Reklam

 
Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Första intrycket av SPEKTRUM NX10

  1. #1

    R_Sjostedts avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    89
    Jobb
    "Flyglärare EMFK"
    Klubb
    Eslövs MFK

    Thumbs up Första intrycket av SPEKTRUM NX10

    Efter vad som känns som en evighet, så kom den på posten I just mitt fall så blir tacket till Autopartner.

    Lådan kändes lite budget om man jämför med både DX18 och IX12, men det är nog pga miljötänk också.

    Nu till det mer väsentliga: Första intrycket är "va plastig", men det ät inget jag hänger upp mig på då jag kollat upp lite om tillverkningen. Spakarna känns bra i första rörelserna, de sedvanliga justeringarna kommer senare.
    Switchar och sliders känner man igen utan justera fingerrörelser.

    ON/OFF är av modellen långt tryck. (tryck och håll inne) Uppstart va inte ens lönt att ta tiden på, tror att jag kanske hann blinka. Bra display vid första anblick, det finns en uppsjö trevliga inställningar för färger och ljusstyrka. Har man haft DX-serien så känner man sig hemma i menyn med den scroll-rullen. Tror det är nytt för modellen, man kommer åt volymen snabbt utan att gå in i nån meny, 1 klick på <--- och sen rulla för vol upp/ner. Det nya i nederkant är "Funktions ribban", har inte fördjupat mig i det, men man kan göra en personlig snabbvals-lista så man slipper gå in i menyn, t.ex end-point eller subtrim, varför inte justering av en mix.

    En av mina favoriter, om det funnits tidigare så har jag missat de, men det va valet av "Frame rate", innan var det antingen 22ms eller 11ms, nu finns Hybrid-läget vilket ger dig möjlighet att välja 11 eller 22 per kanal. Låt säga du har digitala servo på höjd/sida, dessa får 11ms, och analoga i vingarna som vill ha 22ms, ja, då är det bara att ställa in detta.

    WiFi: Ett tips är att inte ha för långt namn och lösen, tror ni förstår varför. (även för inloggning)
    SpektrumRC: Man registrerar produkten för tillgång till uppdateringar mm. (kräver konto där)
    Uppdatering: Välj den senaste som ligger uppe, inte båda eftervarandra.

    Antenn: Vikbar antenn är absolut trevligt, både för transport och förvaring, men med allt som är rörligt så slits det med tiden. Så jag kommer inte "leka" med den i onödan.

    Stjärnor eller solar får komma senare när jag flugit med den, men absolut "so far so good", jag gillar den!

    Ett personligt minus bara: Fästet (öglan) att kroka remmen i, den har gjorts tjockare. Detta gör att min adapter inte passar, så jag får modifiera eller köpa en ny, min va Spektrum original.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20210123_150017.jpg 
Visningar:	128 
Storlek:	84,8 KB 
Id:	72427Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20210123_145908.jpg 
Visningar:	118 
Storlek:	91,3 KB 
Id:	72428Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20210122_220404.jpg 
Visningar:	124 
Storlek:	103,8 KB 
Id:	72429
    När slutar man vara "Rookie"?
    SPEKTRUM-gillare med målet att flyga alla typer av plan!
    YouTube / Instagram / EslövMFK

  2. #2
    Fredrik_Ws avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    354
    Jobb
    Ja, Stockholm
    Klubb
    MMFK

    Standard

    Största nyheten som jag har upptäckt så långt är att mixrar numera kan ha upp till tre olika kurvor/inställningar! Förut så kunde en mixer bara slås av eller på med en brytare, men som sagt, nu kan man göra bra mycket mer. Dessutom är antalet fria mixrar 14 mot 10st i DX9 och 12st i IX12.

    Dessutom så IX10 äntligen fått 7-punkts trottel- och pitchkurvor! Mycket välkommet för helikopterflygarna.

    // Fredrik W
    "Ägandets glädje är icke att förringa."

  3. #3

    R_Sjostedts avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    89
    Jobb
    "Flyglärare EMFK"
    Klubb
    Eslövs MFK

    Standard

    Fredrik, va bra med påfyllning av info. Jag vill minnas att man kunnat lägga till punkter i kurvorna, jajja, minnet är som det är.
    När slutar man vara "Rookie"?
    SPEKTRUM-gillare med målet att flyga alla typer av plan!
    YouTube / Instagram / EslövMFK

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •