Reklam

 
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Om fyrtaktare som läcker komression

  1. #1

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard Om fyrtaktare som läcker komression

    Jag har upptäckt en obskyr källa till dålig kompression hos OS fyrtaktare och andra liknande motorer. Det har visat sig för mig, att hur noga man än slipar in ventilerna i sina säten, så läcker det likaväl.

    Saken är den att ventilsätena av brons, är inpressade i cylinderlocket av aluminium. Av olika skäl kan en glipa uppstå mellan ventilsätet och cylinderlocket. Egentligen handlar det om hela ventilstyrningen och ventilsätet som en enhet.

    Min bot var att köra motorn med ricinolja under några timmar. Nu var det helt tätt. Sedan har jag fortsatt med syntetisk olja och allt är tipp-topp.

    Förklaringen är att ricinoljan pressas in i glipan och härdar som ett sorts lim eller cement, men efter den medicinen, är det bäst att återgå till syntetisk olja, för att slippa nackdelen med förstörda kullager, fastsittande kolvringar, sot på ventilerna osv.

    Teoretiskt sett skulle man kunna använda linolja och baka cylinderlocket i ugnen vid 200°C, men jag tror det är bättre med en medicinsk kur med vanlig hederlig ricinolja och körning på vanligt sätt.

    Bo.
    Senast redigerat av BJS den 2020-12-01 klockan 22:15.

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 424
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Slipat in ventilera??? Hur länge har du kört motorerna då?

  3. #3

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jaka Visa inlägg
    Hej!
    Slipat in ventilera??? Hur länge har du kört motorerna då?
    Över hundra timmar, troligen längre, eftersom den var begagnad från början. Ventilerna är skålade eller konkava i tätningsytan, vilket tyder på behov av maskinslipning samt brotchning av ventilsätena.

    Egentligen nya ventiler och ett nytt cylinderlock.

    Kullagren har jag bytt ut för länge sedan, de börjar redan ånyo uppvisa en viss råhet när man vrider runt vevaxeln, som inte fanns när de var nya.

    Helt tätt i cylinderlocket likaväl.

    Motorn fungerar till 120 %

    Den är balanserad med motvikter av Wolfram, monterade i motvikten eller i vevbröstet, så att jag fick bort 30 % av rotations-obalansen. Något högre varvtal och betydligt lugnare och säkrare tomgång blev resultatet.

    Jag har även bytt ut kolvringen. Brutal som jag var, honade jag mycket försiktigt cylindern med ett våtslippapper monterat på en stav av trä, med olja.

    En ytterst märklig komplikation av denna modifiering, är att man kan inte använda en förlängare för förgasarnålen. Det blir en helt annan vibration som nöter sönder sätet för förgasarnålen. Om man låter nålen vara original, så är det ok vid balansering av motorn.

    Jag fick köpa ett nytt förgasarhus av den anledningen.
    Senast redigerat av BJS den 2020-12-07 klockan 21:24.

  4. #4

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Att köra motorer under många timmar, kanske byta delar i dem, det är min stolthet.

    Jag har i en ask, en utsliten motor, som jag sparat för min son att ta isär och sätta ihop.

  5. #5

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    En viss typ av vibration, kan vara skadlig, även om den generellt sett är mindre, men vanligen är det bra att balansera motorer.

    På tvåtaktare har jag fått otroligt bra resultat.

  6. #6

    Standard

    Det där var ett problem som i alla fall en del ASP motorer var behäftade med och jag har själv ägt en sådan. Det finns nog någon gammal tråd om det här i forumet. Jag köpte en ny topp till min och sedan har den fungerat. Även tricket med risinolja har varit uppe men vet inte om jag testade det. Det var minst tio år sedan jag råkade ut för det och motorn var i stort sett ny.

    Hittade den här tråden på det numera nerlagda forumet
    http://www.svensktmodellflyg.se/foru...3&replypage=99

    /Mats

  7. #7

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Du skulle kört motorn under en tid, med ricinolja, sedan återgått till syntetolja, så skulle du besparat dig kostnaden av ett nytt cylinderlock.

    Fick du med ventilerna, fjädrarna, brickorna och knastren på köpet, och vad kostade allt ?

  8. #8
    No4s avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    165
    Jobb
    Vinodlare och äkta mångsysslare inom hobbyn.
    Klubb
    Värhulta Air Force

    Standard

    Bra tråd. Kör alltid med bilbränsle. 10% nitro, 18% syntetolja och 2% ricinolja. Då slipper man många av de problemen som ni nämner här. I våras när jag skulle start min Enya 60 4 taktare som är nästan helt ny man från 80talet så saknade den kompression helt. Den startade ända fint med hjälp av elstarten och efter någon minuts körning så hade den plötsligt normal kompression. Har sedan lagt märke till att detta är ganska vanligt på alla mina fyrtaktare, och att kompressionen blir normal efter att man kört dom en stund. Misstänker att det är kolvringen som fastnar, trots att jag är noga med att konservera dom när dom står och drar runt dom regelbundet på vintern. Har ett tiotal gamla fyrtaktare som jag flyger med.
    Jag vet att alla drömmer om en P-51 Mustang.

  9. #9

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Det kunde berott på att kolvringarna klibbat fast i kolvarnas spår. Det är inte samma sak.

    Läckande insatser av brons, som formar ventilstyrningar och säten i cylinderhuvudet är något totalt helt annorlunda.

    Det är helt motsatsen till problemet jag beskrev, vilket KAN botas genom körning med Ricinolja, för sina härdande, inträngande och limmande egenskaper vid hög temperatur.

    Fastsittande kolvringar botas ICKE med ricinolja, tvärtom. För kolvringars och kullagers fria rörelser, är ricinoljans härdande egenskaper rena döden, såvida man icke vill köra motorerna på gränsen till deras död, och tvättar dem efteråt, ersätter oljan med en mineralolja.
    Senast redigerat av BJS den 2021-01-11 klockan 22:15.

  10. #10

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jaka Visa inlägg
    Hej!
    Slipat in ventilera??? Hur länge har du kört motorerna då?
    Försök att läsa allt vad jag skrev.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •