Reklam

 
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Solcells driven glider

  1. #1

    Standard Solcells driven glider

    Läste i sista numret av RCME om några som byggt solcells drivna el-seglare. Har tittat lite på olika forum utan att hitta någon enkel lösning. Min tanke är att sätta solcellerna på en redan befintlig el-seglarre i foam, solcellerna ska ladda batteriet och ge längre flygtid. Frågan är hur mycket effekt man kan få ut från solcellerna på en seglare med en vingbredd på 2m. Har någon prövat på att bygga något dylikt och har idéer om lämpliga solcells paneler? Vidare om det behövs någon forma av regulator för att styra laddningen till batteriet?

  2. #2

    Standard

    Intressant ämne. Jag kikade också på detta för 1-2 år sedan. Tanken var att klä vingarna på vad det nu var för flyg, SkyWalker tror jag. Och tanken kom för att jag hade sett nån annan klä nån glidare med tunna solceller som inte vägde mycket. Men när jag letade så hittade jag inte dessa "klistermärkes-solcellerna" utan bara tyngre, så jag gav upp då. Minns inte vad det var för elektronik som skötte laddning och matning, har för mig att det inte var nåt avancerat.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  3. #3

    Standard

    Några idéer – Ett plan som är tänkt att kunna korsa Atlanten
    Utan att det direkt är svar på din fråga så kanske det här kan ge lite idéer och inspiration.

    https://www.atlantiksolar.ethz.ch/index.html

    Jag uppfattar det som att den här konstruktionen är tänkt att kunna flyga nästan "kontinuerligt", om det finns tillräckligt med solljus.

    Jag uppfattar det också som att vingen är konstruerad så att huvuddelen av vingen är täckt med solceller.

    Några data om det här planet.
    Spännvidd: 5,6 m
    Vikt: 6,3 kg
    Solpaneler: 1,4 m²
    Li-Ion laddas av solcellerna så att den kan flyga dygnet runt.

    Här finns flera videos:
    https://www.youtube.com/user/AtlantikSolar/videos

    Här är en video om en 81-timmarsflygning.


    /Bo

  4. #4

    Standard

    AtlanticSolar 50%
    Planet har dubbla rader solceller på vingen. En tanke som slog mig när jag såg det, för kanske fem år sedan, var att skala ner det till 50% och då med en rad solceller i stället för två. Det blev aldrig mer än en tanke...

    /Bo

  5. #5


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    437
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Dustin Dunnill har testat solcells-kit från Taiwan, finns i olika grader av färdigställande. Intressant, men enbart teoretiskt om man tittar ut genom fönstret...

    https://www.youtube.com/watch?v=Vm6Rs6kCGH0

    Jag tror att man seriekopplar cellerna så att utspänningen passar för det ack-paket man valt, ingen regulator således.

  6. #6

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Min lite tråkiga motfråga är - behöver man längre flygtid än vad en bra elseglare idag är kapabel till ? Visst - skall man göra långflygningar eller försöka med rekordförsök eller bara för att man är experimentlysten men annars...
    Beträffande effekt så är det ju rätt enkelt att kolla vad en normal solcellspanel ger under optimala förhållanden - alltså från drygt 200W till kanske i bästa fall drygt 300W. Storleken är runt 1,5 m2 så sen är det bara att räkna... Men åter - det skall vara soligt och optimalt för att man skall få ut de maximala effekterna.
    Antagligen mycket enklare att skaffa en mera kapabel seglare om problemet är att man vill flyga längre tid per laddning - och med all säkerhet mycket billigare.
    Roger

  8. #8

    Standard

    Varför?
    Eftersom frågan ställts så vill jag försöka svara i avvaktan på att TS får tillfälle.
    Jag har själv tänkt lite i liknande tankegångar som TS.

    Jag tänker på två argument.

    För det ena använder jag ett citat från JFK:
    "We choose to go to the moon not because it is easy but because it is hard"

    Det andra argumentet är väl att man håller på med hobbyn för att man tycker att det är roligt. Personligen tycker jag att mycket i tekniken är lika roligt som själva flygandet. Jag skulle tycka att det vore roligt med ett solcellsdrivet plan.

    Om det inte räcker så kan man ju se vilka möjligheter som öppnas med ett solcellsdrivet flygplan. Läs lite om AtlantikSolar som beskrivs i tråden. Man kan t.ex. ha en seglare som autonomt flyger över ett fält och filmar under t.ex. tävling eller träff.

    Kanske strider det mot någon regel att ha så roligt...

    Edit:
    pgrts länkar i tråden visar också IMO roliga exempel.

    Edit 2:
    Just december 2020 är kanske inte bra för flygning med solcellsplan.
    Å andra sidan är det väl inte det enda som inte är bra 2020.

    /Bo
    Senast redigerat av bos den 2020-12-14 klockan 20:00. Anledning: Edit 1 + edit 2.

  9. #9


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    437
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Håller med om att ens hobby ska vara rolig, tycker man att solceller är intressanta så är det sådana man ska hålla på med.
    Själv bygger jag in kameror i det mesta, likaså LR-utrustning. Den senare är inte direkt nödvändig eftersom de flesta flygningar ändå slutar i något träd inom synhåll. Det blir gärna så när byggandet går före flygandet. Men det är kul likafullt.

  10. #10


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    bos och Danne - verkar som att ni kanske missade att jag också hade med detta med att experimentera kan vara en orsak men det TS skrev var att han ville förlänga flygtiden - och om detta var den enda orsaken så finns det ju väsentligt enklare lösningar.
    Roger

  11. #11


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    437
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Ett lite större batteri brukar funka bra på de flesta kärror, sant.

  12. #12

    Standard

    Jo, det finns många sätt att förlänga flygtiden. Det händer att jag får ta ner min Inside när jag tröttnat att flyga i termiken. Det med solceller är bara tänkt som ett intressant projekt för min skum-glidare som är lite tyngre. Flyger med den hemma i viken och landar i vasskanten. Vill inte offra någon finare kärra på sådana spektakel

  13. #13

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    bos och Danne - verkar som att ni kanske missade att jag också hade med detta med att experimentera kan vara en orsak men det TS skrev var att han ville förlänga flygtiden - och om detta var den enda orsaken så finns det ju väsentligt enklare lösningar.
    Roger
    Nejdå vi/jag missade inget. Jag skulle kunna skriva att du har rätt i sak. Men, du skrev ju om en lite tråkig motfråga och då ville jag "ta i lite" åt andra hållet! Försöka att uppmuntra TS lite.

    Det jag skrev kom kanske också lite från att jag tycker om "tänkande utanför lådan" och olika former av tänjande av gränser. Utmaningar av alla slag tilltalar mig.

    Kanske har jag laddat lite i svarslådan också efter att en och annan gång, direkt eller indirekt, fått frågan om varför man håller på med den här hobbyn. Det skulle jag nog kunna hålla ett föredrag om, men då blir det ju utanför trådens ämne...

    /Bo

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •