Reklam

 
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Val av flygplan till en liten Magnum GP .10?

  1. #1

    Standard Val av flygplan till en liten Magnum GP .10?

    Hej,

    Liten rackare och ni brukar ha en massa roliga förslag på flyg. :-)
    Jag vet inte specs på motorn, som tex hästkrafter, varvtal, propellerval osv.
    Är de bara varvvilliga och bör sitta i "raketer" eller kan man ha dem i tex en liten trainer också och puttra runt med?

    /MickeM
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 918
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Kanske Kristian Berggrens gamla Slowsilver även om den ursprungligen konstruerades för eldrift. Men har sett ett par med liten förbränningsmotor också.
    En gammal tråd med några bilder - http://www.svensktmodellflyg.se/foru...ntMainTopic=11
    Roger

  3. #3

    Standard

    Går väl att förstärka om den ska ha en förbränningsmotor i nosen. Bästa förslaget hittills, ser enkel och nätt ut. Har inte tittat runt i webshops om det finns flyg som passar, är väl mest el idag och vad ska man då leta efter för storlek, ifall man vill bygga för en .10 istället?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #4
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    658
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Peta in den i en speedbob

  5. #5
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Går väl att förstärka om den ska ha en förbränningsmotor i nosen. Bästa förslaget hittills, ser enkel och nätt ut. Har inte tittat runt i webshops om det finns flyg som passar, är väl mest el idag och vad ska man då leta efter för storlek, ifall man vill bygga för en .10 istället?
    Några graderar sina elmotorer efter motsvarande kubik's 2-takt ungefärliga effekt(kurva), så plan för elmotor storlek .10 borde passa.
    Direkt klippt från amazon:
    https://www.amazon.com/Great-Planes-.../dp/B001BHEK48
    Great Planes Rimfire .10 35-30-1250kV Brushless Outrunner 14 Pole Electric RC Motor


    • For radio control Sport airplanes up to 3lbs (1360g) and 3D airplanes up to 2lbs (905g)


    Tänk bara på balansen (CoG), elmotor är ofta lättare än en 2-taktare.
    fredrik

  6. #6

    Standard

    Mr.Bob... är den inte för stor? Kanske inte...? Tror jag har nåt minne av att några fartdårar flugit den där lilla Tasken... 800mm med .08 och .09. Men det flyget väger inte mycket.

    Freddan... ah bra info! Och jo... CG är inte så lätt att få på rätt med vissa elflyg som konverteras, gäller tänka på det när man hittar nåt man gillar.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  7. #7

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Hacker TL-96 är perfekt för en .10 motor.

    Jag varnar för att de små servon, typ HS-55 mår illa av vibrationerna efter en ganska kort tid, kanske tio timmar, såvida du inte tillgriper motåtgärder från början, vilket kan vara komplicerat.

    Större servon gör att det blir tungt.

    Flygplanet flyger väldigt bra och kan konstflygas.
    Senast redigerat av BJS den 2020-12-18 klockan 16:12.

  8. #8

    Standard

    TL-96 har jag haft på min lista i många år, men inte köpt för att man bara hittat små versioner av den. Men nu kanske... ;-) Bra tips.

    Tio timmar? :-o Så höga siffror tror jag inget åländskt flyg varit nära, har du missat våra filmer? :-D Det har handlat om 10 sekunder och sen 10 minuter.... Nä men nån kanske har betat av tvåsiffriga timmar, men jag är väldigt tveksam. Flygen brukar gå sönder före.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  9. #9
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    658
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Mr.Bob... är den inte för stor? Kanske inte...? Tror jag har nåt minne av att några fartdårar flugit den där lilla Tasken... 800mm med .08 och .09. Men det flyget väger inte mycket.
    Glömde svara dig Ålänning!
    Näe det kan jag inte anse att den väger för mycket, hamnar man under 750-800g på SpeedBob flyger den utan problem, men självklart blir den lite tråkigare med extra vikten.
    Jag har ju en enya .09 jag tänkte klämma i en SpeedBob någon gång har en förhoppning om ca 550-600g med den motorn. Den modellen jag har nu ligger på ca 400g flygvikt.

  10. #10

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Jag skäms när jag förstör ett flygplan av misstag. Mina senare maskiner har över förtio flygtimmar. Den senaste som förstördes, kom till sitt öde på grund av en dålig motor, nämligen en OS-70 med bränslepump, som slutade att fungera vid en viss temperatur med motorstopp som följd. Efter reklamation och byte av bränslepump, ingen skillnad.

    Motorstoppet skedde på ~40 meters höjd rakt ovanför mig. Jag bedömde felaktigt att jag kunde göra en 180° sväng och landa med "dead-stick".

    Sådana flygmanövrer fungerar inte så värst bra med helsymmetrisk vingprofil och död motor.

    Sukhoi-31 glidflyger inte så värst bra, så det blev en stall och störtning vid bantröskeln. Jag använde för mycket höjdroder för att nå landningsbanan. Utan hastighetsmätare är det inte så lätt.

    Jag borde gått rakt fram och landat på åkern, men det var ett dilemma, för rakt fram, bortom åkern fanns en granskog.

    Inte så lätt att fatta rätt beslut på ett par sekunder.
    Senast redigerat av BJS den 2020-12-19 klockan 16:46.

  11. #11

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    TL-96 har jag haft på min lista i många år, men inte köpt för att man bara hittat små versioner av den. Men nu kanske... ;-) Bra tips.

    Tio timmar? :-o Så höga siffror tror jag inget åländskt flyg varit nära, har du missat våra filmer? :-D Det har handlat om 10 sekunder och sen 10 minuter.... Nä men nån kanske har betat av tvåsiffriga timmar, men jag är väldigt tveksam. Flygen brukar gå sönder före.
    Observera att jag skrev en .10 motor. Dvs. ungefär 1.5 kubikcentimeter.

    Spännvidden är ungefär en meter. Glasfiberkropp av hög kvalitet.

    Lita inte på vacuum-detaljerna. Vaxa dem och gjut av dem.

    Lita inte på pianotråden som central vingbalk, förbättra det.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •