Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Zenoah G62 startar ej...

  1. #1

    Standard Zenoah G62 startar ej...

    Ja, mina Zenoahtrådar börjar bli en följetång...

    Motor: Zenoah G62, elektronisk tändning från CH ignition (syncro spark)
    batteri: 4,8v 2500mah nimh
    Bränsle: Aspen färdigblandad 2-t.
    Rcexl Optisk killswitch


    Skulle ut för att provköra den idag men fick aldrig igång den.

    Provade först ”som vanligt”, dvs choke, flippa ett par gånger så bränslet kommer fram. Tändning på och därefter prova igen. Den tände till direkt! Kul tänkte jag. Drog av choken och fortsatte, men inte ett liv.

    Chokade igen och drog fram rejält med bränsle, då tände den igen men bara en gång.

    nu läste jag på lite på nätet och där rekommenderar en del att man kan starta med halv till full trottel. Det går emot allt sans och vett men ok, jag testar tänkte jag. Nu baktänder motorn 1-2 varv på i princip varenda slag (utan choke). Det verkar lovande, men den vill verkligen inte starta. På tomgång till halvgas är det helt dött.

    Det som jag har kvar att testa är ny bensin samt en annan Acke till tändningen.

    Förgasarmembranen ser hela och rena ut. Förställningen på tändningen går tyvärr inte att justera.

    några fler tips? Funderar på att köra med starter men är osäker på om den orkar. Hade en ZDZ som ibland var helt omöjlig på handstart, men gick igång efter 10-15 sek med starter.
    Senast redigerat av Phastey den 2020-11-28 klockan 17:05.

  2. #2
    tångarnes avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    114
    Jobb
    Prototypeenginer
    Klubb
    Älmhults RC

    Standard

    Den tändningen är för 7,4 volt, gnistan blir nog lite bättre.
    Den skall startas med full choke å minst halv gas, den rusar inte i väg utan stannar efter några varv, sen är det bara att ta bort choke, vicka propeller fram å tillbaka några ggr, se tändning på lite hög tomgång sen går den direkt.

  3. #3

    Standard

    Ok, kan ta ett 6.6v Life eller lipo då. Tack för hjälpen!

    PS: Modellen blev fin!

  4. #4

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Som alltid vid handstart av motorer gäller det att hitta en chokemetod som fungera från gång till gång. En del chokar med avstängd tändning ett visst antal slag, andra har tändning i gång. Bästa metoden kan nog variera med olika motortyper. Jag har lyckats bäst med att choka med tändning på och tomgångsläge och slå tills den tänder. Därefter utan choke lite över tomgångsläge så går den igång ganska direkt på första eller andra slaget. Men det räcker att något blir lite fel som att chokespjället inte sluter helt tätt p.g.a. jag hade den på ett servo som ändrat sig lite i läge. Risken med att choka med tändning av är att motorn kan bli sur och då brukar det blir svårt. Försöka luta modellen så det rinner ur avgasporten och vänta några minuter alternativt göra rent tändstiftet brukar hjälpa och sedan starta utan choke eller göra om chokeproceduren.

  5. #5
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Ingemar reflektion är bra,som han skriver,helt tät.. Men en fråga: Varför elektronisk tändning på en Zenoah?
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  6. #6


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Ett vanligt fel på motorer som bara tänder och tänder kan vara lite för tidig tändning på lågvarv. Den tänder på första flippet men vid nästa varv slår propellern bakåt och stannar. Med elstarter går den dock lätt igång. Jag har haft några sådana. Efter att senarelagt tändningen 2 - 3° har de startat hur snällt som helst med handstart.
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  7. #7

    Standard

    Ska kolla chokespjället då också!

    Jag fick den då den redan var konverterad, så det är enda anledningen.

    Stod och vevade nån timme idag igen, men tyvärr samma fasoner idag. Nytt batteri var väl enda skillnaden. Som tur (nåja) är så går väl den bästa säsongen mot sitt slut så jag har gott om tid att stå på uppfarten och harva. Tur att man är vältränad...

    kunde konstatera att motorn var väldigt sur, ljuddämparen (långpipa) var fylld med bensin. Får nog kolla stiftet också.
    Senast redigerat av Phastey den 2020-11-29 klockan 17:19.

  8. #8
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    testat byta till ett nytt/annat stift? kan vara känsliga om de gått för fett, bytte på en motor som var lite tjurig och den gick klockrent efter det.

  9. #9

    R_Sjostedts avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    89
    Jobb
    "Flyglärare EMFK"
    Klubb
    Eslövs MFK

    Standard

    En viss Cornelius hjälpte mig med min, visserligen 26cc, men tipset är det samma. "Pay it forward"

    Gå in och läs manualen här. (Toni Clark)
    Min går kanonbra efter jag gjorde det. 26cc i SuperCUB 1/4.
    När slutar man vara "Rookie"?
    SPEKTRUM-gillare med målet att flyga alla typer av plan!
    YouTube / Instagram / EslövMFK

  10. #10

    Standard

    Kollade stiftet. Såg ut som nytt, men dränkt i bensin. Ska prova igen vid tillfälle nu när det är torrt.

  11. #11

    Standard

    Är motorn några år? Jag hade exakt det problem du beskriver. Gick bara att starta med starter. Slet mycket innan jag köpte starter. Bytte membran senare när den inte reagerade på nålinställning. Med det nya membranet blev motorn som ny. Enkel att handstarta och nålarna fungerar som vanligt. Kvar är bara insikten att elstartern var bortkastade pengar.
    /OlleG

  12. #12

    Standard

    Ja, den är nog inte helt ny, men inte mycket körd. Kanske det kan vara lönt att kika igenom förgasaren ja. Samtidigt gick den fint hos förra ägaren...

  13. #13

    Standard

    Det är nog inte hur mycket den är körd som avgör om membranet är stelt utan mer ålder. Min gick, efter mycket slit och blöta stift, att starta efter jag köpt den begegnad. Men det blev större och större andel av tiden på fältet som gick åt att flippa en död motor. Till slut startern.... sedan membran och ingen starter!
    /OlleG

  14. #14

    Standard

    Tack för tipset! Ska ge det nåt försök till innan jag börjar riva och byta delar.

    Edit: Ångrade mig och köpte en membransats, inte så mkt pengar och lätt att byta så varför inte. Fortsättning följer...
    Senast redigerat av Phastey den 2020-12-01 klockan 13:55.

  15. #15

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Byte av membran gör underverk!
    Been there, done that.....
    Retroholic!

  16. #16

    Standard

    Ok, uppdatering!

    Bytte membran(en) och provade igen. Det syns tydligt att den drar fram bränsle fint vid flipp på propellern, särskilt vid choke. Ny bensin tankade jag i.

    Tyvärr var det samma visa idag igen, några gånger tänder den till, en rejäl smäll på fingrarna fick jag också, men den startar inte. Återstår att öka på spänningen till tändmodulen till 7,4v samt byta stift. Har det betydelse att motorn sitter inverterat?

    Men den borde väl inte tända om den inte får gnista? Jag upplever att den piggnar till om man flippar till upprepade gånger i mycket snabb takt men då får man också en smäll då och då.

    fler tips? Eftersom magneten på medbringaren är fast och givaren också är fast (ej justerbar) så kan jag inte utan ganska stor möda ställa om tändningsläget.

    Eftersom flygsäsongen i princip är över för min del så är det ingen stress. Men man blir sugen på att kasta in en DLE istället.

  17. #17

    Reg.datum
    okt 2018
    Inlägg
    49
    Jobb
    pensionär
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard

    Hej

    Du nämner i två inlägg att den blir sur och att Du dragit fram mycket soppa.

    Jag har erfarenheten att en dito motor (MOKI i mitt fall) hemskt lätt blir sur och är sen omöjlig att starta för hand men kan gå att starta med starter (Beror kanske på att det då rusar en massa luft genom motorn som delvis torkar upp).
    Enklast kollar man väl surhet genom att ta av stiftet o dels kolla det men även dra runt motorn med startern utan stiftet för då sprutar det soppa ur stifthålet om den är sur.
    Kanske är det så då att nålventilen i förgasaren inte stänger när förgasar"huset" är fullt av soppa utan soppan rinner in i motorn okontrollerat.
    Det fanns en artikel en gång om fjädern till nålventilen (allt om Hobby - tror jag det var) som kan sitta fel så den inte trycker på den lilla armen över nålventilen på rätt sätt så ventilen således inte stänger när den skall. Membranet trycker vid fullt hus på armen som trycker på nålventilen så den stängs vid fullt hus.

    Många tvåtaktare bensinare blir lätt sura o sen kan det vara fullkomligt hopplöst eftersom stiftet då inte ger gnista. Det är många gånger bättre att inte choka vissa motorer utan bara ge full gas så de får in mycket luft.

    Felet borde inte bara vara felinställd nål eftersom motorn gått bra innan men en rörlig del i förgasaren kan ju ha hamnat lite fel, så det är mitt tips eftersom den uppenbarligen blir väldigt sur utan förklaring.

    Hej
    Peder F

  18. #18

    Standard

    Ja, det är rätt uppfattat att den surar ner sig rätt snabbt. Har haft delar av förgasaren demonterade men upplevde då att armen/nålen rör sig som det ska. har nya delar till detta om de ska behöva bytas, men det känns långsökt. Stiftet är garanterat dränkt igen, men jag orkar nog inte peta mer i motorn idag. Ett bra tips dock som jag ska ta till mig, det är alltid bra att kolla en extra gång.

    Jag skulle ju kunna prova att starta den felvänd (med motorn rättvänd) men att behöva stå så på fältet och vända en 2,2m modell med motorn igång känns inte så kul.

  19. #19

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Antar att du har ställt nålarna (L och H) rätt??

    https://www.horizonhobby.com/on/dema...23a-manual.pdf
    Retroholic!

  20. #20

    Standard

    Absolut - det har jag kollat. I exakt den manualen.

    Det slog mig just att jag inte mätte gapet på stiftet. Alltid nåt att fortsätta med. Kan ju testa ett gammalt stift också (som jag flugit med).

    Ska också jobba vidare med teorin om att inte choka alls, utan bara veva på. Soppa kommer det ju ändå som det verkar.
    Senast redigerat av Phastey den 2020-12-05 klockan 22:24.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •