.
    Jag förmodar att det mest är tändimpulserna från motorn som orsakar detta problem, eftersom servon som är monterade centralt i flygkroppen inte alls lika mycket lider av detta problem.
    Både växellådorna och potentiometrarna inuti servon nöts ned på ganska kort tid, kanske mellan fem och tio flygtimmar, kanske inte ett problem för dom som kraschar sina flygplan innan dess.

    Vad tror ni om att montera motvikter på skevningsrodren, för att helt eller delvis balansera ut dessa vibrationer ?

    Man kan tänka sig att att montera en lagom tung motvikt på en mycket styv, dvs. med stort böjmotstånd, arm, lagom lång, alldeles intill roderhornet på rodret, för att på detta vis balansera ut hela rodrets vikt.

    En balansvåg ändrar teoretiskt sett inte sin indikering, för att den skakas vertikalt ?
    Senast redigerat av BJS den 2020-10-10 klockan 15:47.

  2. #2

    Standard

    Jobbigt men intressant...

    Att äta värkmedicin för att man har huvudvärk är enligt mig helt fel väg att gå. Minska ner vibrationerna skulle jag hellre fokusera på. Men det är väl vissa resonansfrekvenser eller va det kallas som gör att tex roder skakar mer eller mindre i dessa fall. Eller servona antar jag också.

    Använder förresten nån gummiupphängning (som på bilmotorer) på sina bensinmotorer i flygen eller skruvar ni dem stenhårt fast i motorhållaren/motorboxen/torpedväggen?

    Att montera en vikt på skevrodren/roderhornen funkar väl bara för vissa frekvenser?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  3. #3

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Det ena utesluter inte det andra.

    Jag använder Du-Bro vibrationsdämpande motorfästen till mina encylindriga fyrtaktare. Mycket bra dämpning och behagligt ljud i kärran. Stjärtfjädrarna flaxar inte längre när man accelererar från tomgång.

    Att balansera skevrodren är en bra idé. Det minskar vibrationsöverföring till servot vid alla motorvarv. Dessutom, och kanske viktigast, det minskar risken för skevroderflutter. Flutter nöter på servot. Om inte rodret lossnar av fluttret så lessnar servot och sen är det slut...

    Go'kväll,
    Lars

  4. #4

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Tack för era svar.

    Jag har tidigare använt Du-Bro motorfäste med gummiupphängning och det har fungerat ganska bra, men inte perfekt. Det är dessutom tungt. På detta flygplan finns inte heller utrymme för att använda ett sådant motorfäste.

    Jag får göra ett försök med roderbalanser. Som Lars nämnde, så motverkar det även aerodynamiskt roderfladder och det har jag varit med om när ena vinghalvans skevningsroder, just på detta flygplan, slets av under en av de första flygningarna. Ingen krash dock, jag lyckades landa fint.

    Nu berodde denna incident mest på att jag hade fel geometri i kopplingen mellan servoarm och roderhorn (allt för korta hävarmar i båda ändar av den i och för sig extremt korta stötstången, endast 47 mm och absolut glappfri), något som jag åtgärdade tidigt, men det kan säkerligen finnas en mindre tendens till (aerodynamiskt) roderfladder kvar, som inte märks.

    Att ha korta hävarmar (servoarm och roderhorn), kan göra att servots nödvändiga gummiupphängnings flexibilitet kan orsaka roderfladder.

    Sedan är det en bra sak att utnyttja hela, eller nästan hela servots rörelse eller vridningsvinkel, att inte begränsa den för mycket i sändaren för att man gjort en mekaniskt sett dålig installation.

    En intressant observation är att de dyrare servon med metallväxellåda, allt annat exakt lika, blir glappa långt fortare än de med växellåda av nylon.
    Senast redigerat av BJS den 2020-10-14 klockan 14:51.

  5. #5

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Man kan även balansera roderytorna aero-dynamiskt med horn och/eller spadar, inte bara statisk mass-balansering. Detta avlastar servon ytterligare. Ser sällan eller aldrig spadar på modeller, men vanligt på fullskalamaskiner.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Ailero...ron_components
    /A

  6. #6

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Jo det har jag sett på flygplan som Sukhoi-31 och andra. "Spadarna" är trekantiga med spetsen i flygriktningen, hänger på undersidan av skevningsrodren.

    Man kan tänka sig att använda betydligt mindre och lättare servon på detta vis och därmed göra flygplanet lättare.

    Är man riktigt slundrig, skulle man kunna tillverka lagom tunga motvikter som verkar både aerodynamiskt och tröghetsmässigt, som trekantiga spadar av bly eller zink, monterade på armar av kolfiber.
    Senast redigerat av BJS den 2020-10-15 klockan 17:42.

  7. #7
    JBs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    168
    Jobb
    Arcam AB
    Klubb
    Kungsbacka MFK

    Standard

    Köp kvalitetsservo med metallväxellådor!

  8. #8

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Som jag skrev ovan, så slits just dessa servon med metallväxllelåda ut betydligt fortare av vibrationer, än de med växellåda av nylon. Jag har bevis med exakt lika servon, enda skillnaden är kugghjulen. De med kugghjul av mässing och stål, slits ned långt fortare än de med kugghjul av nylon.

    Nu är metallväxellådor betydligt tåligare mot tillfälliga slag, överbelastningar och liknande, men det är en helt annan sak.
    Senast redigerat av BJS den 2020-10-20 klockan 20:01.

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Att du slitit ut skevroderservon beror nog på flutter, inte på vibrationer från motorn.
    Man ska aldrig ha skevrodren långt ut motvingspetsen, då får man nästan garnterat flutter! Sett mycket sånt under de 46 år jag R/C flugit.
    Metallväxelådor undviker jag då dessa nästan alltid har mer glapp än de med nylonkugghjul, men det finns naturligtvis undantag. Dyra servon med metallåda har ofta lika lite glapp som servon med nylonkugghjul. Men tar du ett Hitec 225 servo med nylon och jämför ett med Hitec 225 med metalllåda så har förstnämnda mindre växellådsglapp

  10. #10

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Det är tråkigt att titta in i den dyra metallväxellådan med sitt nu svartfärgade fett som är blandat av mikroskopiska partiklar av försliten metall.

    I mitt fall är jag säker på mest vibrationer, eftersom jag använt en brutalt notorisk skakande motor, nämligen en O.S .70 fyrtakt. Även om den är balancerad i vevbröstet och har ~ 30 % mindre vibrationer.
    Senast redigerat av BJS den 2021-04-01 klockan 23:47.

  11. #11

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Alla vanliga flygplan har väl skevningsrodren längst ute mot vingspetsen, eller 1/4..1/2 av ena vingens längd mätt från spetsen ?

  12. #12
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Nyfiken fråga vad kör du med för fabrikat på servon? Min erfarenhet är att vissa märken går sönder fortare än andra å skulle vara roligt å veta vad du har.
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Som jag sagt tidigare så är flutter det stora probemet med för långa skevroder på modellflygplan. Har upplevt det på många modellflygplan, både kompisars och mina egna.

    När jag konstruerade "Sting" (liten pylonkärra med OS .FP .10 motor) i mitten av åttitalet upptäckte jag att jag fick flutter på skevroderen ungefär vid 100km/t, testade genom att hålla ut halva vingen genom att bilfönster. Minskakde jag skevroderns längd ut mot vingspetsen med ca 5cm så försvann fluttret.
    I pylonracing (både i Q-500 och Sport .40) har jag också sett flutter, både på skev och höjdroder. En kärra kan formligen "explodera" om fluttret inte hejdas i tid.
    Man kan ha som riktmärke att en roderyta inte ska röra sig nämnvärt om man trycker "hårt"på den! Flexar den kan man få flutter vid vilka farter som helst, och då går garanterat servona sönder.

    Att En .70 fyrtaktare, som är en ganska liten motor, skulle åstadkomma vibrationer som förstör servon har jag svårt att tro.
    Har aldrig märkt att vibrationer skulle förstöra servon vare sig när jag flugit 20cc fyrtaktare eller med större 45cc bensinare.

  14. #14

    Standard

    Är det detta flutter som bildas av virveln från vingspetsens inducerade motstånd, om jag minns termen rätt från teorin? Alltså virveln som skapas av tryckskillnaden mellan ovan- och undersidan på vingspetsen... och plötsligt finns inte vingspetsen där mer.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  15. #15

    thoabrs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    216
    Jobb
    pensionär
    Klubb
    Marks mfk

    Standard

    För mjuk balsa är min teori. Ock pianotråd som är bockad 90grader längts in instuken i skeven. Även höjdrodret.

    Har en edge 540 180cm 53cc bensin 2cylinder Metalservo(Hitecdigital) som va lite glappa även nya. Glappet har väl ökat lite.

    Den gör 170km Alldrig märkt nåt flutter (gps) Skeven går ju längs hela vingen ända ut. Flugit den säkert 6år.

  16. #16

    thoabrs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    216
    Jobb
    pensionär
    Klubb
    Marks mfk

    Standard

    När jag ändå är igång. Miniservon tål inte alls vibrations motor. Gäller nylon med. Bara för el.

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Styva roderytor är vad som krävs för att förhindra flutter! Många kärror har ju skevroderlinkage i form att ett centralt placerat servo med överföring via en lång pianotråd och har man då kort arm på linkaget, samt glapp och skevroder som går ända ut till vingspetsen så kan man råka ut för flutter.
    Har man däremot två skevservon , ett i varje vinge, och styva roderytor så klarar man sig från flutter. Naturligtvis kan man balansera skevrodren men det är inte nödvändigt bara man gör en bra (styv) skevroderinstallation.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •