Reklam

 
Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: UMX Strul

  1. #1

    Exclamation UMX Strul

    Hejsan, jag är tillbaka.

    Jag flög min UMX PT-17 för tredje gången idag. Jag flög runt i cirklar med ungefär 60% gas. Efter några cirklar så pulserade motorn 3 gånger och dog, jag hade fortfarande full kontroll över rodrerna och påbörjade en landning. Jag drog tillbaka gasen till noll men när jag sedan ökade gaspådraget igen så startade motorn och fungerade som vanligt. Efter några sekunde så hände samma sak: "örn", "örn", "örn", och så dog den, jag gjorde samma sak som tidigare och motorn började fungera igen. Det hände 2 gånger till när jag flög min inflygning.

    Jag har ingen aning om vad som hände, men det var -10 grader och batteriet är begagnat så det skulle kunna ha något med saken att göra. Vet någon vad som hände eller vad jag ska göra för att lösa problemet?

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    När spänningen sjunkit till en viss nivå så är det nog fartreglagets sätt att tala om för dig att det är hög tid att landa. Detta kan hända även med andra reglage och drar man då ner trottelspaken och sen smyger upp den lite igen så brukar motorn gå igång såpass att man kan ta sig ner hyfsat säkert.
    Sen är gamla batterier i kombination med kyla ingen bra kombination - då kan kapaciteten sjunka raskt.
    Roger

  3. #3

    Standard

    Jag prövade att köra motorn på 50% gas inomhus i 2 minuters tid för att se om samma problem uppstod men vad jag kan se så fungerade den utmärkt, video: https://youtu.be/xdfR-AWPLPA Jag var också inne på att fartreglaget sa ifrån, manualen säger att vid LVC (Low Voltage Cutoff) så minskas strömmen till motorn (men inte mottagare och servon) vilket är ganska likt. Det känns ändå som om det var någon form av LVC i och med att det fortfarande gick att styra och att motorn började fungera igen när fartreglaget drogs tillbaka. Det verkar som om jag får vänta tills det blir lite varmare...


    Så här säger manualen om LVC:Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20210130_165710.jpg 
Visningar:	254 
Storlek:	73,6 KB 
Id:	72478

  4. #4

    Standard

    En annan sak som kanske är värt att nämna är att jag laddade batteriet igår och sedan så har det legat fram till idag. I och med att batteriet är använt och eventuellt gammalt så kanske batteriet förlorade lite ström. Men jag har svårt att tro att batteriet förlorade så mycket ström på en dag och att det skulle vara den enda orsaken till problemet.
    Senast redigerat av 105:an den 2021-01-30 klockan 17:43. Anledning: Jag behövde korrigera grammatiken lite.

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jo, grejen är den att reglaget bryter motormatningen men att det skall finnas såpass mycket energi kvar att batteriet förmår driva mottagare och servon. Så det var säkert LVC som slog till i kombination med ett halvdåligt batteri.
    Roger

  6. #6

    Standard

    Ok, då är det bara att vänta på varmare väder...

  7. #7

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av 105:an Visa inlägg
    Ok, då är det bara att vänta på varmare väder...
    Ladda batterierna samma dag som du ska flyga. Förvara dem varmt, t.ex. i en ficka nära kroppsvärmen eller värm dem på annat sätt. Under flygningen håller de sig oftast tillräckligt varma av strömuttaget. Extra viktigt i kyla är fräscha batterier, låt de där fem år gamla svullna batterierna "vänta på varmare väder".
    /Leif

  8. #8

    Standard

    Apropå nya batterier kan det här fungera? https://www.autopartner.se/multicopt...c-lipo-battery

    Det ska vara 150mah 1s 25c så det borde fungera...

    Är det bra att skaffa större batterier, typ 200 mah?

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Om kärran kan bära ett batteri med högre kapacitet utan problem så är det ju ingen nackdel - speciellt vintertid.
    Har man problem med LiPo vintertid så beror det ofta på att de är gamla/slitna. Sen skall du hålla batteriet varmt till dess du skall använda det - som Leif redan påpekat. Och likaså när du laddar det - ladda alltså inte i speciellt många minusgrader utan försök hitta nåt ställe som är hyfsat varmt.
    Roger

  10. #10

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av 105:an Visa inlägg
    Apropå nya batterier kan det här fungera? https://www.autopartner.se/multicopt...c-lipo-battery

    Det ska vara 150mah 1s 25c så det borde fungera...

    Är det bra att skaffa större batterier, typ 200 mah?
    Större batteri:
    Ger längre driftstid=bra
    Ger högre flygvikt=mindre bra
    Kan ge ändrad tyngdpunkt=dåligt
    /Leif

  11. #11


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Leif har helt rätt när man ser det generellt och själv har jag tenderat att minska ack-storleken över tid - just för att lätta kärror i regel flyger bättre än tunga. Dock plockar jag sällan ur mera än 50--60% av ackens maximala kapacitet under mina flygningar så det är lite av en balansakt vikt kontra kapacitet på acken. Sen tror jag inte att nåt enstaka grams högre vikt på din PT-17 kommer att betyda så mycket och TP kan man ju ofta balansera genom att flytta acken.
    Kolla i denna långa tråd på RC Groups - där finns det säkert också diskussioner om batteristorleken - https://www.rcgroups.com/forums/show...-with-AS3X-BNF
    Roger

  12. #12

    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    153
    Jobb
    Mjukvaruutveckling
    Klubb
    AKMG

    Standard

    Jag har en gammal P-51 UMX med ungefär samma mått och vikt. I original kommer de med samma typ av batteri som din. Jag har köpt fem-pack av dessa: "GensAceTattu 220 mAh 1S 45 C LiPo 5-pack" från RC-flight. det ska vara Molex-kontakt, tror det finns andra varianter. Kostar bara 255 kr och är mycket bra tycker jag. Man får limma på lite kardborreband på dem.

  13. #13

    Standard

    Tattu 220 mAh batterierna verkar vara lite för långa...

    Idag tog jag batteriet direkt från laddningen och flög i 4 min innan LVC slog till. Jag antar att man inte kan förvänta sig så mycket mer av ett gammalt batteri.

    Jag har lite funderingar om flygplanets tyngdpunkt ligger rätt. I manualen så står det att tyngdpunkten ska ligga 31- 37 mm från den översta vingens framkant, vilket jag med två hoptejpade blompinnar kanske fick till. Hur beter sig ett bak/framtungt flygplan?

  14. #14

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    ...själv har jag tenderat att minska ack-storleken över tid - just för att lätta kärror i regel flyger bättre än tunga. Dock plockar jag sällan ur mera än 50--60% av ackens maximala kapacitet...
    Roger
    Samma här
    /Leif

  15. #15

    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    153
    Jobb
    Mjukvaruutveckling
    Klubb
    AKMG

    Standard

    4 min är inte så dåligt, får lite mer med mina 220 mAh. Baktungt plan är inte så kul, blir lite svårstyrt och oförutsägbart, bättre något framtungt om man ska välja.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •