Reklam

 
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Om Modellflygnytt...

  1. #1


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard Om Modellflygnytt...

    Kommer Modellflygnytt att fortsätta att finnas som papperstidning?

    Det är beslutat att tidningen blir frikopplad från medlemskap i SMFF och eventuellt kommer att fortsätta som fristående tidning. Förutsättningen för att tidningen blir kvar är att den får förhandsavisering om minst 1000 prenumeranter. Priset för en prenumeration blir 250 kr /år och beräknat antal nummer är 4-6.

    Om du är intresserad av en prenumeration skall du anmäla ditt intresse, som blir bindande om man når över 1000 prenumeranter, via mail till: prenumeration@modellflygforbund.se


    På Facebook finns ett diagram som visat uppnått antal prenumerationer

    Se också senaste numret av Modellvänner som har en historisk kavalkad om Modellflygnytt.
    Senast redigerat av kjni den 2020-12-25 klockan 11:45.

  2. #2

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Har just anmält mig som prenumerant. Kan jag lägga tusentals kronor på ARF-modeller, byggsatser osv så kan jag väl lägga en halvbra propeller om året på en tidning som kanske kan förena oss i dessa tider av tokiga regler och förbud.

    Vill även passa på att önska er alla ett GOTT NYTT ÅR i gemenskapens tecken.

    Kay krut

  3. #3


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Tiden att förhandsanmälan sig som prenumerant på Modellflygnytt börjar närma sig slutet. Om jag förstått det hela rätt är det planerat att MFN skall bli en fristående tidning. Det vill säga att den inte längre kommer att vara ett organ för SMFF utan få ett eget redaktionsråd och med en ambition att utvecklas till en tidning med mera fokus på att bli intressant för alla modellflygutövare.

    För att det skall vara möjligt att fortsätta att ge ut som papperstidning har man satt en minimigräns på 1000 förhandsprenumeranter före 15/1 2021. OBS! tiden förlängd till 31/1 2021.

    Så här ser det ut idag:



    Diagrammet uppvisar antal prenumeranter Totalt uppdelat per datum, alltså är varje stapel totalt ackumulerat.

    Anmälan görs till,prenumeration@modellflygforbund.se anmälan är bindande.

    Mats Erlandsson har publicerat ett engagerat "reklaminlägg" på FB och det finns mycket tänkvärt i inlägget så jag tar mig friheten att citera det här:

    "Att folk klagar, har blivit en ny nationalsport, det är ofta fler som klagar än som försöker bidra till en positiv utveckling, och förändring, av det vi inte gillar.

    I vårt fall gillar vi Modellflyg i alla dess former, vi borde gilla och bidra till utvecklingen i allt som görs ideellt i landets klubbar och förbund, men alla gör inte det, och det beror på många faktorer.

    Alla har inte tid att hjälpa till i föreningslivet, barnfamiljer har ofta sämre med tid än pensionärer.

    Som modellflygare är vi alla lika mycket värda om vi håller på med enkla och billiga modeller, eller stora dyra modeller, med många nollor i inköpspris. Alla modellflygare syns inte lika mycket, modellflygare med mindre och billigare modeller har oftast inte heller samma behov av att visa upp sina modeller, de tar inte heller lika mycket ”plats” på klubbens modellflygfält. Glädjen i hobbyns utövande har vi dock gemensamt.

    Just nu sker stora förändringar genom införandet av nya regler i hela världen, helt ok att införa nya regler, bara de inte påverkar modellflyghobbyns utövande, att dessa regler varit på gång , har vi känt till sedan många år, men det är först nu som vi klagar.

    Modellflygnytt har varit en förbundstidning inom SMFF, som funnits i 60 år. Många modellflygare har genom åren väntat tålmodigt på senaste numret skulle dimpa ner i postlådan.

    Tidningens utförande och innehåll har skiftat genom åren, mycket beroende på modellflygarnas intresse och engagemang för att skriva artiklar till tidningen, ofta samma skribenter år efter år. Den skrivklåda som nu råder på forum och Facebook skulle lätt fylla flera nummer, tänk om det gick att växla över denna skrivklåda och energi, till ett antal intressanta artiklar till tidningen i stället.

    Men nej, tidningen skall någon annan skriva artiklar till, vi har mest tid för att klaga och gnälla.

    Det finns modellflygare som tycker att tidningen skall publiceras på Internet, för att spara tryck och portokostnader, vad gör skillnad då? Kommer det att skrivas fler artiklar för publicering då?

    Med dagens Modellflygnytt har vi kunnat väcka intresse för hobbyn genom synlighet, detta genom att lägga ut lästa nummer hos frisören, tandläkaren, ungdomsgården o.s.v.

    Betydelsen och intresset för att bidra till modellflyghobbyns fortlevnad blir allt sämre, många vill ta del av bästa möjliga förutsättningar för att kunna utöva hobbyn, men allt färre har tid och intresse för att hjälpa till. Vilka avtal hade vi haft i detta land, om inte några få eldsjälar kämpat för modellflyghobbyns framtid genom alla möten med Transportstyrelsen, och dessutom lagt flera hundratals timmar på arbetet med gemensamma fältregler, fältregister, o.s.v.
    https://www.faltregister.se/

    Släpp nu loss 250 kr ur ”lädret” och anmäl intresset för en ny, och framtidsanpassad Modellflygtidning, som genom sitt innehåll kan utveckla vårt gemensamma intresse för modellflyghobbyn i Sverige.
    Maila till: prenumeration@modellflygforbund.se

    Mats Erlandsssdon"


    /Kjell Nilsson



    Senast redigerat av kjni den 2021-01-10 klockan 14:29.

  4. #4
    Fredrik_Ws avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    354
    Jobb
    Ja, Stockholm
    Klubb
    MMFK

    Standard

    SMFF borde göra tidningen till en PDF-tidning och släppa ut den fritt istället, då kan man även publicera den i Readly-appen. Det skulle vara suverän reklam för modellflyget.
    Och handlarna kan få annonsera för en symbolisk summa. Bra för dom också!
    Tidning på papper känns inte riktigt 2021.

    // Fredrik W
    "Ägandets glädje är icke att förringa."

  5. #5


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Håller mä brossan.
    Att man ens funderar på att trycka den är konstigt??
    Vill inte ha något papper i brevlådan sedan länge.
    Kan gärna prenumerera men då får det vara digitalt.

    // Mats W
    Flygsmurfen

  6. #6

    Standard

    Hej!

    Min alldeles egen fundering, klippt ur Kjells inlägg ovan:

    Det finns modellflygare som tycker att tidningen skall publiceras på Internet, för att spara tryck och portokostnader, vad gör skillnad då? Kommer det att skrivas fler artiklar för publicering då?

    Med dagens Modellflygnytt har vi kunnat väcka intresse för hobbyn genom synlighet, detta genom att lägga ut lästa nummer hos frisören, tandläkaren, ungdomsgården o.s.v.

    Jag har vänner som har ”lediga” jobb, och som läser av forumen på arbetstid, inte alla förunnat.

    Det går bra för modellflygförbundet och dess klubbar i Danmark, ökat antal medlemmar i klubbarna år efter år, och deras Modellflyvenyt trycks i 6 300 ex, och finns även att läsa på nätet.

    Vad gör skillnad?
    http://www.modelflyvning.dk/modelfly...ttoavisen.aspx

    Mvh
    Mats
    www.ripamfk.com
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Medlemsutveckling Danmark (2).jpg 
Visningar:	64 
Storlek:	54,7 KB 
Id:	72359  

  7. #7

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ripa Visa inlägg
    Hej!

    Min alldeles egen fundering, klippt ur Kjells inlägg ovan:

    Det finns modellflygare som tycker att tidningen skall publiceras på Internet, för att spara tryck och portokostnader, vad gör skillnad då? Kommer det att skrivas fler artiklar för publicering då?

    Med dagens Modellflygnytt har vi kunnat väcka intresse för hobbyn genom synlighet, detta genom att lägga ut lästa nummer hos frisören, tandläkaren, ungdomsgården o.s.v.

    Jag har vänner som har ”lediga” jobb, och som läser av forumen på arbetstid, inte alla förunnat.

    Det går bra för modellflygförbundet och dess klubbar i Danmark, ökat antal medlemmar i klubbarna år efter år, och deras Modellflyvenyt trycks i 6 300 ex, och finns även att läsa på nätet.

    Vad gör skillnad?
    http://www.modelflyvning.dk/modelfly...ttoavisen.aspx

    Mvh
    Mats
    www.ripamfk.com
    Kommer det att skrivas fler eller färre artiklar om tidningen blir digital?

    Det skrivs massor med digitala artiklar! Med en digital tidning är det enkelt att länka in material från nätet utan jättemycket jobb. Det är ju bara att se hur mycket Mats E själv skriver på nätet jämfört med det han skickar in till tidningen. Det har förvisso kommit någon artikel även i tidningen - och som har uppdaterats, men i stort så är det många som har lätt att skriva lite då och då på nätet men där material inte kommer in i någon tidning.

    Det är ju lätt att undra och försöka analysera varför den danska tidningen är annorlunda.
    MEN - den danska tidningen kommer ut på nätet samtidigt med pappersutgåvan.

    Många (eller några) i Danmark vill inte ha någon papperstidning då de har lättare att snabbt söka i tidningen på nätet när de vet vad de vill hitta. Upplagan som trycks kommer kanske att minska en del när det blir frivilligt att få pappersutgåvan hem. Kravet finns att alla medlemmar måste få tillgång till innehållet på något sätt då tidningen har nyheter och regler från förbundet. Men det går att få samma information via en epostlänk till tidningen på hemsidan.

    Ärligen så verkar inte intresset för en papperstidning i Sverige vara så stort om det bara är ca 550 personer som anmält sig på ca 40 dagar. Kan 15 dagar till göra så stor skillnad? Om man vill ha papper att läsa på så är det inte svårt eller speciellt dyrt att skriva ut några sidor hemma. Många av de billigaste skrivarna kan skriva ut trådlöst från telefon, platta eller dator i dag. Tar man bort reklamsidorna och dubblerade bilder så blir det inte många sidor att skriva ut - och man kan skriva på betydligt bättre papper än det tunna som tidningen i dag trycks på. Det tillkommer så klart en mapp eller pärm att sätta in sidorna i men då har man automatiskt ett arkiv där man samlar tidningens intressanta artiklar.
    Nu har alla så klart inte vare sig telefon, dator eller skrivare, MEN om de är med i en klubb så bör det väl finnas en vän som kan hjälpa till med en utskrift då och då.
    Det finns tjänster Print on Demand som skriver ut tidningar och böcker i små serier. De blir så klart dyrare än masstryck men kan kanske fungera om man måste ha reklammaterial att dela ut.

    Danmarks Modelflyvenyt har en redaktör som gör layout. Hon jobbar tillsammans med flera grenredaktörer som kommer med material och får ha åsikt om hur deras artiklar ser ut. Hon är dessutom själv ute och gör artiklar.
    Förutom tidningen på nätet så har de samlat massor med gamla (och nyare) ritningar (med artiklar) i ett ritningsarkiv på hemsidan.

    I Sverige har vi en avlönad som sköter layout sedan många år tillbaka. Förr gick det att skicka material direkt till honom och få respons. På senare år har allt material gått via en oavlönad redaktör och när layout och innehåll skiljs så blir det lätt missar som inte hinns med att rättas. Man ser lätt skillnaden i artiklar som skickas in med färdig layout och de där en som inte kan innehållet ska försöka göra en läsvärd artikel av ett material som är svårt om man inte får kommunicera med den som skrivit innehållet.
    /P
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  8. #8

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlägg
    Kommer det att skrivas fler eller färre artiklar om tidningen blir digital?

    Det skrivs massor med digitala artiklar! Med en digital tidning är det enkelt att länka in material från nätet utan jättemycket jobb. Det är ju bara att se hur mycket Mats E själv skriver på nätet jämfört med det han skickar in till tidningen. Det har förvisso kommit någon artikel även i tidningen - och som har uppdaterats, men i stort så är det många som har lätt att skriva lite då och då på nätet men där material inte kommer in i någon tidning.

    /P
    Mitt skrivande på nätet får nog hänföras till avdelningen för debatter, de rader jag skickat in till Modellflygnytt har mest handlat om inbjudan till klubbens meeting, och några artiklar om det årliga Ripalägret. Utöver detta skickade jag in en artikel till Modellflygnytt som redaktören inte sa sig få plats till, varken i nummer fyra eller fem, denna skrift hamnade så småningom på SMFF´s hemsida, men inte heller där fick den vara med speciellt länge, detta innan någon överordnad administratör slängde den i ”papperskorgen”

    Någon har myntat uttrycket att sanningen ofta är illa hörd, jag skrev inte att det var bättre förr, men något sämre nu, jag refererade enbart till egna upplevelser och funderingar över modellflyghobbyns utveckling under 50 år

    Av nostalgiska skäl ligger dessa funderingar kvar på klubbens hemsida.

    Mats Erlandssons funderingar

    Med vänlig hälsning
    Mats Erlandsson
    www.ripamfk.com

  9. #9


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Det rör på sig en del med Modellflygnytt. Patrik "Modellvänner" Gertsson blir redaktör och Bokis blir en av personerna i i redaktionskommittén. Kan bli nå´t...

    Läs mera på FB: https://www.facebook.com/groups/2521...8917540273703/

    Med vänlig hälsning,
    Kjell Nilsson

  10. #10
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Jag tror på det som upplägg,en fristående tidning,opolitisk med ett mål,skriva om allt möjligt i modellflygvärlden.. Som kan tilltala en bredare krets och ja,jag prenumererar på AoH (har blivit riktigt bra i Joakim Sannagårds ägo) och givetvis så tecknade jag mig för en prenumeration på denna om det går i lås..

    Det är en nystart och med Patrik vid rodret för att hålla oss andra på mattan så kan det bli kul,finns en vision i horisonten för vad som ska åstadkommas,bredd och lite smalare tillsammans..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  11. #11
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Det var nån som funderade över vad jag menade ,med "bredd o lite smalare" ,bred för mig är vad de flesta av oss nöjesåkare pysslar med,smalare är mer nichad till en viss del av flygandet.. Hursom,vi får se vad som händer!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  12. #12

    Standard

    Kan ju om inte annat vara roligt att den kan få en chans till detta år. Anmäld.

  13. #13


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Också anmäld - hoppas på att Patrik och Bokis kan göra nåt bra av detta.
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •