Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Hjälp med Mottagare

  1. #1

    Question Hjälp med Mottagare

    Hej alla modellflygare.
    Jag har tänkt att köpa en ny mottagare för att ha i nästa flygplan. För tillfället så har jag en spektrum DX7 och planerar att byta till en DX6e eller DX6 i framtiden. Jag tycker att en som heter "Spektrum AR 620" verkar bra. (https://www.autopartner.se/elektroni...agare-spmar620) Men jag vet inte om den fungerar med DX 7, 6 och 6e eller om det är något att ha. Det skulle vara bra med hjälp. Det skulle också vara bra om inte sändaren blev alltför dyr.

    // 105:an​

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Sen några år tillbaka så får Spektrum inte sälja sändare med DSM2 inom EU så nya sändare har alltså DSMX vilket även denna mottagare klarar - liksom DSM2 om man skall tro specen. Har en sån som fungerar utmärkt men kör som sagt DSMX.
    Beträffande ny sändare så kanske du skall kolla Spektrums nya NX-serie istället. Och jag skulle rekommendera minst en 8-kanalare eftersom man då har lite större frihet - t ex dubbla skevservon utan Y-kabel, klaffar och kanske nån annan styrning - t ex gyro vilket ofta sitter i Horizons BNF-kärror som har mottagare med inbyggt gyro (t ex AR636 och AR637).
    Roger

  3. #3

    Standard

    Tack för svar Roger!
    Om jag inte har förstått något fel så har DX7 DSM2 och DX6 och DX6e DSMX? Jag tror att Spektrums NX Serie bli lite för dyr... eller är det dumt att köpa sändare från DX serien i och med att de är gamla?

    Det blir nog AR620, men flygplanet som jag ska ha behöver bara 4 kanaler så det kanske är bättre med en AR410 (https://www.autopartner.se/elektroni...agare-spmar410). Den verkar vara samma sak men med bara fyra kanaler.

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Kör på NX , Spektrum lägger ut alla uppdateringar till dem. NX skall väl ersätta DX serien har jag för mig.
    Men DX är inget dåligt val i förhållande till vad dem kostar. Kör på vilket. DX7 har dsm2, och det finns fortfarande mottagare som klarar det. Men annars är det dsmx ja.

  5. #5

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Alla DSMX mottagare klarar också DSM2.
    Det är äldre mottagare som bara hade DSM2, vilket kan ställa till det med nyare sändare. Efter 2015 får det bara säljas DSMX-sändare.
    /A

  6. #6

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •