Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Cinewhoop?

  1. #1

    Standard Cinewhoop?

    Hej,

    Någon av er som har erfarenheter av cinewhoops?
    Typ liten quad med ducted props och byggd för tex GoPro för att göra filmer.

    /MickeM
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Har en Diatone Taycan Taycan 4s med DJI Airunit flyger hyfsat bra, lite jobbig när det blåser, mycket vindfång i den får kämpa i motvind i ganska häftig vinkel, låter en hel del. Flightcontrolern en Diatone F4 som satt i vid leverans var koko vid minsta lilla stöt så la den av var tvungen att bryta spänningen för den skulle funka igen, har byt till en matek F722 och nu funkar den bra.

  3. #3

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Och här är ett oredigerat klipp från Diatone Taycan, direkt från DJI glasögonen, lite vinglet men det beror på piloten, jobbar på den biten

  4. #4

    Standard

    Det är just DJI goggles och sändare som helst skulle användas, men inget krav gällande sändaren.
    Verkar finnas fler och fler som är BNF för olika sändare.
    Finns det någon svensk handlare som säljer dessa cinewhoops?
    Såg att DroneSportz har några varianter: https://dronesportz.se/produkt-kategori/drones-quads/
    iFlight Bumblebee kanske?

    Jag flög flite FPV-racers förut, men det har väl hänt en del med controllers efter det ser det ut som.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #5

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Jag flyger mina med Radiomaster T16 och crossfire, funkar hur bra som helst, DJI sändare är bra vad jag läst och hört, men jag tycker den är lite begränsad, speciellt när det gäller att lagra telemetri data går inte över huvud taget.
    Vist har det gått framåt enormt när det flight controllers, airmode Dshott rpm filter och Sbus/CRFS gör att de flyger mycket bättre nu. Om du kör ner Betaflight 4.1 /4.2 i en 5" drönare så flyger den bra med de inställningar för PID och filter som kommer med.
    När det gäller DJI så är bilden klockren och bra räckvidd, tyvärr är det så att i vårt underbara EU är den begränsad till 25mw men det är väldigt lätt att ändra med hjälp av en liten textfil som man lägger på sd kortet, då kommer man up 800mw vill man sedan ha mer så finns det en annan textfil dom gör att man kommer upp i 1200mw.
    Det finns 4 varianter när det gäller DJIs kamera och VTX.
    1 original kamera och airunit, bra bild sd i airunit lite stor och tung.
    2 original kamera med vista, bra bild i original ingen sd lite lättare och mindre
    3 Nebula V1 kamera med vista inte så bra bild ingen sd lite ytterligare lite lättare och mindre
    4 Nebula Pro kamera med vista bättre bild än 3 ingen sd lite ytterligare lite lättare och mindre

    Finns några här:
    https://droneit.se/sv/quadcopter/
    https://nordfpv.com/collections/drones

    Och mycket här men i England har gått snabbt att få grejor härifrån, men vet inte hur det är nu efter Brexit
    https://www.unmannedtechshop.co.uk/p...v=f003c44deab6

  6. #6

    Standard

    Han som ska flyga denna har endast ett drös DJI-grejer och använt under flera år inom foto/film i företaget, därför kanske BNF till DJI är en lägre tröskel tänkte jag. Samma gränssnitt vid uppdateringar av DJI-grejerna i alla fall. Ska vara enkelt, ladda, flyga, använda filmen. Resten är nog ointressant.

    Men att flyga DJI är ju inget man gör själv :-D det gör den själv. Så det behöver övas och då kunde en billig snäll cinewhoop både vara lärorik samt ge möjligheten att strappa på GoPron och få till lite film också. Sen uppgradera vartefter till hävare grejer men med så få hopp som möjligt för att snabbt få resultat utan att lägga ner en massa pengar/tid i onödan.

    Målet är egentligen inte FPV-racing utan mjuk och stabil flygning för att skapa bra filmer till olika ändamål.

    Väldigt många tillverkare i dina länkar. :-o
    Vet inte var man ska börja... måste kika närmare.
    Ska orka bära fullstor GoPro och funka med DJI är väl kanske kriterierna just nu.
    Blir väl lite färre att välja bland sen. :-)

    Sen ska det gärna vara gimbal på ovansidan men det får bli nästa.

    Tack för infot!
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •