Reklam

 
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Vinterflyg med skidor

  1. #1

    Standard Vinterflyg med skidor


    Se ny film i inlägg #14 också!


    Här kommer en liten video när jag flyger runt med mitt egendesignade lilla bushflygplan som jag har byggt skidor till. Filmat på FK Gamens fält utanför Norrköping. Modellen är drygt 1 meter i spännvidd och väger ca 1200 gram.

    Skidorna byggde jag ihop lite snabbt av 1.5 mm plywood. De är 20 cm långa och 6 cm breda. En bit 1 mm pianotråd är böjd runt landställsbenen och ser till att skidorna inte snurrar runt. Undersidan av skidorna är klädda med Oracover för bra glid.



    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2000_2021-01-11 16.26.12.jpg 
Visningar:	158 
Storlek:	263,5 KB 
Id:	72388

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2000_2021-01-15 13.06.17.jpg 
Visningar:	136 
Storlek:	121,1 KB 
Id:	72389
    Senast redigerat av Axbri den 2021-01-22 klockan 22:07.

  2. #2

    Standard

    Trevlig litet plan. Kan du berätta några detaljer om belysningen?
    /Leif

  3. #3

    Standard

    Belysningen är ett helt hemmabyggt system. Jag har en "Teensy 3.2"(Arduino-kompatibel mikrokontroller) som sköter servomixning ochgyrostabilisering i denna modellen. Den sköter även belysningen. Jag kan tända och släcka varje funktion var för sig ifrån sändaren.

    Efter att jag byggde detta systemet har jag experimenterat mer och byggt
    fler liknande belysnings-system i andra modeller. Det som gör mina hembyggda belysningssystem lite unika är att jag använder lysdioder som är starkare än i prinsip alla färdiga system som går att köpa, så de syns bra även i fullt solljus på sommaren. Dessutom har jag ju full kontroll över exakt hur det ska blinka och styras. Jag får nog göra en ny tråd och berätta mer om det här så småningom.

  4. #4

    turbins avatar
    Reg.datum
    jun 2016
    Inlägg
    285
    Jobb
    Miljonär i tid
    Klubb
    MFK Skvadern Sundsvall

    Standard

    Fin film, blir rackans sugen och fina skidor du har tillverkat.
    //Matti

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Klart du skall vinterflyga, Matti ! Får ni flyga på Öråker vintertid numera eller vinterflyger ni på andra ställen ?
    Själv har jag flugit på snö flera dagar denna vecka. Har väl 4 kärror klara med skidor så jag har lite "ombyten"...
    För er som inte vill bygga egna skidor så kan Dubros större skidor (kallas 60-storlek) verkligen rekommenderas även om dom är dyra.
    Roger

  6. #6

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Axbri Visa inlägg
    Belysningen är ett helt hemmabyggt system. Jag har en "Teensy 3.2"(Arduino-kompatibel mikrokontroller) som sköter servomixning ochgyrostabilisering i denna modellen. Den sköter även belysningen. Jag kan tända och släcka varje funktion var för sig ifrån sändaren.

    Efter att jag byggde detta systemet har jag experimenterat mer och byggt
    fler liknande belysnings-system i andra modeller. Det som gör mina hembyggda belysningssystem lite unika är att jag använder lysdioder som är starkare än i prinsip alla färdiga system som går att köpa, så de syns bra även i fullt solljus på sommaren. Dessutom har jag ju full kontroll över exakt hur det ska blinka och styras. Jag får nog göra en ny tråd och berätta mer om det här så småningom.
    Ja tack, skapa gärna en tråd om systemet m.m. (även om det verkar vara långt ovanför min nivå )
    /Leif

  7. #7


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Instämmer.
    Vill gärna veta mer om belysningen.
    Fin film och kul bygge.

    // Mats W
    Flygsmurfen

  8. #8

    turbins avatar
    Reg.datum
    jun 2016
    Inlägg
    285
    Jobb
    Miljonär i tid
    Klubb
    MFK Skvadern Sundsvall

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Klart du skall vinterflyga, Matti ! Får ni flyga på Öråker vintertid numera eller vinterflyger ni på andra ställen ?
    Själv har jag flugit på snö flera dagar denna vecka. Har väl 4 kärror klara med skidor så jag har lite "ombyten"...
    För er som inte vill bygga egna skidor så kan Dubros större skidor (kallas 60-storlek) verkligen rekommenderas även om dom är dyra.
    Roger
    Hej Roger, vi flyger inte på öråker för vägen och parkering röjs inte vid snöfall. Jag flyger mest hemma Hkp och multikoptern.
    Sportlovsveckan brukar vi flyga på Sättnas rullbana om det inte är nån halkkörning som pågår där.
    Så det blir inte så mycket med motorkärra och skidor tyvärr!
    //Matti

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Tjena igen Matti - tråkigt att ni inte kan vinterflyga hela vintern. När vi flög på Gudmundsbyn då flög vi ju hela vintern där - precis som vi gör här nere. Vi brukar ploga vägen emellanåt men det är klart - de få gånger det är mycket snö här nere då får vi kanske ha uppehåll nån vecka emellanåt annars blir det lite för dyrt. Men svårt att klara sig utan vinterflyget speciellt nu när man är "fritids-forskare"...
    Roger

  10. #10

    turbins avatar
    Reg.datum
    jun 2016
    Inlägg
    285
    Jobb
    Miljonär i tid
    Klubb
    MFK Skvadern Sundsvall

    Standard

    Instämmer till fullo.
    //Matti

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 181
    Klubb
    Östersunds modellflyg klubb

    Standard

    Flyger varje Helg på Optand utanför Östersund, idag -16, varma accar och filten runt bensinaren efter flygning så håller man värmen inför nästa start, kaffet i bryggaren, och eld i kaminen där Sibylla burken står på uppvärmning.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	yak2.jpg 
Visningar:	106 
Storlek:	73,5 KB 
Id:	72393   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	yak.jpg 
Visningar:	81 
Storlek:	72,5 KB 
Id:	72392  
    MVH Kjell-Åke Skoog
    Ordförande RCFF 2023/2025.

  12. #12

    turbins avatar
    Reg.datum
    jun 2016
    Inlägg
    285
    Jobb
    Miljonär i tid
    Klubb
    MFK Skvadern Sundsvall

    Standard

    Fan vad sugen jag blir, men fjölav och jag går in i bastun och drömmer om hedlanda till våren.
    //Matti

  13. #13

    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    98
    Klubb
    FK Gamen Norrköping

    Standard

    Hejja Axel!
    Alltid lika fina filmningar och byggen.

    Kul att du backar efter och i landningen!

    Vi ses snart på fältet

    Tomas

  14. #14

    Standard Nytt filmklipp.

    Ny film:



    Jag byggde ihop en sporrskida också. Gjorde det mycket lättare att svänga på marken. Jag modifierade också huvudskidorna så att de är lite uppåtböjda i bakkant. Det gör det lättare att backa. Jag har ett BLheli-fartreglage avsett för drönare som är konfigurerat för reversering i denna modellen. Det styrs med en mixer i sänaren. När jag håller in den återfjädrande "trainer-knappen" så får jag reversering, annars normal gas.

    Detta är filmat förra helgen. Nu har all snö smultit bort här...

    En tråd min LED-belysning kommer så småningom.


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	1200_2021-01-16 17.04.07.jpg 
Visningar:	72 
Storlek:	40,1 KB 
Id:	72420 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	1200_2021-01-16 17.04.14.jpg 
Visningar:	72 
Storlek:	44,1 KB 
Id:	72421 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	1200_2021-01-16 17.20.07.jpg 
Visningar:	66 
Storlek:	31,5 KB 
Id:	72422

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •