Reklam

 
Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Förslag på plan passande en 3cc motor??

  1. #1
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard Förslag på plan passande en 3cc motor??

    Hej hej mina herrar(och damer)!

    Jag har ett projekt att ta tag i framöver när jag får tiden till !
    Får mina idéer ibland och nu råkade jag investera i ett 3cc bilmotor som blir att montera pipa och propp på !

    Har redan tänkt lite på storlek på propp och plan, tänker mig en 8" propp och en kärra i spännvidd 110-120cm.
    Det är tanken att det blir en lite snabbare kärra så att en mer aerodynamisk kärra är vad jag ser som har lite styvhet i sig. Men jag vet inte vad man ska leta efter för modell isf, Vad har ni för förslag?

    Går ju alltid att förstora/förminska ritningar.

    Ska man tänka typ pylon(F3D liknande) eller mer ett sportplan i form av typ MXS ? Kanske något med underliggande vinge ? Typ Mustang P51 eller liknande

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	3cc.jpg 
Visningar:	150 
Storlek:	59,8 KB 
Id:	72056

    Kom med idéer och förslag !

    Mvh Mr.Bob

  2. #2
    Matsas avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    617
    Jobb
    UH-Tekniker på Holmen Paper
    Klubb
    Spinn, Söderköping

    Standard

    Köp en Baby pulka och montera den med luftroder, invänta snön.

    Matsa...
    I hangaren:
    TopFlite Giant Zero Saito R3-60cc * TopFlite Giant P51 Mustang DLE-55cc
    * TopRC F4U Corsair Moki-S 180 "pågående bygge" *

  3. #3

    Standard

    Nemesis NXT är kanske en lämplig förebild om du vill bygga en snabb kärra med riktig förebild.

  4. #4

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Den där motorn har bra kylning!
    Mina tankar går till en pusher, alltså ett plan med motorn baktill och skjutande propeller.
    Sök en förebild eller rita själv!
    Lars

  5. #5

    Standard

    Hur gör man med pipan om skjutande propeller?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #6
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Finns ingen, kommer ingen snö här nere hos oss Mats Du hade en pulka va?

    Daniel: Den där NXT såg väldigt mysig ut ! lite FET kropp tho.. ! men annars rätt mysig, tåls att tänka på =)

    Lars: Jag tänker samma som ålänning, hur löser jag isf pipan ?
    Och jag är fullt medveten om den kylande toppen, kommer kapa bort en del flänsar för att få upp tempen isf ! Vad har du för tankar på farkost när det gäller pusher ?

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Leta rätt på en lättare flygmotor om du vill bygga metanol-flyg - måste rimligen finnas mängder i våra "bra-att-ha-lådor". Alla gram räknas som sagt. Sen får du väl förstora SpeeedBob ytterligare...
    Roger

  8. #8
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    En lättare motor? Den väger ju inte mer än 250g idag och ska troligtvis lätta lite flänsar och ta bort inre delar för dragstarten vid svänghjulet så lättare blir den !

    Haha, jag har haft tanken att förstora speedbob lite till men näääe... måste kunna hålla mig till fler modeller ;D

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    T ex väger en ny OS Max .15 LA-S 167 g med ljuddämpare - för att ha nåt att utgå ifrån. Den vill jag minnas användes i Aircombat-sammanhang.
    Roger

  10. #10
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Förstår dig Roger! Tyvärr varvar OS .15 LA Bara hälften av vad den motorn jag har gör(enligt data), var lite därför jag införskaffa just en bilmotor de varvar nå kopiöst! Utan att behöva fila upp portar

  11. #11


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Ok - då har jag förslag på 4 olika "spår":
    * Snabbt i luften - leta reda på en ritning till en Aircombat-kärra byggd i "frigolit" - det är ju en klass som bör passa din motor.
    * Snabb i luften - vi flög på 70-talet nåt som kallades Quarter Midget .15 Pylon Racing. Flögs med motorer i .15-storlek så din aningen större borde passa. Vet inte hur enkelt det är att hitta ritningar men det borde finnas. Eleganta kärror som dock kräver lite mera byggtid.
    * Snabb att bygga och snabb i luften - kolla på de kärror som kör den enklare Q500 klassen i pylon - alltså Quickie 500. Där kör man med standardmotorer i -40-storlek - men du kan ju skala ner kärran lite.
    * Rolig i luften - en av mina favoriter genom alla tider är konceptet "Ugly Stick" som Phil Kraft konstruerade för en himla massa år sen. Finns i mängder av varianter men de skall ha den runda fenan och vågformen på skevroder och höjdroder för att kännas "riktiga". Byggde själv en mindre version - "Das Little Stick" - under tidigt 70-tal. Den tror jag var dimensionerad för en .20-motor men jag skruvade dit en Webra .40 och då gick den undan... Senare kom det en ritning på ytterligare en variant i Modellflygnytt 1/1996 kallad "Das Petit Pin Perkele" och ritningen var anpassad till 2 olika storlekar varav den mindre borde passa din motor. Lyckligtvis har Patrik Gertsson scannat in bl a detta nummer så den finns att kolla här (ritningen längst bak) - https://modellflygnytt.se/gamla/1996/MFN_1996-1.pdf
    ...och så här skall en riktig "Stick" se ut...
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Das Little Stick.jpg 
Visningar:	35 
Storlek:	142,8 KB 
Id:	72069

    Lycka till hälsar
    Roger

    PS. Nu har min SpeedBob 1060 sakta börjat ta form...
    Senast redigerat av McRegor den 2020-11-21 klockan 11:52.

  12. #12
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Bra förslag där !
    Gått lite i tankarna kring en q500 fast något mindre(de är ju 120 normalt sett), har mallar o ritningar till de modellerna, måste dock bygga väldigt lätt isf då de väger en del i original utförandet
    Har även ritningar till Sting pylon, 800mm i vingspann men vill som sagt ha den något större än den storleken(tänker på Quarter Midget .15), kanske en Shoestring liknande ?

    Stick är jag inte speciellt intresserad av tyvärr..

    Kommer säkert sluta med att jag bygga någon kombination av flera modeller jag gillar haha.. !

    Nu när vi väl är lite inne på motorer, någon som kollat in/sett Toyan FS-L200 och Toyan FS-V400? De vore fränt att peta in i en kärra !

  13. #13


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Din motor skulle nog passa bäst i en QM-kärra för .15-motor. Snygga kärror där pipan inte skulle misspryda. Men en hel del mera jobb än en mindre variant av Q500.
    Roger

  14. #14
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Har du några bilder/länkar till dom? QM

  15. #15


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Exempel på en av många och denna finns ju också en ritningslänk till - https://outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=11117
    En bit ner på denna sida hittar du också några QM .15-kärror - http://www.matneymodels.com/qm.html
    Själv har jag en halvbyggd Musse (Pilot-byggsats vill jag minnas) som kanske blir färdig nån gång - vad vet man...
    Roger

  16. #16

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Hey Mr.Bob!

    Jag föreslog bygge av en pusher eftersom motorn med kyltopp inte behöver propellerdrag för att kylas. Det finns många typer att välja bland, från Wright Flyer till MQ-9 Reaper.
    Se https://en.wikipedia.org/wiki/List_o...ation_and_date
    Jag vet ingen byggsats till en pusher men ritning finns på https://outerzone.co.uk/ för Pushy Cat och Varieze.
    Sen finns förstås möjlighet att bygga en propjet, deltavinge med propeller bak, inte så dumt faktiskt!

    Om du inte vill ta vara på den möjlighet som kyltoppsmotorn ger så är förstås pylon racers typ QM-15 och EF-1 lockande.

    Quarter Midget Racers är snygga och brukar flyga bra om de inte är för tunga. Det var en populär pylongren i Sverige omkring 1990. De amerikanska reglerna föreskrev .15-motorer = 2,5cc och vingyta 300 kvadrattum = 19,2 dm2. I Sverige använde vi flygversioner av 3,5 cc bilmotorer. KB.21 och Rossi.21 med pipa var vanliga. Motorerna varvade 18 000 - 20 000 rpm och med 7x6 propeller gick planen c:a 200 km/t vilket är mycket för ett så litet plan. QM-40 modellerna hos Matney Models är vad vi i Sverige kallar Q-40 och de brukar gå 250-300 km/h, nästan som F3d. Det finns några QM15 modeller längst ned på QM-sidan. Matney Models har också fyra EF-1 modeller. De är lite större, 400 kvadrattum och brukar gå c:a 170 km/t med föreskriven elmotor på 700 Watt. Vikten med 330g LiPo ligger då på 1600-1700 gram. Med lite epoxy och glasfiber går det säkert att sätta en 3,5 cc tvåtaktare i nosen. Man behöver inte titta över "pölen" för att hitta byggsats till en EF-1 racer. Shoestring och Proud Bird såldes i Sverige för några år sen.
    https://www.rbckits.com/shop/rbc-electric-formula-1.html
    har fina träbyggsaser till Little Toni, PoleCat och TomCat.

    P.S. Googla på ["air racing" pusher]!
    Godnatt / Lars

  17. #17
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Bra länkar ni skickat !!
    Google lite själv och hittade faktiskt lite ritningar till bl a ett Little Tony, ett vingspann på 127cm var den så jag skala ner den och printa ut till en ca 115cm i vingspann, tror det bli alldeles lagom storlek för min 3cc motor printade ut även original storleken !
    Kommer göra om den något i profilen för min smak, tror det kommer bli en läcker räser framöver när man tar tag i det projektet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •