Reklam

 
Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Tips vid demontering av motorer, särskilt fyrtaktare

  1. #1

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard Tips vid demontering av motorer, särskilt fyrtaktare

    Vid demontering av motorer är det väldigt fördelaktigt att exakt hålla reda på hur varje rörlig del suttit monterad och i vilken orientering.

    I annat fall, vid återmontering, måste motorn i princip köras in igen och med stort slitage på de rörliga delarna som följd.

    En lösning är att man använder en pappskiva som man gör hål i, och trycker in delarna i rätt ordning och orientering, (upp / ned , höger /vänster) Man kan förtydliga allt med en filtpenna på pappskivan.

    Man kan också hålla reda på olika långa skruvar av samma diameter på detta sätt. Lika långa skruvar kan återmonteras hur som helst dock.

    Kolven till exempel, tycker INTE om att återmonteras 180° vriden i cylinderfodret.

    Cylinderfodret på en fyrtaktare måste alltid märkas med ett vittnesmärke före demontering, en repa upptill på sidan av flänsen, som stämmer överens med en likadan repa i gjutgodset det sitter i. Jag märker alltid ungefär parallellt med vevaxeln i flygriktningen, men det viktiga är att man märker upp delarna före demontering.

    Även vevstakar, stötstänger, vipparmar och ventillyftare bör hållas reda på, så att de återmonteras exakt lika som förr. På vevstakar brukar jag försiktigt ritsa in ett "X" från vevhusets baksida, innan jag tar ut dem.

    Ventillyftare och stötstänger har dock bara egenskapen höger/vänster och upp/ned, eftersom de roterar fritt.

    Jag delar sällan vevstaken och kolven, men om jag gör det, så gör jag ett litet märke på kolven som indikerar framriktningen, även vevstaken som nämnts ovan, samt håller reda på hur kolvbulten var monterad, kanske med litet färg i det fallet, eftersom den är härdad.

    Annars får man helt onödigt slitage, sämre kompression, onödigt glapp i vevstaken och onödigt extra behov av ventiljustering efter en tids körning.
    Senast redigerat av BJS den 2020-12-18 klockan 15:54.

  2. #2

    Standard

    Har renoverat mer än 30 ENYA 4C motorer. Dom är mycket enklare än Saito, eller OS. Och mycket bättre!!!
    Man kan ställa om timing och ha vänstergående också (bra till tvåmotoriga plan). Har en vänstergående 53 4-C ,
    Det kan man INTE göra med andra motorer ( OS FS, Saito) !

  3. #3

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    På gamla tvåtaktare med delbart fronthus kan man vrida fronthuset 90 grader för att få den att gå åt andra hållet, t.ex. för bakmonterade motorer...

    https://www.rcscrapyard.net/graupner-nitro-engines.htm
    Retroholic!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •