Reklam

 
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Multirotor med kabel

  1. #1

    Standard Multirotor med kabel

    Jag undrar hur de nya reglerna för drönare gäller för multirotor obemannade flygfarkost (som det så fint heter) när styrningen inte sker över radio, utan via kabel/navelsträng liknande hur undervattensfarkoster styrs.

    Tänker på tex takinspektioner där flygning annars krävs tillstånd för framöver.

    Drönare med kamera (och alla vanligt förekommande säkerhetssystem mm) inkl ombordbatteri för nödlandning mm
    Markkontroll - Väska med trådad kabel för styrning av drönaren

    Flygning med normal kedjad drönare är maxlängd 50m.

    I TSFS 2017:110

    finns definitioner om flygsystem och farkost mm.
    kommunikationsfunktioner - system med dubbelriktad överföring mellan pilotposition och obemannat luftfartyg av styr-, kontroll-,indikerings- och flygradiofunktioner för det obemannade luftfartygets manövrering och navigering, enlig
    obemannatluftfartyg - anordning som kan erhålla bärkraft i atmosfärengenom luftens reaktioner, med undantag av dess reaktioner mot jordytan, och som flygs eller är konstrueratatt flygas utan en pilot ombord

    obemannatluftfartygssystem - system bestående av obemannat luftfartyg samt övrigakomponenter som är nödvändiga för att kunna kontrollera det obemannade luftfartyget på avstånd av en ellerflera personer
    Hittar inget som definierar om de måste kontrolleras via radio eller om även kabelkontroll är inkluderat, och om isåfall hela riggen inkl markstation blir maxvikt för drönaren?

  2. #2

    Standard

    Om du läser utbildningsmaterialet för A1/A3 så finns den uppgiften med.
    Har för mig det var 15m kabel men jag är osäker.
    /Jonas

    Skickat från min Armor X8 via Tapatalk

  3. #3

    Standard

    Jag har lusläst den samt för A2, och det enda som jag hittat i materialet rör C2/C3 klass: - nämner endast trådad kraftöverföring
    Något som är gemensamt för C2- och C3-klassade drönare är de specifika reglerna som finnskring förtöjning eller fjättring. Om du skulle behöva säkra din drönare eller använda trådadkraftöverföring om flygningen är lång och kräver mer energitid än vad ett batteri kan ge, såhar din så kallade förtöjning en hållfasthet som är mer än tio gånger så stark som vikten pådin drönare. Så om drönaren väger tio kilo, måste förtöjningen ha en hållfasthet på över 100kilo. Dessutom får själva förtöjningen inte vara över 50 meter lång
    Och om styrning:
    Från sida 50: Radiosändaren – drönarens ratt

    Samt:
    Starta radiosändaren först och därefter drönaren. (Om du gör tvärtom, kan RTH-funktionen isällsynta fall aktiveras, eftersom drönaren inte får kontakt med radiosändaren.) Till sist kandu starta annan eventuell kringutrustning.
    Det jag funderade på är om man helt flyger via kabelkontroll (jämför gamla rc-bilar med kabel till kontrollen).

    Och sedan vad som menas med:
    6.1 Vad är en drönare?Drönare är en vardagligare benämning för det som mer korrekt kallas för obemannadeluftfartyg eller obemannade luftfartygssystem – det vill säga luftfartyg som styrs antingenautomatiskt, självständigt eller av fjärrpilot på distans. På engelska kallas det “unmannedaircraft vehicle” (UAV) eller “unmanned aerial system” (UAS), vars förkortningar ofta dykerupp även i Sverige.
    Är man fjärrpilot om man har en kabelkontroll som inte använder radiosändare?

  4. #4

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av rikardn Visa inlägg
    Är man fjärrpilot om man har en kabelkontroll som inte använder radiosändare?
    Fjärrpilot betyder att man styr sin farkost från annan plats än från farkosten, det har inget med hur styrsignalerna skickas mellan pilot och farkost.

  5. #5

    Standard

    Bra å konkret svar. Tänk om byråkratin kunde vara så

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •