Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 42

Ämne: Intressant läsning: Transportstyrelsens opinionsundersökning om "drönare"

  1. #1

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard Intressant läsning: Transportstyrelsens opinionsundersökning om "drönare"

    Inför införandet av det nya "drönar"-regelverket genomfördes på Transportstyrelsens uppdrag en opinionsundersökning om svenskars innehav, kunskaper, attityder och åsikter om "drönare". Det finns en hel del intressant information i rapporten.
    Ett par resultat förvånade mig (och jag gör därvidlag ingen bedömning av hur hög tillförlitlighet resultaten har):


    • 180 000 hushåll innehar drönare som väger mer än 900 g.
    • 17% av de kvinnor i åldern 17-39 år som deltog i undersökningen svarade ja på frågan "Har du någon gång känt dig orolig/kränkt av att någon har använt drönare i din närhet

    Om så många hushåll har relativt tunga drönare, så finns det definitivt en målgrupp för medlemsrekrytering till modellflygklubbarna.

    Ladda ner rapporten här: TS förmätning (PDF)

  2. #2
    Fredrik_Ws avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    354
    Jobb
    Ja, Stockholm
    Klubb
    MMFK

    Standard

    > 180 000 hushåll innehar drönare som väger mer än 900 g.

    Det tror inte jag en endaste sekund på! Ta bort en nolla så är vi nog sanningen närmare!!!

    // Fredrik W
    "Ägandets glädje är icke att förringa."

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Lik förbaskat är det så det står i rapporten. Jag är som jag skrev förvånad över uppgiften.

  4. #4

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Blir det ca 0,15 promille som är tillfrågade (1500 i Sverige fördelat rätt så jämnt över landet) så är det ju ganska lätt att det kan bli mycket fel.

    Det har ju nyligen kommit ut hur många som sökt tillstånd att publicera filmer tagna med drönare.
    Visst har det ökat lite från föregående år men inte är det speciellt många om man ser hur mycket reklamfilm som är taget med drönare.

    Det är lätt att få statistik att visa ungefär det man vill.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  5. #5


    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    123
    Klubb
    Eslövs MFK, RFK Gripen,

    Standard

    Mycket som känns obekant i den rapporten men där kommer kanske snart en uppföljning.

    Som bonus kanske den i så fall innehåller svaret på vem Johan egentligen är?

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlägg
    Det har ju nyligen kommit ut hur många som sökt tillstånd att publicera filmer tagna med drönare.Visst har det ökat lite från föregående år men inte är det speciellt många om man ser hur mycket reklamfilm som är taget med drönare.
    Utan att veta skulle jag gissa att det är en försvinnande liten andel av alla som flyger drönare för rekreation och nöje som lämnar in ansökningar om spridningstillstånd. Enligt Lantmäteriet handlar det om ca. 15 000 tillståndsärenden av varierande storlek som hanterats av Lantmäteriet under 2020. Det skulle vara intressant att få veta lite mer, exv hur stor andel som avser yrkesmässig användning.

    https://www.mynewsdesk.com/se/lantma...t=pressrelease

  7. #7

    Standard

    Michael, hur ser ni som deltagit i arbetet med TS på framtiden?
    Är "vi organiserade modellflygare" färdiga med tillstånd etc. för en överskådlig framtid efter att registreringar och ev. drönarlicenser tagits i början av -21?
    Eller ser ni redan en "nästa våg" på horisonten..?

    Mvh Dennis

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Med tanke på hur många företag, stora som små, som säljer DJI-drönare så kanske det trots allt inte är nån omöjlighet att det finns över 100.000 motsvarande i landet.
    Roger

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Denar76 Visa inlägg
    Michael, hur ser ni som deltagit i arbetet med TS på framtiden?
    Är "vi organiserade modellflygare" färdiga med tillstånd etc. för en överskådlig framtid efter att registreringar och ev. drönarlicenser tagits i början av -21?
    Eller ser ni redan en "nästa våg" på horisonten..?

    Mvh Dennis
    "Predictions are difficult especially if they concern the future."

    Med detta sagt så är min egen syn på saken att vi snart är framme vid ett mycket viktigt etappmål som uppnås då det svenska modellflyget (RCFF och SMFF) får sina "artikel16"-auktorisationer av TS som innebär att vi i stort sett kan fortsätta flyga från våra modellflygfält som vi tidigare gjort, med vissa tilläggskrav, exv. avseende operatörsregistrering.
    Detta kommer förhoppningsvis att fungera bra och eftersom TS uttryckt sitt gillande kring vad vi gemensamt uppnått så tror jag att regelverket kan bestå även långsiktigt. Givetvis kommer det fortlöpande att behöva justeras och uppdateras.

    Vi kan dock inte luta oss tillbaka och tänka att allt är frid och fröjd. Ett orosmoln som tornar upp sig och snabbt närmar sig är "U-space". U-space innebär en reglering av luftrummet upp till 120 m höjd för att möjliggöra storskalig yrkesmässig användning av drönare som opererar autonomt och bortom synhåll. I detta jätteprojekt som drivs på EU-nivå är modellflyget tyvärr en marginell företeelse och där kommer vi att behöva arbeta hårt för att hävda modellflygets intressen. På EU-nivå sker detta arbete genom en samarbetsorganisation, Europeiska modellflygunionen (EMFU), som bl.a. fungerar som remissinstans visavi EASA (den europeiska luftfartsmyndigheten). RCFF och SMFF är bägge medlemmar i denna organisation.
    På svensk planhalva får vi arbeta på egen hand och jag har goda förhoppningar om att RCFF och SMFF fortsätter sin samverkan sig emellan och med Transportstyrelsen. Det mesta kommer därvidlag att handla om vår roll och plats i U-space samt att säkerställa att vi modellflygare även framgent kan flyga vidare med minimala inskränkningar. Ett exempel bland många som vi vill uppnå är att luftrummen kring de godkända modellflygfälten ska fredas mot autonom yrkesmässig drönartrafik. Vi är ett fåtal personer som arbetar med dessa frågor och det finns utrymme för fler med intresse och gärna juridisk kompetens.

    Gott nytt år!
    /M
    Senast redigerat av Michael den 2021-01-02 klockan 15:17.

  10. #10

    Standard

    Vad är fördelarna med att företag flyger EN liten vara åt folk med multicopter?
    Det är coolt, men hur är det försvarbart?
    Måste ju vara billigare att en vanlig skåp/paket-bil kör ut skåpet fullt med paket på en runda.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  11. #11


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Personligen är jag ytterst tveksam till detta transportsätt, Ålänning. Liksom tydligen du också.
    Allt nytt är nödvändigtvis inte bättre men säger man sånt är man ju betraktad som en bakåtsträvare.
    Roger

  12. #12

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Kunde inte låta bli....

    Retroholic!

  13. #13

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Personligen är jag ytterst tveksam till detta transportsätt, Ålänning. Liksom tydligen du också.
    Allt nytt är nödvändigtvis inte bättre men säger man sånt är man ju betraktad som en bakåtsträvare.
    Roger
    Men hallå, vi landande på månen 1969, att 2021 kunna använda drönare för transporter på jorden känns mer än rimligt. Att flyga drönare till månen känns däremot något som tar något år till.

    //Rickard

  14. #14


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Håller inte med dig Balcke. Det jag talar om är storskalig användning av drönare för olika former av leveranser. Misstänker att dessa obemannade farkoster kommer att stöta på massor av svårlösta problem - både inom själva luftrummet och sen för själva leveransen så att den verkligen överlämnas med full säkerhet till mottagaren. Slutligen - är detta verkligen en leveransform som vi behöver i nån större skala ? Det finns säkert enstaka värdefulla användningsområden men knappast i den nivån som en del tror - tror i alla fall jag.
    Roger

  15. #15

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Jag håller nog med Roger i det fallet. Det lär nog inte bli någon större succé med drönare hattandes omkring över våra huvud, med allsköns last av vad det nu kan vara. Tänk så många jägare som helt plötsligt får nya medel att träna på och alla tjyvar o banditer som ju inte ens drar sig för att skjuta ner medmänniskor. En drönare med last lär inte klara sig så länge från dem.
    Nu tycker ni kanske att jag låter lite negativ men se, jag har läst så mycket negativa inlägg på bl a Face Book mm om vår framtid som modellflygare så det har nog smittat ifrån sig. Enligt många inlägg så lär ju halva modellflygskaran lägga av med sitt modellflyg så det lär nog inte bli trängsel i luften i framtiden !!

    Nej jag tror inte vi ska vara rädda för vargen, vi kommer att överleva ändå och kanske rentav bli starkare tillsammans. Eller som någon sa när jag nämnde min inställning till Card Skipper "Det får du acceptera, det är ju utveckling" Jag får väl säga samma nu.

    Ett Gott Nytt År !

    Ensam kan man göra mycket men tillsammans kan vi flytta berg.
    Kay krut

  16. #16

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Michael Visa inlägg
    Utan att veta skulle jag gissa att det är en försvinnande liten andel av alla som flyger drönare för rekreation och nöje som lämnar in ansökningar om spridningstillstånd. Enligt Lantmäteriet handlar det om ca. 15 000 tillståndsärenden av varierande storlek som hanterats av Lantmäteriet under 2020. Det skulle vara intressant att få veta lite mer, exv hur stor andel som avser yrkesmässig användning.

    https://www.mynewsdesk.com/se/lantma...t=pressrelease

    och "Predictions are difficult especially if they concern the future."


    Visst verkar det otroligt att det finns drönare som väger mer än 250 gram hos mer än 180 000 svenska hushåll. Det finns många markägare som i egen regi använder drönare för att ha koll på skog och mark utan att behöva lägga tid på att förflytta sig.

    Ett fantasifullt sätt att utnyttja många drönare kan beskådas här:
    https://www.edinburghfestivalcity.co...urghs-hogmanay
    Läs bakgrunden och välj Video Gallery. Fantastiskt! Hur gör dom?

    God fortsättning på 2021
    Lars

  17. #17

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Häftigt!

    När får man se sånt i lilla Sverige, istället för alla nyårsfyrverkerier??

    Men det kanske myndigheterna är "för farligt"......
    Retroholic!

  18. #18

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlägg
    Blir det ca 0,15 promille som är tillfrågade (1500 i Sverige fördelat rätt så jämnt över landet) så är det ju ganska lätt att det kan bli mycket fel.

    Det har ju nyligen kommit ut hur många som sökt tillstånd att publicera filmer tagna med drönare.
    Visst har det ökat lite från föregående år men inte är det speciellt många om man ser hur mycket reklamfilm som är taget med drönare.

    Det är lätt att få statistik att visa ungefär det man vill.

    I normala opinionsundersökningar görs vanligtvis 1 000 intervjuer. I detta fall är det 1 500 så siffrorna får man faktiskt acceptera.

    //R

  19. #19


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    437
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Med tanke på drönarnas aktionsradie tänker jag att det måste byggas en oherrans massa Amazon-lager över hela landet.
    Alla innehållande hela sortimentet, eftersom det inte går att leverera inom en timme (eller vad man nu sagt) annars.
    Ett sådant enormt lagerhållande lär inte bli billigt, vilket ju skulle vara poängen antar jag.
    Låter som några nissar med svålfrilla lyckats sälja in ett "koncept" till godtrogna företagsledare.

  20. #20

    Standard

    Efter att ha läst hela rapporten har jag den största förståelsen för att TS måste styra upp flygandet i landet. Rapporten är mycket saklig och noggrann och det finns överhuvudtaget ingen anledning att tvivla på innehållet och alla siffror.

    Mediavanorna (redovisas i rapporten) för drönarpiloter är intressant och visar tydligt var vi skall synas/finnas för att nå nya modellflygare.

    //R


    -------------------
    Lärdomar kring drönaranvändandet


    • Drönaranvändandet fortsätter öka sedan 2018. 18% av svenska hushåll äger idag en drönare.


    • Det är framförallt män samt individer upp till 60 år som äger drönare i hushållet men en tydlig majoritet av dessa äger drönare som väger mindre än 900g.


    • Majoriteten av drönaranvändarna (55%) flyger endast ett par gånger per år eller mer sällan, men 32% flyger ett par gånger i månaden eller oftare. De mest frekventa användarna är män under 39 år.


    • En av fyra användare (ca 174 000 personer) flyger på ett sätt som kräver tillstånd hos Transsportstyrelsen. D.v.s. man flyger antingen högre än 120 meter, utom synhåll eller över människor

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •