Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Sot i 3W 110B2 CS

Trådad visning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Standard Sot i 3W 110B2 CS

    Hej
    Har köpt en lätt begagnad maskin med en 3W110iB2 CS. Har inte flugit ännu, tänkte göra lite ändringar på planet samt vänta på på mer vårlikt väder. Har dock startat och den verkar gå perfekt.

    Nu tog jag ut tändstift och åtminstone det ena hade feta sotklumpar, dvs några tiondels mm stora (klumpar låter så stort).
    Sedan fotade jag ned i cylindern med ljus genom avgasporten. Även kolvtopparna, ganska lika på båda, tycker jag är mer belagda med sot än jag förväntat. Se bifogad bild, man ser ur insugsportarna håller kolven ren närmast porten. Förgasaren är ställd på fabriksinställning och går som sagt bra men jag har inte provat att skruva något.

    Frågan är om motorn gått för fett eller för kallt eller något annat. Motorn ska ha gått på endast Aspen.

    Manualen säger att motortemperaturen ska över 180 grader mätt under tändstiftet. "Carbon deposits on the piston at temperatures below 180 °C." Till och med: "The temperature can be 250 °C for a certain time during full throttle". På min DLE-55 där jag har en sådan mätare kommer jag nästan aldrig över 160 grader och där är tändstiftet perfekt.

    Är lite konfunderad över detta. Ska jag bekymra mig eller bara köra på?
    /OlleG
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Kolvtopp.jpg 
Visningar:	98 
Storlek:	38,9 KB 
Id:	72278  

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •